STEM-освіта і робототехніка: чому важливо починати зі школи — думка Олени Табінської, директорки ТОВ "Стем-клас"
STEM-освіта і робототехніка: чому важливо починати зі школи — думка Олени Табінської, директорки ТОВ "Стем-клас"

STEM-освіта і робототехніка: чому важливо починати зі школи — думка Олени Табінської, директорки ТОВ "Стем-клас"

У світі, який стрімко змінюється під впливом технологій, STEM-освіта (наука, технології, інженерія та математика) дає дітям ключі до розуміння цього процесу й навички, що допоможуть їм знайти своє місце в новій реальності. Робототехніка — один із найпотужніших інструментів, що дозволяє почати цей шлях із раннього віку. Вона формує не лише технічні вміння, а й критичне мислення, креативність і здатність працювати в команді. Олена Табінська, директорка ТОВ "Стем-клас", уже багато років впроваджує ініціативи, завдяки яким STEM-освіта поступово стає невід’ємною частиною українських шкіл.

За плечима пані Табінської — понад вісім років активної роботи у сфері STEM-освіти. Вона — одна з тих експертів, які генерують ідеї для створення нових інноваційних програм та адаптують наявні світові методики до української освіти, працюють з державними установами, допомагають громадам і школам впроваджувати сучасні підходи до навчання. Її підходи не теоретичні — вони перевірені практикою й мають реальні результати.

Із 2017 року Олена активно співпрацює з Інститутом модернізації змісту освіти, бере участь у всеукраїнських конференціях, сесіях "STEM-школа" та публічних консультаціях. Вона послідовно виступає за оновлення шкільного змісту і розвиток технологічної грамотності дітей, підкреслюючи: освіта має бути не лише про знання, а й про вміння ними користуватися.

У 2022 році Олена Табінська стала лауреаткою Міжнародного ордена "Святої Софії" — почесної відзнаки, заснованої Асамблеєю ділових кіл та присуджуваної жінкам-лідеркам за професіоналізм, благодійну та соціальну діяльність, а також вагомий вклад у розвиток держави та суспільства. Цю нагороду отримують ті, чиї дії надихають і мотивують до зростання в усіх сферах життя України. Орден "Святої Софії" став визнанням новаторського підходу до робототехніки пані Табінської та активної діяльності з популяризації сучасних технологій в Україні та за її межами.

Як експертка з освітньої робототехніки, я бачу, як змінюються діти, коли вони конструюють і програмують роботів або створюють власні STEM-проєкти. Це не лише про техніку — це про віру в себе, про здатність впливати на світ навколо. І особливо важливо залучати до цих процесів дівчат — руйнувати гендерні стереотипи відносно професій, які традиційно вважаються "не жіночими".

Починати зі школи — означає починати якомога раніше. У доступній і цікавій формі допомагати дітям зрозуміти складне, показувати, що світ технологій відкритий для кожного. "Кожна дитина має право на майбутнє, — говорить Олена, — де вона може бути творцем, а не лише споживачем. Саме тому впровадження STEM-освіти в навчальні програми сьогодні — це інвестиція в сильну, інноваційну та рівноправну Україну завтра".

Ще кілька років тому в Україні практично не існувало інструментів STEM-освіти для дітей з особливими освітніми потребами. У 2021 році Олена Табінська стала першою, хто змінив цю ситуацію. Саме її ідея — впровадити навчальну робототехніку у спеціальних школах — лягла в основу унікальної програми корекційно-розвиткової роботи "Корекція розвитку" для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку. Невдовзі ця програма отримала гриф Міністерства освіти і науки України та стала справжнім проривом у сфері інклюзивної освіти.

Того ж року Олена, як авторка, підготувала й навчальний посібник для учнів — перший в Україні такого типу. Посібник містить 11 авторських моделей роботів із детальними ілюстраціями, адаптованих під базові шкільні предмети. Але найголовніше — він допомагає дітям не лише конструювати, а й розвивати мислення, спілкування, самостійність. Це справжній приклад того, як сучасні технології можуть працювати на користь кожній дитині, незалежно від її особливостей.

У 2023 році на базі Інклюзивно-ресурсного центру Терешківської громади (Полтавська область) було започатковано перший в цьому регіоні STEM-напрям у роботі з дітьми з особливими освітніми потребами. Ідея Олени Табінської щодо впровадження навчальної робототехніки в інклюзивну освіту лягла в основу цієї ініціативи. Центр, який надає корекційно-розвиткові послуги дітям з особливими освітніми потребами з двох громад — Терешківської та Решетилівської, отримав сучасне обладнання: робототехнічні набори, 3D-ручки, світлові планшети, дидактичні засоби. Працівники центру пройшли відповідне навчання і сьогодні цей центр не тільки підтримує і розвиває дітей з особливими освітніми потребами, а й став прикладом ефективного впровадження STEM-підходу в інклюзивне середовище, який уже сьогодні демонструє позитивну динаміку розвитку навичок у дітей, які там займаються.

У планах на майбутнє Олени Табінської — запуск відкритих онлайн-курсів для вчителів, які прагнуть розвиватися у сфері STEM-освіти. Ідея полягає не лише в передачі знань, а у створенні спільноти педагогів, які зможуть обмінюватися досвідом, отримувати методичну підтримку та практичні інструменти для роботи в класі. Курси будуть адаптовані під різні рівні підготовки — від початківців до досвідчених практиків. Це — ще один крок до того, щоб якісна STEM-освіта стала доступною для кожної школи, незалежно від її місця на мапі України.

"Чи не зарано вчити дітей технологіям ще у початковій школі?" — це запитання мені ставлять найчастіше. І моя відповідь — ні. Навпаки, саме у молодшому віці діти відкриті до всього нового, не бояться пробувати, помилятися і ставити питання. Саме в цей період найприродніше розвивається критичне мислення, уява й навички співпраці — базові основи для будь-якої технологічної професії в майбутньому.

Мене також часто запитують: "А якщо моя дитина не стане інженером, навіщо їй робототехніка?" Моя відповідь — тому що робототехніка вчить не тільки конструювати і програмувати. Вона вчить працювати в команді, долати труднощі, бачити проблему й шукати рішення. Це — життєві навички, які стануть у пригоді незалежно від того, ким стане дитина в майбутньому. STEM-освіта — це не тільки про майбутню професію, це про формування мислення, яке потрібне кожному сучасному громадянину.

STEM-освіта — це не просто тренд. Це спосіб виростити покоління тих, хто не боїться думати, змінювати, створювати. І якщо ми хочемо побачити Україну сильною, технологічно розвиненою та відкритою до світу — починати треба зі школи. І вже сьогодні.

Джерело матеріала
loader
loader