Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації
Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації

Як російська пропаганда спотворює освітній процес на тимчасово окупованих територіях, які інструменти використовує для індоктринації українських дітей і які наслідки це може мати для майбутнього регіону.

Російська агресія призвела до руйнування освітньої системи, а школи на окупованих територіях використовуються для насадження російської ідеології. За повідомленням уповноваженого Верховної Ради з прав людини Дмитра Лубінця, якого цитує «Радіо Свобода», станом на лютий цього року на тимчасово окупованих територіях України перебувають 600 тисяч дітей, із них лише 7% навчається в українських школах онлайн.

Дітям, які живуть під російською окупацією, загрожують репресії за спроби продовжити українську шкільну освіту. За інформацією Amnesty International, ті вчителі, учні та батьки, які намагаються не припиняти навчання, перетворилися на «партизан, які копали ями у своїх садах, щоб сховати ноутбуки та мобільні телефони, або ховалися на горищах та у старих сараях, щоб упіймати сигнал мобільного зв’язку». У освітніх закладах панує атмосфера страху, репресій і переслідувань, що неабияк шкодить розвитку кожної конкретної дитини. Спроби залякати й переламати йдуть у комплексі зі зросійщенням, яке вбудоване в усі можливі освітні, шкільні та позашкільні програми.

Історія в російських школах перестала бути наукою, перетворившись на інструмент маніпуляції, який виправдовує злочини режиму та формує у дітей спотворене уявлення про минуле й сьогодення. Нещодавні ініціативи, запроваджені під особистим контролем Володимира Путіна, свідчать про посилення ідеологічного впливу на дітей у шкільних програмах, підручниках і позакласних заходах. Зокрема, переписування підручників з історії, запровадження нових курсів і нав’язування мілітаристської літератури є частиною кампанії з мілітаризації молоді, яка має на меті виховання слухняних громадян, готових підтримувати чинну владу та брати участь у загарбницьких війнах Кремля.

У 2025 році Путін особисто взяв під контроль редагування підручників з історії, заявляючи, що попередні версії містили «русофобію» та «викривлення фактів». За його вказівками, підручники переписують, щоб прославляти імперські завоювання, героїзувати радянське минуле та виправдовувати сучасну агресію Росії, зокрема війну проти України. Нові підручники, створені за участі таких фігур, як Володимир Мединський, «людини ідеологічного клану» Путіна, мають «неєвроцентричний» характер, що на практиці означає відхід від наукової об’єктивності на користь ідеологічної пропаганди.

На тимчасово окупованих територіях України методи індоктринації дітей застосовуються з особливою жорсткістю, адже Кремль прагне не лише знищити українську ідентичність, а й замінити її штучно створеною «російською» свідомістю. Школи на цих територіях стають місцями, де освіта використовується для виправдання окупації та підготовки молоді до подальшої участі в агресивній політиці Росії.

Централізаційні зусилля окупаційної влади

Примус освітнім закладам транслювати цінності, схвалені російською владою, розпочався одразу після встановлення російського контролю над окупованими територіями.

Переходом на російські програми у 2022 році займались окупаційні адміністрації. Законодавчу базу під «реінтеграцію» освітніх закладів на ТОТ до Росії, як цей процес називають росіяни й колаборанти, почали оформлювати в кінці 2022 — на початку 2023 року. У лютому депутати Держдуми прийняли закон про урівняння структури освітньої системи на ТОТ і на міжнародно визнаних територіях Росії. До того не існувало визнання освітніх рівнів для частин територій Донецької та Луганської областей, які Путін визнав незалежними перед повномасштабним вторгненням в Україну. Законодавча активність окупантів восени-взимку 2023 року охоплювала як заклади середньої, так і вищої освіти.

Єдині з Росією підручники на ТОТ росіяни планували забезпечити у 2023 році.

У січні 2023 року депутати російської Держдуми лише голосували за законопроєкт про етапи «інтеграції» освітніх закладів у освітній простір Росії. На повний перехід закладів освіти ТОТ на російську програму відводили «п’ятирічку» у вересні 2022 року: п’ять років на це прогнозувала голова комітету Держдуми Росії з питань освіти Ольга Козакова, а у листопаді того ж року — міністр освіти Росії Сергій Кравцов.

Для розв’язання проблеми з кадрами у Росії звільнили від атестації учителів, які працюють на окупованих Росією територіях до першого вересня 2024 року. А також пропонували можливість працювати вчителями чотирикурсникам педагогічних університетів.

У січні 2024 року російський «Перший канал» опублікував сюжет, де йшлося про те, що «нові регіони будуть максимально включені до російського освітнього поля протягом двох років». У сюжеті міністр освіти Росії Сергій Кравцов розповідав про ремонти у школах по всій Росії. Та з його доповіді ставало зрозуміло, що росіяни не остаточно змінили світогляд школярів на ТОТ.

