Два танкери російського "тіньового флоту" загорілися біля узбережжя Туреччини після вибухів
Два танкери російського "тіньового флоту" загорілися біля узбережжя Туреччини після вибухів

Два танкери російського "тіньового флоту" загорілися біля узбережжя Туреччини після вибухів

Два танкери російського "тіньового флоту" загорілися поблизу узбережжя Туреччини після вибухів на борту. Обидва судна ходять під прапором Гамбії та перебувають під міжнародними санкціями.

Танкер Kairos прямував з Єгипту до Новоросійська через Босфор для завантаження нафти марки Ural з подальшим постачанням до Індії. Судно перебуває в санкційних списках Великобританії та Євросоюзу за перевезення російської нафти.

За даними Головного управління морських справ Туреччини, екіпаж повідомив про "зовнішній вплив", що спричинив вибух. Усіх 25 членів екіпажу евакуйовано, постраждалих немає. За інформацією судноплавного агентства Tribeca, танкеру загрожує затоплення.

Друге судно — танкер Virat — майже рік простояло у західній частині Чорного моря після внесення до чорного списку Управління з контролю за іноземними активами США (OFAC). Судно також перебуває під санкціями ЄС. У червні його фіксували в порту Севастополя. На борту перебувало 20 осіб, ніхто не постраждав.

За попередніми даними, обидва танкери могли підірватися на морських мінах. На момент інциденту судна були порожніми — без вантажу нафти. У генконсульстві РФ заявили, що громадян Росії на борту не було.

Після втрати європейського ринку через санкції Росія витратила близько $10 млрд на створення власного "тіньового флоту" для транспортування нафти в Азію — переважно до Китаю та Індії. За оцінками S&P Global Market Intelligence, на початок 2025 року флот налічував приблизно 940 суден — на 45% більше, ніж роком раніше. Це становить близько 17% світового флоту нафтових танкерів. Ключові характеристики цих суден: середній вік близько 20 років (проти 13 років у світовому флоті), відсутність належного страхування, регулярна зміна прапорів та подання фальшивих даних про місцезнаходження.

Єврокомісар з питань оборони Андрюс Кубілюс попередив, що "тіньовий флот" становить цілий спектр загроз для Європи: перевезення зброї, можливість запуску дронів з танкерів по європейських країнах, участь у зборі розвідувальної інформації та ризик екологічних катастроф. За оцінками аналітичного центру Centre for Research on Energy and Clean Air, ліквідація великого нафтового розливу від такого танкера може коштувати до €1,4 млрд — і рахунок, ймовірно, оплатять європейські платники податків. З лютого 2022 року зафіксовано понад 50 інцидентів за участю цих танкерів.

Міжнародна спільнота посилює тиск на російський "тіньовий флот". США ввели санкції проти понад 180 нафтових танкерів, ЄС у 19-му пакеті санкцій планує збільшити "чорний список" до 568 суден, а Канада запровадила обмеження проти близько 100 суден. Крім того, ЄС розробляє правові механізми для затримання танкерів у Балтійському морі — у квітні Естонія вже затримала підозрюване судно з "тіньового флоту", а французькі військові піднімалися на борт подібного танкера для перевірки.

Джерело матеріала
loader