В Італії заарештовано партнера Ротенбергів, який втік з Росії: чи є зв'язок із загадковими смертями топменеджерів
В Італії заарештовано партнера Ротенбергів, який втік з Росії: чи є зв'язок із загадковими смертями топменеджерів

В Італії заарештовано партнера Ротенбергів, який втік з Росії: чи є зв'язок із загадковими смертями топменеджерів

Показова історія краху компанії спадкового будівельника Бориса Сакуна, який дуже не хоче повертатися на батьківщину

Пізно ввечері 27 липня у маленькому курортному селищі на півночі Італії місцева поліція заарештувала громадянина Росії, який перебував у міжнародному розшуку. Згодом стало відомо, що заарештованим є Борис Сакун – керівник та власник великої російської будівельної компанії "Регіональна будівельна компанія" (РСК. рос. — "Региональная строительная компания").

Історія краху компанії Бориса Сакуна, чий батько керував будівництвом Байкало-Амурської магістралі, яскраво ілюструє, в яку прірву падає економіка Росії після трьох років військової авантюри Путіна.

Арешт росіянина на закритому елітному курорті Портопікколо біля Трієста пройшов тихо і не привернув уваги оточення. Як тільки готель, де оселився Сакун, як того вимагає італійське законодавство, повідомив його ім'я в поліцію, агенти навідалися до бізнесмена. Управитель готелю навіть не помітив зникнення свого російського гостя, оскільки він сплатив за номер заздалегідь.

На батьківщині Бориса Сакуна звинувачують у шахрайстві та невиплаті заробітної плати. У грудні 2024 року робітники московської "Регіональної будівельної компанії", яка будує ділянку стратегічної автотраси Москва – Казань – Єкатеринбург на території Башкирії, поскаржилися у відеозверненні Путіну, що компанія не платить їм гроші вже кілька місяців.

Саме ця скарга башкирських робітників стала приводом для порушення кримінальної справи проти керівника та власника компанії Бориса Сакуна і згодом його втечі до Італії.

Потомствений будівельник, партнер Ротенберга та друг Брежнєва

"Досить дурня валяти, Борисе, виходь завтра на роботу", — зажадав Брежнєв, і так він опинився в центральному апараті Корпорації "Трансбуд". Автори статті у галузевому журналі вважають, що саме друг сім'ї Сакунів, останній міністр транспортного будівництва СРСР Володимир Брежнєв на початку 90-х дав старт кар'єрі майбутнього власника РСК.

Борис Сакун. Фото з галузевого журналу "Дороги і транспорт", 2024 рік

Через 20 років, бувши директором компанії "Транстроймеханізація" (ТСМ), що входить до орбіти братів Ротенбергів, Борис Сакун братиме участь у всіх найважливіших проєктах Путіна, у тому числі у будівництві кримського мосту та олімпійських об'єктів у Сочі. А у 2017 році компанія ТСМ під його керівництвом з нуля побудувала міжнародний аеропорт "Платів" у Ростові-на-Дону.

У 2020 році Борис Сакун несподівано очолив раніше непомітну московську компанію "Регіональна будівельна компанія" (РСК), а пізніше став її власником. Після цього нова компанія Сакуна, який мав широкі зв'язки в Москві, легко стала вигравати тендери на будівництво найбільших проєктів у регіонах Росії, що фінансуються з бюджету.

Наприклад, окупаційна влада Криму без конкурсу доручила йому ремонт важливих регіональних доріг, реконструкцію аеропорту Бельбек, будівництво каналізаційно-очисних споруд (КОС) у Севастополі, Ялті, Алушті, Судаку, Феодосії.

Раніше один зі співзасновників компанії РСК будував дачі Путіна та директора ФСБ Бортнікова з шестиметровим парканом у селищі Олива на ПБК.

У Башкирії РСК отримала договір на будівництво ділянки автотраси Москва — Казань — Єкатеринбург, а в Алтайському краї — транспортної розв'язки на вулиці Барнаула. У Приморському краї РСК підрядилася ремонтувати низку регіональних доріг, мости та віадуки, а на Сахаліні будувала окружну дорогу та аеропорт.

Загальний портфель держконтрактів компанії перевищував 110 млрд рублів ($1,32 млрд за поточним курсом).