«Робота зі старшокласниками, тому що київський режим фактично спотворив свідомість дітей. Робота зі вчителями, педагогами. І розвиток інфраструктури. Також ми організували великий захід “Університетські зміни”, коли рєбята старших класів приїжджають у наші міста. Наново, фактично, відкривають Росію для себе», — сказав міністр освіти Росії.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 1

Зіставлення середніх результатів Єдиних державних екзаменів у Росії та Криму й Севастополі

У 2024 році колаборант, ректор Севастопольського державного університету Володимир Нечаєв опублікував статтю з назвою «Особливості реінтеграції нових регіонів Російської Федерації у предметному полі російської педагогічної науки й практики освіти». В таблиці з порівняння результатів іспитів після завершення школи у Росії в середньому й у школах Севастополя та Криму видно відставання шкіл на ТОТ від середньоросійських показників за всіма предметами, навіть в окупованих більш як десять років регіонах. 

Методологія

Центр досліджень «Детектора медіа» дослідив, якими є підходи до впровадження ідеологічної компоненти в освіті та позакласній роботі шкіл у Донецькій, Запорізькій і Херсонській областях.

2022 року в Росії для освітніх закладів є обов’язковою реєстрація й активне ведення сторінки в соціальній мережі «ВКонтакті». Через функціонал мережі такі сторінки отримують підтвердження як офіційних «держпабліків», для їх ведення існують методичні рекомендації. Через сторінки шкіл ведеться інформування про події, які відбуваються у школах, вони репостять дописи зі сторінок російських освітніх і молодіжних організацій.

Школи на окупованих територіях теж мають свої «держпабліки». Стежачи за їхніми сторінками, можна проаналізувати офіційні напрямки роботи окупантів зі школами, зрозуміти, які програми вони намагаються впроваджувати та на чому роблять акценти у шкільній і позашкільній роботі. Через бюрократичний характер ведення подібних сторінок інформація, яку вони дають про життя шкіл в окупації є, очевидно, обмеженою, проте її достатньо, щоб спостерігати й оцінювати обсяги пропаганди окупантів, спрямованої на школярів.

Ми вирішили зосередитися не на кількісному огляді всіх шкіл, а на глибокому аналізі контенту окремо відібраних прикладів (публікацій, фото, відео), виявляючи нюанси, як-от інтеграцію з російськими організаціями («Движение первых», «Орлята России») чи пропагандистські заходи (екскурсії, «розмови про важливе»).

Тож обрали сторінки шістьох шкіл, по дві з великих населених пунктів Донецької, Запорізької та Херсонської областей — Маріуполя, Бердянська, Скадовська та Генічеська — які є ключовими центрами окупаційної адміністрації. Працювали зі сторінками у соцмережі «ВК» шкіл у порядку нумерації навчальних закладів. У Донецькій області це були сторінки у «ВК» шкіл №4 і №5 міста Маріуполя. У Запорізькій — школи №1 і №2 міста Бердянська. А у Херсонській — школи №1 міста Скадовська та школи №1 міста Генічеська.

У такий спосіб охопили типові контексти: урбанізовані зони з високою концентрацією населення, де пропаганда найбільш інтенсивна. До того ж школи з низькими номерами часто є «модельними» (відповідно, більш контрольованими окупаційною владою). Ми не ставили за мету спеціально обрати тільки «підозрілі» школи, тобто підібрати дані під висновки. Тож вдалися до підходу «в порядку нумерації» (починаючи з №1—5), щоб уникнути суб’єктивного упередження (cherry-picking).

Кількість проаналізованих публікацій на сторінках відібраних шкіл становить 2083.

Обраний нами підхід — стратифікована вибірка з елементами систематичної вибірки. Страти — це різні регіони, що робить вибірку репрезентативною для різних контекстів окупації.

Дослідження не претендує на статистичну генералізацію, а фокусується на якісному описі механізмів пропаганди — ми ілюструємо системні проблеми на прикладах. Висвітлюємо системні практики окупаційної влади, які, найімовірніше, поширюються на інші школи (адже, як згодом ітиметься в дослідженні, школи зобов’язані вести «держпабліки» «ВК» за єдиними правилами).

Сторінки навчальних закладів із різних частин тимчасово окупованих областей у соцмережах дозволяють оцінювати, як втілюються і поширюються у публічний простір плани окупаційної влади з інтеграції молоді із ТОТ у російський простір і поширення прищепленого освітою світогляду через долучення школярів до медіаініціатив.

Асиміляція як гра з призами

Освіта і позакласна робота є засобами інтеграції українських дітей із ТОТ у російський простір. Цю інтеграцію забезпечують державна машина, зокрема, вчителі, а також медіа, громадські й політичні організації. Щоб процес відбувався швидше, російська влада також полегшила вступ у російські вищі й інші навчальні заклади завдяки цифровізації процедури подання документів.

Наприклад, у червні 2025 року школи Маріуполя поширювали оголошення про можливість подання документів у навчальні заклади на як на контрольованих російською владою територіях, так і в Росії, через сервіс «Госуслуги», який повноцінно запрацював на ТОТ в цьому році. У повідомленні вказували, що абітурієнти можуть обирати заклади освіти за параметрами наявності гуртожитків і військових кафедр.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 2

Повідомлення про вступ до закладу вищої освіти за допомогою сервісу «Госуслуги». Джерело: сторінка у ВК школи 4 міста Маріуполя.

