/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F434%2F479ec50b0cb7e6fb98c9194df49f732a.jpg)
Морська вода стане паливом. Велика Британія готує революцію у судноплавстві
Британські вчені розробляють технологію, здатну перетворювати морську воду на водень — екологічне паливо, яке може повністю замінити дизель у морському транспорті.
Ініціатива належить дослідникам з Лондонського університету Брунеля, які заявили, що водень, отриманий із солоної води, можна безпечно зберігати на борту суден і спалювати у двигунах, утворюючи лише водяну пару.
Керівник проєкту професор Сіньян Ван пояснює: «Ми беремо морську воду, розділяємо її за допомогою відновлюваної енергії, отримуємо водень, зберігаємо його у твердому стані, а потім спалюємо замість дизельного палива — без викидів CO₂». Такий підхід може зробити морські перевезення повністю безвуглецевими, забезпечуючи кораблі чистою енергією прямо з навколишнього середовища.
Проєкт реалізується у співпраці з компанією Genuine H₂, яка розробила унікальну технологію plug & play. Вона дозволяє повторно використовувати морську або стічну воду, перетворюючи її на «зелену» енергію та чисту воду. Її електролізні установки не лише отримують водень, а й вилучають CO₂ з води, створюючи бікарбонати — таким чином система фактично має вуглецево-негативний ефект.
Технологія масштабована й може застосовуватися не лише в морських суднах, а й у літаках, поїздах, вантажівках, автобусах чи приватних авто. Вона здатна забезпечувати електроенергією навіть лікарні, віддалені ферми, заводи чи офісні центри.
Розробка вже отримала додаткове фінансування — 1,44 мільйона фунтів стерлінгів від Міністерства транспорту Великої Британії та Innovate UK. Проєкт GH₂DEM стане частиною державної програми декарбонізації морських перевезень вартістю 30 мільйонів фунтів стерлінгів. Перший експериментальний водневий двигун внутрішнього згоряння буде встановлено на кампусі університету Брунеля.
Система ґрунтується на двох технологічних проривах: спеціальні електроди виділяють водень без попереднього опріснення, а наноплівка, тонша за папір, утримує його у твердому стані при кімнатній температурі — без потреби у заморожуванні до -250 °C чи використанні громіздких резервуарів під тиском.
Експерти вважають, що ці розробки можуть відкрити шлях до створення безпечного, компактного і відновлюваного джерела енергії для морського транспорту, здатного зробити судноплавство справді «зеленим».