Для порівняння, на реконструкцію всіх 5,5 тисячі аварійних мостів Росії Путін виділив 200 млрд рублів.

Від Сахаліну і до банкрутства – трудовий шлях російського бізнесмена

"Ми довго аналізували, в результаті знайшли дуже надійного партнера", – пояснював у 2020 році вибір очолюваної Борисом Сакуном компанії РСК як підрядника будівництва міських очисних споруд голова окупаційної адміністрації Севастополя Михайло Развожаєв.

Тоді, підписуючи багатомільярдний контракт, Борис Сакун навряд чи думав, що через 5 років його компанія збанкрутує, а він опиниться в італійській в'язниці.

Проблеми у РСК почалися 2023 року, після початку широкомасштабного вторгнення Росії в Україну. Спершу з'явилася інформація, що компанія заборгувала податковій. Потім РСК почала затримувати оплату постачальникам матеріалів та послуг. Так, наприклад, компанія заборгувала близько 110 млн рублів Благовіщенському заводу бетоноконструкцій з Башкортостану, а кар'єру з Сахалінської області – 229 млн рублів.

2024 року москвичі перестали платити навіть зарплату своїм робітникам у регіонах. Борг з оплати праці понад 1,8 тис. будівельників у Башкирії на прокладці автотраси "Схід" перевищив 370 млн рублів.

Робітникам у Приморському краї РСК заборгувала 330 млн рублів.

Аналогічні проблеми із зарплатою з'явилися на об'єктах РСК у Сахалінській області.

У травні 2025 року Арбітражний суд Москви визнав компанію РСК банкрутом.

Усього претензії до будівельної компанії висувають не менше сотні кредиторів.

Що б вони не робили, не йдуть справи — після них залишаться дороги в нікуди

У Росії причиною краху РСК вважають втечу Бориса Сакуна. "Генеральний директор (Б. Сакун.Ред.), який усе це розвалив, він змився до Австрії. Його тут немає у Росії. І, мабуть, усі гроші пішли до Австрії", — повторював журналістам версію прокуратури керівник приморського підрозділу РСК Леонід Вільчинський.

Борис Сакун: "Після нас залишаться наші дороги". Обкладинка журналу "Дороги і транспорт", 2024 рік

За даними італійських ЗМІ, слідчі органи Росії звинувачують Бориса Сакуна в розкраданні величезної суми — 5 млрд рублів (55 млн євро за поточним курсом).

Проте втеча керівника будівельної компанії із залишками каси напередодні банкрутства – це, як правило, заключний етап тривалого процесу деградації структури, — пояснив "Телеграфу" на умовах анонімності через безпеку керівник консалтингової компанії, що спеціалізується на банкрутствах.

На погіршення ситуації у конкретній будівельній компанії, на думку експерта, могли вплинути, зокрема, різке підвищення вартості будівельних матеріалів, трудових ресурсів, високі ставки кредитування та незаплановане перенесення термінів фінансування з боку замовників.

Як пояснив експерт, будівельні компанії такого масштабу, як РСК, виконують одразу кілька контрактів. Отримавши аванс в одному місці, компанія інвестує гроші у наступний проєкт. За такого підходу має суворо дотримуватися графік фінансування.

"При перенесенні термінів фінансування у підрядників виникають касові розриви, які в умовах високої ключової ставки часто неможливо закрити кредитними коштами", — погоджується з експертом гендиректор російської компанії INFOLine-Аналітика Михайло Бурмістров.

Досвідчений керівник Борис Сакун, очевидно, розумів безнадійність нинішньої ситуації у будівельній галузі, оскільки ще восени 2024 року, задовго до рішення суду про банкрутство, переоформив компанію на доньку та у грудні, за тиждень до порушення кримінальної справи, залишив Росію.

Будівельники зачекають. Грошей вистачає лише на війну

Версію експертів про причини банкрутства РСК підтверджує доповідь Національної асоціації інфраструктурних компаній Росії (НАІК), яка об'єднує найбільших гравців галузі. У документі Асоціація попереджає Путіна про майбутню "деградацію галузі", масове банкрутство підрядників та скорочення персоналу.

Серед причин деградації Асоціація перераховує саме ті, які назвав вище експерт з банкрутства: зміщення фінансування по об'єктах, що вже реалізуються, у поєднанні з високою ключовою ставкою і зростанням витрат.