Для вчителів, які втілюють російську освітню програму, інтеграція у російський простір реалізується як через централізоване постачання навчальних і методичних матеріалів, так і через організацію співпраці з колегами з Росії. Зокрема — через поїздки учителів на різні форуми й семінари.

Повідомлення про освітній форум для учителів у Санкт-Петербурзі, березень 2025. Джерело: сторінка у ВК школи №4 міста Маріуполя.

Як правило, росіяни обирають місцями проведення таких поїздок для вчителів ті місця, які є привабливими для туристів: Москву, Санкт-Петербург, локації біля моря.

Схожі підходи під час пропагандистських «злетів» і «форумів» окупаційні адміністрації застосовують і до інтеграції школярів до російського простору. Як правило, учням для поїздки на такі події необхідно виграти у конкурсі. Наприклад, у травні 2025-го на сторінці у «ВК» школи №1 міста Скадовська опублікували повідомлення, що низка учнів Скадовського району відвідала всеросійський центр «Орльонок». Судячи з відкритих джерел, він розташований недалеко від міста Туапсе на березі Чорного моря. Для поїздки учні мали виграти конкурс «Спільнота орлят Росії». Такі заходи відбуваються щорічно.

 Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 3

Повідомлення зі сторінки у ВК школи №1 міста Скадовська про поїздку учнів на всеросійський з’їзд дитячого руху «Орльонок»

За перемогу в конкурсі про донесення основ фінансової грамотності дідусям і бабусям, як повідомили на сайті школи №4 міста Маріуполя, давали можливість школярам відпочити у дитячому таборі «Артек» у Криму.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 4

Повідомлення зі сторінки у ВК школи №4 міста Маріуполя про можливість поїхати до «Артеку»

Розбудову зв’язків із росіянами уможливлюють і учнівські та студентські змагання із КВК. У школі №1 Скадовська повідомили про поїздку місцевої команди з КВК на всеросійські змагання.

 Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 5

Допис про перемогу херсонських школярів у фестивалі «Російська шкільна весна» у місті Ставрополь. Зі сторінки у ВК школи №1 Скадовська

Таким чином відпочинок, змагання й інші начебто «аполітичні» заходи використовується, щоб вплинути на життєві траєкторії молоді та затвердити й легітимізувати владу Росії на окупованих територіях.

Роль в інтеграції молоді з тимчасово окупованих територій відіграють російські «просвітницькі» організації, як «Общєство Знаніє», «Общєство Наслєдіє», «Культура Новороссії» та політична партія «Єдина Росія». «Общєство Знаніє» має логотипом мікс кириличної та латинської літери «Z», яка стала одним із візуальних символів повномасштабної російської воєнної агресії проти України.

 

Зображення із публікації про зміну логотипа російського «Общества Знание» від квітня 2025 року з архівної версії сайту організації

Діяльність «молодіжно-патріотичної» організації «Общество Наслєдіє» найчастіше згадують у школах Маріуполя через вручення дітям книг і пазлів.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 6

Допис про передачу книжок школярам від керівниці маріупольського осередку ОМПО «Наследие». Зі сторінки у ВК школи №4 Маріуполя

Керівниця «Наслєдія» у Маріуполі Оксана Кравчук не лише передає книжки маріупольським школярам, а й «волонтерить», передаючи «гуманітарні вантажі», зокрема одяг, російським військовим — звіти про це публікуються у телеграм-каналі окупаційної адміністрації Маріуполя.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 7

Керівниця маріупольської «молодіжно-патріотичної» організації «Наслєдіє» Оксана Кравчук передає одяг російським військовим. Джерело: офіційний телеграм-канал окупаційної адміністрації Маріуполя

У Скадовську таку ж «волонтерську» активність розвиває президентський фонд «Культура Новороссії». Він же ж подарував учням школи №1 книги про пригоди Колі Арбузова. Судячи з російських пропагандистських сайтів, цю книгу в накладі 5500 екземплярів опублікували за сприяння путінського президентського фонду культурних ініціатив. У ній розповідають про красу та визначні місця Херсонщини.

 Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 8

Публікація про проєкт, фінансований путінським Президентським фондом культурних ініціатив. Зі сторінки у «ВК» школи №1 Скадовська

Партія «Єдина Росія» також займається інтеграцією у російський простір жителів ТОТ. Зокрема, на сторінці школи №4 Маріуполя у квітні повідомили, що партія має проєкт, у рамках якого відбувається шість конкурсів, спрямованих на «виховання дітей і молоді у дусі традиційних культурних і духовних цінностей» Росії. За перемогу на регіональному рівні дають 20 квитків на відпочинок у Кисловодськ, а за перемогу на всеросійському — нагороджують поїздками у Крим і табір «Артек».

 Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 9

Публікація про діяльність партійної «Єдина Росія» у маріупольських школах. Зі сторінки у ВК школи №4 Маріуполя

Про «правильні» цінності також розказують під час кінопоказів. У школі №4 Маріуполя повідомили, зокрема, про проведення «Днів доброго кіно», де шестикласникам показували радянський фільм 1961 року про коней «Любушка».

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 10

Допис про участь школярів у акції «Дні доброго кіно». Зі сторінки у ВК школи №4 Маріуполя

Як у першій, «аполітичній» категорії подій, так і у другій участь беруть російські молодіжні організації, які працюють на окупованих територіях. Йдться про «сучасну піонерію» — Рух перших (Движение первых) і більш мілітаризовану структуру, «путінський Пласт» — Юнармію. Не варто забувати й про зовсім малих, яких залучають до «Орлят Росії». Цей рух націлений на учнів молодших класів. Тоді як КВК й інші конкурси та змагання — на старших.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 11

Опис діяльності «Орлят Росії» зі сторінки у ВК школи №4 Маріуполя

Таким чином створюються структури, через які діти мають зазнавати впливу державної ідеологічної машини й інтегруватися в організаційно «правильне» життя від самого початку шкільної освіти.

Прищепленням поглядів російської влади на історію та культуру просякнуті також екскурсії, які відвідують школярі. Під час них в учнів намагаються сформувати враження, що вони є росіянами. Зокрема, на сторінці у «ВК» школи №4 Маріуполя опублікували інформацію про екскурсію у музей «Росія — моя історія».

Публікація про екскурсію школярів на виставку «Росія — моя історія!». Зі сторінки у ВК школи №4 Маріуполя

Сторінки загальноосвітніх навчальних закладів із ТОТ у «ВК» також демонструють політичні орієнтири, які насаджує російська освітня програма. Сюди можна віднести святкування російських державних свят, як «День Росії», події, присвячені «єдності багатонаціонального народу Росії» тощо. Крім того, пропаганда вплітається у звичайні шкільні події, випускні, дні знань, дні вчителя, дні здоров’я. На цих заходах схвалені російським режимом цінності проповідують як не вчителі, то запрошені гості чи представники окупаційної влади.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 12

Допис про зустріч школярів з керівником територіального штабу «Юнармії» у Маріуполі Вагнером Вадимом Максимовичем та «отаманом козацтва» Маріуполя Гончаренко Дмитром. Зі сторінки у ВК школи №4 міста Маріуполя

У школах на ТОТ є спеціальні уроки, присвячені протидії «ідеології екстремізму й тероризму». Судячи з публікації на сторінці у «ВК» школи №4 Маріуполя, там показують учням спеціальні відео, а далі обговорюють, «як важливо розпізнавати деструктивні ідеї та не піддаватися на провокації». Схожі уроки «протидії тероризму» були помічені нами під час дослідження і в школах Бердянська, Скадовська та Генічеська.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 13

Допис про урок, «присвячений боротьбі з ідеологією тероризму та екстремізму». Зі сторінки у ВК школи №4 міста Маріуполя

Також школярі з ТОТ не мають можливості уникнути російських «Розмов про важливе». Зокрема, на початку квітня 2025 року під час такої розмови говорили про важливість «Дня єднання народів Росії та Білорусі».

Допис про урок «Розмови про важливе», де дітям розповідали про «традиційні цінності, що об’єднують російське суспільство». Зі сторінки у ВК школи №4 міста Маріуполя

«Такі уроки допомагають школярам краще розуміти історичні й сучасні процеси, а також виховують повагу до традицій і культури братніх народів», — ідеться на сторінці у «ВК» школи №4 Маріуполя.

Судячи з таких формулювань, сумнівно, що під час таких «розмов про важливе», які відбувається начебто у формі «діалогу, де кожен міг висловитись», як рівну позицію сприйняли би критику доцільності братнього єднання з Росією якого-небудь народу. 

Відпочинок і рекреація: «ідеологічно правильні» табори та санаторії

Росіяни «промивають мізки» дітям на ТОТ не лише в рамках системи шкільної та позашкільної освіти. Вони взялися й за дитячий відпочинок у санаторіях. У Росії та на тимчасово окупованих нею регіонах 2025 рік оголошено «Роком дитячого відпочинку в системі освіти». Тож індоктринація українських школярів відбувається не лише через обов’язкові освітні програми, а й навіть у лікувально-оздоровчих комплексах. Розглянемо, як це відбувається на прикладі Бердянського дитячого санаторію.

Бердянський дитячий санаторій («ГБУЗ ДСС Бердянский») приймає дітей віком від 5 до 17 років із хронічними неспецифічними захворюваннями легень, лор-органів, із проблемами з гастроентерології. Курс лікування — 21 день, санаторій працює цілий рік. «Кваліфіковані вихователі» та медпрацівники забезпечують «сприятливий психологічний клімат у санаторії».

Лікування дітей, що мешкають у Запорізькій області, як ідеться на сайті закладу, цілком безплатне. Переважно діти з цього регіону є пацієнтами цієї установи охорони здоров’я. Очільниця закладу, депутатка Бердянської міської Ради фракції «Єдиної Росії» колаборантка Оксана Мірошниченко говорить, що у планах закладу, «щоб до санаторію приїжджали діти не лише з Запорізької області, а й з усіх регіонів нашої неосяжної Батьківщини». До слова, за повідомленнями місцевих медіа, саме Мірошниченко надала прихисток окупаційним військам в одному з філіалів спеціалізованого дитячого санаторію «Бердянський» — у санаторії «Кирилівка» в селищі Кирилівка на Запоріжжі.

Нова «неосяжна батьківщина» теж долучається до роботи закладу — завдяки «братерству» з російськими регіонами й організаціями. Приміром, єкатеринбурзька благодійна організація Георгія Победоносца та Нижньотуринський муніципальний округ за сприяння партії «Єдина Росія» допомогли облаштувати спортзал санаторію, передали зварювальне обладнання.

Дозвілля хлопців і дівчат, які перебувають у санаторії, уніфікується з дозвіллям їхніх ровесників у Росії, які підпадають під опіку благодійної організації Георгія Победоносца та схвалених російським режимом форм дозвілля. Як ідеться в матеріалі пропагандистського видання «Ізвєстія», щоб «відволікти» дітей від стресу лікарняних буднів, «Фонд захисту дітей Донбасу» відкрив у Бердянському дитячому санаторії спеціальну дитячу ігрову кімнату (всього на ТОТ планують відкрити їх більш як 40), де проводитимуть «виховні роботи». Як пишуть пропагандисти, для облаштування інтер’єру цього простору «використані мотиви російських казок і національних досягнень». Серед іншого, на стінах — зображення Кремля та Собору Василія Блаженного, символів російської столиці, ненав’язливе нагадування про «національні досягнення».

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 14

Вигляд спеціалізованої дитячої кімнати, де проводять «виховні роботи», з елементами московського Кремля. Джерело: ВК-сторінка санаторію «Бердянський»

Індоктринацію неповнолітніх, які приїхали на лікування, місцеве пропагандистське телебачення «За!ТВ» називає «творчою діяльністю». Наприклад, серед «творчих» активностей — пропагування культу «великої перемоги», адже «напередодні святкування Великої Перемоги діти» виготовляли “Голуба миру”» та проводили бесіду щодо «героїзму батьківщини».

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 15

Ідеологічний урок у молодших класах Бердянської школи. Джерело: Принтскрин «За!ТВ»

З дітьми також відзначають «день ГІБДД» або ж проводять «один день із поліцією», де поліцейські розповідають про специфіку своєї роботи. Проводять і квест «Мій дім — Росія», під час якого вихованців «творчо навчають любити батьківщину».

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 16

«Один день із поліцією» — типове свято, яке пропонує окупаційна влада школярам. Джерело: скриншот ВК-сторінки санаторію «Бердянський»

Можна також пройти майстер-клас від російських волонтерів з організації гуманітарних зборів. Напередодні «дня Росії» санаторій відвідали представники «команди Путіна», які роздавали дітям смаколики та стрічки-триколори, а закладу подарували чотири велосипеди. На сам «день Росії» вихованців вишикували у спортзалі закладу з прапорцями — й вони скандували «Ро-сі-я!».

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 17

Представники «команди Путіна» роздають підліткам стрічки-триколори. Джерело: Скриншот ВК-сторінки санаторію «Бердянський»

Також Росія організовує «відпочинок» для дітей із ТОТ у віддалених регіонах за тисячі кілометрів від дому. Це служить додатковим фактором фізичної та психологічної ізоляції українських дітей від їхнього середовища, полегшуючи ідеологічну обробку через занурення в усе російське. Дітей із ТОТ відвозять углиб Росії під виглядом відвідування санаторіїв, розташованих у так званих «регіонах-шефах». Дітей із Запорізької області відправляють за 1,5—2 тис. кілометрів від дому — у Карелію, Чувашію, інші російські регіони чи навіть у Білорусь. Там вони «відзначають» російські національні свята, а також мають відчути «єдність слов’янських народів» і «зануритися у красу білоруської культури».

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 18

Дітей із ТОТ вивозять до Білорусі для «занурення у білоруську культуру». Джерело: скриншот ВК-сторінки санаторію «Бригантина»

Дітей із Луганщини відвезли за 1,2 тис. кілометрів на «літню казку» у Володимирську область, де вони пізнають нове суспільно-політичне середовище, долучаються до відзначення «дня Росії» та інших ідеологізованих дійств; також луганців відправляють у Татарстан і Башкортостан. Школярі з Донеччини їдуть майже за три тисячі кілометрів у «підшефний» Тюменський край, до вихователів із «Движения первых» і «Орлят России».

«Движение первых» — загальноросійський рух, створений 2022 року для організації дозвілля підлітків і формування світогляду «на основі традиційних російських духовних і моральних цінностей». «Орлята» — програма для дітей молодшого шкільного віку, що має на меті «виховувати у дітей почуття патріотизму, поваги до історії та подвигів російських героїв». Дітей із Херсонщини возили в Адигею та Мордовію, відбувалося це під егідою «Єдиної Росії».