Ціни в Росії на щебінь, пісок, бітум, арматурний та листовий прокат, дизельне пальне тощо лякають навіть російського віцепрем'єра Марата Хуснуліна. За його словами, із 2021 року ціни на будматеріали піднялися майже на 64%.

Російські будівельники скаржаться, що на тлі зростання витрат обсяги фінансування проєктів знижуються або переносяться. "За об'єктами, що планувалося збудувати у 2024 році, вартістю від 5 млрд рублів і вище, фінансування перенесено на наступні роки", — вказується в доповіді асоціації.

У Кремлі нічим не можуть допомогти будівельникам, оскільки знають, що зміщення термінів фінансування будівельних держпроєктів спричинене нестачею грошей у бюджеті РФ. Витрати державного бюджету Росії стрімко зростають через війну, а доходи неухильно падають через санкції. В результаті витрати перевищують доходи. За підсумками 2025 року дефіцит російського бюджету може досягти 8 трлн рублів, що є критичним рівнем.

Щоб скоротити дефіцит бюджету, Мінфін Росії змушений обмежувати фінансування цивільних сфер, і в першу чергу, інфраструктурних проєктів.

"Під час підготовки бюджету (на 2026 рік.Ред.) якісь інфраструктурні проєкти можуть бути перенесені", — зізнався міністр фінансів Росії Антон Силуанов на засіданні Ради Федерації Росії. Як то кажуть, грошей ледве вистачає на війну.

Недобудовані мости стають новою пам'яткою Росії

Жителі селищ Барановський та Терехівка у Приморському краї Росії почуваються відрізаними від великої землі. Міст, який мав поєднати їх із цивілізацією, будувала компанія Бориса Сакуна. Будівельники залили дві опори, але потім робота стала і більше не рухається. Банкрутство РСК знову відсунуло на невизначений термін будівництво важливого мосту, на який місцеві жителі чекали п'ять років.

"Підприємство (будівельна компанія РСК.Ред.) головне – воно велике. Багато по Росії точок. І практично скрізь зараз склалося таке тяжке фінансове становище", – описав наслідки банкрутства компанії керівник Приморського підрозділу РСК Леонід Вільчинський.

За даними на кінець серпня 2025 року, відомо щонайменше про зрив 11 держконтрактів, які виконувала РСК.

Зокрема, окрім згаданого вище мосту, у Приморському краї заморожено реконструкцію мосту через річку Астраханка. В Алтайському краї зупинено будівництво транспортної розв'язки на центральній магістралі Барнаула.

У Криму не виконано ремонт дороги Бахчисарай – Ялта, що пролягає через гору Ай-Петрі.

Втретє поміняли підрядника багатостраждальних каналізаційно-очисних споруд у Севастополі.

А терміни завершення будівництва очисних споруд у Форосі, Симеїзі, Ялті, Алушті, Судаку та Коктебелі вкотре переносяться.

Причому історія збанкрутілої московської компанії, яка не виконала держконтракти, не унікальний випадок у Росії.

За даними Рейтингового агентства будівельного комплексу (РАСК) у Росії кожен четвертий держконтракт у будівництві не виконується. Усього за три роки після початку широкомасштабного вторгнення в Росії було розірвано договори з підрядниками на загальну суму 750 млрд рублів.

На батьківщину не рветься. Там йдуть через вікно не прощаючись

В цей час Борис Сакун перебуває у в'язниці Трієста. Апеляційний суд цього італійського міста має ухвалити рішення про його екстрадицію. Російський бізнесмен явно не хоче повертатися на батьківщину і прагне звільнення.

На думку місцевих оглядачів, італійському судді не просто видати Бориса Сакуна російській владі, враховуючи ситуацію на його батьківщині, де не менше 20 керівників вищої ланки та бізнесменів наклали на себе руки або померли за підозрілих обставин.

Причому в поліцейському управлінні Трієста, агенти якого затримали Бориса Сакуна, особливо зазначили, що кримінальне переслідування підозрюваного все ще перебуває на стадії попереднього розслідування і фактичну відповідальність буде вивчено в ході подальшого судового розгляду.

Теги за темою
Росія Володимир Путін
Джерело матеріала
loader