Росія використовує дитячі санаторії як інструмент для інтеграції українських дітей із ТОТ. Під виглядом оздоровчих програм і «творчої діяльності» дітей залучають до заходів, що прославляють російську державу, її символіку та мілітаристські наративи, зокрема через святкування «дня Росії» чи культ «великої перемоги». Це свідчить про цілеспрямовану стратегію зросійщення через позашкільне середовище. Програми, якими займають дітей у цих закладах, спрямовані на формування у дітей асоціації з російською ідентичністю та витіснення української культурної свідомості. Також дітей привчають до позитивного сприйняття російських правоохоронців. Це частина ширшої стратегії легітимізації окупаційної влади в очах дітей, що сприяє психологічному прийняттю російського режиму та його репресивних структур. Відправлення дітей із ТОТ у віддалені російські регіони, такі як Карелія, Чувашія чи Тюменський край, на відстань до 3 тис. км від дому, є інструментом ізоляції. Відрив від рідного середовища полегшує ідеологічну обробку, занурюючи дітей у російське суспільно-політичне середовище, де вони беруть участь у пропагандистських заходах, таких як святкування російських національних свят.

Залучення школярів до пропаганди

Одним із напрямків роботи окупантів з молоддю є спроби використання школярів і студентів у пропагандистських активностях. Ще у 2022 році під час створення пропагандистської мережі місцевих медіа на окупованих територіях через нестачу кадрів до роботи в цих медіа залучали зокрема школярів. Так, один з організаторів мережі новостворених рупорів пропаганди, Олександр Малькевич, вихвалявся залученням і просуванням Мирослави Бутенко, яка у 15 років почала працювати на мелітопольському телеканалі «ЗаТВ», та Владислави Андрєєвої (Луговської), в 16 років працевлаштованої на телеканалі «Таврія».

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 19

Мирослава Бутенко (ліворуч), Владислава Андрєєва (по центру) та Костянтин Малькевич (праворуч) Джерело: телеграм-канал Костянтина Малькевича

У тому ж 2022 році для подальшої підготовки нових кадрів на базі захопленого Херсонського державного університету за участі представників місцевої окупаційної адміністрації та російських пропагандистів була відкрита «медіашкола». Після деокупації Херсона «медіашколу» перевідкрили в Генічеську в листопаді 2023 року.

Фото з зустрічей «медіашколи» в період окупації Херсона. Джерело: «Мост»

Робота пропагандистів із залучення молоді загалом не зупинилася. Так, уже у 2025 році Малькевич в окупованому Генічеську провів майстер-клас із «документального» кіно для активістів «Руху перших» і проєкту «Південь молодий». Він запропонував учасникам події взяти участь у створенні фільму про «Героя Росії» Володимира Харлана, очільника лікарні в Олешках і кандидата до окупаційної «ради депутатів» від «Єдиної Росії», який українським судом був заочно засуджений до 12 років ув’язнення.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 20

Майстер-клас про кіно для активістів «Руху перших» і проєкту «Південь молодий» у Херсоні. Джерело: телеграм-канал Костянтина Малькевича

Як повідомляло CNN, у Маріуполі працюють «школи блогерів», до яких залучають школярів і студентів, спонсоровані російською державою. Головним завданням молодих «блогерів» є зміна сприйняття Маріуполя як міста, зруйнованого російською армію та місця найстрашніших воєнних злочинів агресорів на символ «відбудови Донбасу». В соціальних мережах, зокрема TikTok, та на закордону аудиторію молоді учасники проєктів мають показувати «потьомкінські села», окремі відбудовані будинки та нові житлові комплекси, демонструвати, як «процвітає» Маріуполь при окупантах.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 21

Скриншоти тіктоків молоді зі «школи блогерів», спонсорованої російською державою. Джерело: CNN

На окуповані території також розповсюджується діяльність загальноросійських проєктів із залучення школярів до медійної діяльності під наглядом державних інституцій і спонсорованих ними організацій.

Для прикладу, на сторінці школи №1 Генічеська були опубліковані заявки місцевих учнів для участі у «Всеросійському фестивалі творців контенту Medialabfest», який проводиться за підтримки «Президентського фонду культурних ініціатив». Крім того, в рамках фестивалю розігрують грошові гранти від державної організації «Росмолодь» (Федеральне агентство у справах молоді). Ця подія подається як «нейтральний» майданчик для надання знань і розвитку молодих талантів. Торік конкурс відбувався навколо гасла та хештегу «#расскажи_о_главном», яке використовується також представниками Руху перших («Движение первых»), представники якого також організовують «виїзні медіалабораторії», для залучення молоді у федеральні ініціативи та «загальноросійський» порядок денний.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 22

Скриншот головної сторінки сайту Medialabfest. Джерело: сайт фестивалю

Мілітаризація дітей у школах на ТОТ

Кремль приділяє увагу і мілітаризації школярів. Збільшення кількості уроків історії до трьох на тиждень для учнів 5—7 класів, запровадження курсу «Історія нашого краю» й оновлений перелік «патріотичних книг» для позакласного читання є частиною цієї стратегії. У списку літератури домінують мілітаристські твори, які оспівують «велику вітчизняну» й імперські завоювання, а також так звана «Z-література», що глорифікує війну проти України. Назви на кшталт «Факел Новоросії» чи «Війна 16+» пропагують участь дітей у воєнних конфліктах, нормалізуючи агресію та виховуючи готовність до війни.

Як пишуть аналітики Інституту вивчення війни (ISW), ці нові підручники, разом із позашкільними «військово-політичними» організаціями, створені для мілітаризації російських учнів. Також Путін оголосив 2025 рік «роком захисника Вітчизни», метою якого є «збереження історичної пам’яті, подяка ветеранам і визнання подвигу учасників СВО» (тобто війни проти України).

Поліцейські та кадетські класи на Херсонщині

Поліцейські та кадетські класи — це спеціалізовані освітні програми, запроваджені російською окупаційною владою в школах захоплених територій України з метою підготовки дітей до служби в російських силових структурах. Ці класи є частиною системи патріотичного виховання молоді в дусі російської ідеології та формування лояльності до окупаційної влади. В рамках цих програм, окрім звичайних шкільних предметів, діти вивчають «стройову» та воєнну підготовку, рукопашний бій, дізнаються про основи правоохоронної діяльності. Метою таких класів є підготовка школярів до військової служби та держслужби в системі російських силових відомств: поліції, Росгвардії, ФСБ, ФСВП (Федеральної служби виконання покарань).

Так зване міністерство освіти окупованої Херсонщини пише, що адаптовані та додаткові освітні програми сприяють підготовці школярів до військової служби, а також до держслужби у системі силових відомств, рятувальників і «російського козацтва». Загалом окупаційні адміністрації на території чотирьох областей (Луганської, Донецької, Запорізької та Херсонської) планують організувати 1200 класів, частина яких буде стосуватися цивільних, а частина — мілітарних «спеціалізацій».

Спочатку подібні поліцейські класи були запроваджені в Росії у 2021 році. Після початку повномасштабного вторгнення цей досвід почали переносити на окуповані території. На Херсонщині вони з’явилися у вересні 2023 року. Станом на січень 2025 року в п’яти школах Херсонщини функціонувало дев’ять кадетських класів, у яких навчалося щонайменше 205 дітей середнього та старшого шкільного віку.

Перший кадетський клас було створено у Щасливцівській школі Генічеського муніципального округу ще в навчальному сезоні 2023/2024. У Григорівській школі Чаплинського округу 2024 році було відкрито кадетський клас для учнів 6—7 класів за участі російського союзу патріотичних об’єднань «Небесний купол».

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 23

Учні «кадетського класу» Григорівської школи у жовтні 2024 року поруч із пропагандистською символікою (Z та георгіївські стрічки). Фото з російських медіа

У Скадовську з 1 вересня 2024 року відкрито підшефний Росгвардії кадетський клас. А у Сиваській школі Новотроїцького району також у вересні 2024 року відкрито і кадетський, і поліцейський класи — 14 учнів отримали посвідчення про належність до правоохоронних органів. Відкривав цей клас колаборант, окупаційний «губернатор» Херсонської області, екснардеп Володимир Сальдо, який сказав, що метою такого класу є «виховання справжніх патріотів Росії».

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 24

Відкриття кадетського класу «Росгвардії» за участі колаборанта, окупаційного «губернатора» Володимира Сальдо 3 вересня 2024 року. Джерело: російські медіа

Окупаційна влада також організовує для учнів кадетських класів поїздки до Росії. Зокрема, наприкінці червня 2025 року учні двох кадетських класів із Херсонської області відвідали Санкт-Петербург для святкування Дня Військово-морського флоту «за дорученням голови партії “Єдина Росія”, експрезидента Росії Дмитра Медведєва». А у травні 2025 року окупаційне міністерство освіти Херсонщини організувало участь херсонських кадетів у параді московського кадетського руху під назвою «Не перерветься зв’язок поколінь» за участі представників російських еліт, наприклад, мера Москви Олексія Собяніна та патріарха РЦП Кирила, з метою «підтвердження єдності Херсонської області з Росією».

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 25

Учні дев’ятого «поліцейського» класу Скадовської школи №1 вітають «кураторів» із професійним святом. Джерело: сторінка школи у ВК

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 26

Кадети Скадовської школи №1 готуються до параду в Москві під керівництвом офіцерів «Росгвардії». Джерело: сторінка школи у ВК

Росія на окупованих територіях виховує українських дітей у дусі прихильності «традиціям силових відомств», по суті готуючи наглядачів і лояльний місцевий «обслуговий персонал» для посилення контролю на захопленій частині України.

Військово-патріотична організація «Воїн»

У 2023 році в 12 регіонах Росії було відкрито центри військово-спортивної підготовки та патріотичного виховання молоді «Воїн». Ініціатива належить співголові «Російського Союзу бойових мистецтв» та першому заступнику керівника Адміністрації президента Росії Сергію Кирієнку. Регіональні філіали центру почали функціонувати 11 травня 2023 року. Центри орієнтовані на підлітків і молодих людей віком від 14 до 35 років. Станом на 2025 рік такі центри функціонують уже в 21 регіоні, включаючи окуповані території України.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 27

Скриншот з офіційного сайту Центру військово-спортивної підготовки та патріотичного виховання молоді «Воїн», на якому видно, що організація має осередки на ТОТ

Програма містить: тактичну, вогневу, інженерну підготовку, організацію зв’язку, тактичну медицину, управління БПЛА. Станом на 2023 рік було навчено понад 11,5 тисячі курсантів. Декларовані цілі центру «Воїн», згідно з інформацією на офіційному сайті, є ідеологічними:

  • військово-спортивна підготовка та патріотичне виховання;
  • розвиток системи військово-спортивної підготовки громадян Росії;
  • реалізація державної політики зі зміцнення «традиційних російських духовно-моральних цінностей».

На окупованих територіях організація залучає українських дітей. Зокрема, в школі №1 Генічеська проводили тестові заняття для учнів, які виявили бажання тренуватися у «Воїні». Заходи містили психологічне тестування, оцінку фізичної підготовки та виявлення лідерських якостей.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 28

Українських дітей у Скадовську відбирають і «тестують» для проходження підготовки у центрах «Воїну». Скриншот зі сторінки у ВК школи №1 Генічеська

Окупаційна влада відправляє дітей і підлітків з окупованих територій до мілітаризованих таборів, про що звітує окупаційний «губернатор» Херсонщини, колаборант Володимир Сальдо у своєму телеграм-каналі. У липні 2025 року в Волгоградській області завершилася четверта міжрегіональна зміна «Час юних героїв» від центру «Воїн». У заході брали участь підлітки з окупованих частин Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської областей віком 14—17 років. Зокрема з Херсонщини до цього дійства було залучено 50 українських дітей.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 29

Скриншот телеграм каналу колаборанта, окупаційного «губернатора» Херсонщини Володимира Сальдо зі звітом про відправлення українських підлітків до табору мілітарно-патріотичної пропаганди у Волгограді

Організація є одним із елементів системи мілітаризації молоді на окупованих українських територіях, формуючи лояльність до російської влади та готуючи підлітків до участі у війні проти України.

Пропаганда й асиміляція: як Росія поглинає українських дітей в окупації - Фото 30

Підлітків, причетних до «Воїна», залучають до індоктринації дітей молодших класів. Скриншот зі сторінки у ВК школи №1 Генічеська

Висновки

  1. Системний характер асиміляції: окупаційна адміністрація створила централізовану систему інтеграції дітей у російський простір через переписування підручників, запровадження нових курсів і програми обміну з російськими «материковими» регіонами, що прослідковується через публічні комунікації шкіл на ТОТ у соцмережах.
  2. Використання відпочинку для пропаганди: дитячі санаторії та табори перетворено на центри ідеологічної обробки. Дітей вивозять у віддалені російські регіони на відстань до 3000 км для ізоляції від українського середовища.
  3. Залучення до пропаганди: школярів на ТОТ використовують у медіапроєктах, «школах блогерів» і фестивалях контенту для поширення російських наративів.
  4. Мілітаризація освіти: на ТОТ організовано спеціалізовані класи, діють військово-патріотичні організації («Воїн», «Юнармія») за російським зразком, які готують дітей до служби в російських силових структурах.

Рекомендації

На основі дослідження можна запропонувати низку рекомендацій для українських державних інституцій і міжнародних організацій:

  • посилити програми онлайн-освіти для дітей на ТОТ;
  • розробити програми реінтеграції для дітей після деокупації;
  • документувати порушення прав дітей для міжнародних судових процесів;
  • сприяти визнанню та засудженню системи примусової депортації дітей із ТОТ до Росії чи їх асиміляції як злочину геноциду;
  • формувати основу доказової бази для запровадження чи посилення санкцій проти відповідальних осіб за ці злочини;
  • залучати міжнародні проєкти та програми для підтримки освітніх ініціатив на прифронтових і деокупованих територіях України.

Росія веде цілеспрямовану кампанію з викорінення української ідентичності серед дітей, що становить загрозу для майбутнього нації. Це дослідження розкриває елементи та масштаб системи ідеологічної індоктринації українських дітей на тимчасово окупованих територіях через середні освітні заклади та позашкільну діяльність. Росія використовує школи як інструмент знищення української ідентичності та формування лояльності до окупаційного режиму.

LIKED THE ARTICLE?
СПОДОБАЛАСЯ СТАТТЯ?
Help us do more for you!
Допоможіть нам зробити для вас більше!
Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Теги за темою
дослідження
Джерело матеріала
loader
loader