У лютому 2020-го року Всесвітня організація охорони здоров'я заявила про інфодемію. Термін “Інфодемія” є скороченням від «інформаційна епідемія». Його пояснюють як засилля інформації на певну тему, у випадку 2020-го - коронавірусної хвороби. Інфодемія не просто про фейки, це величезний об'єм одночасно правдивої та неправдивої інформації про коронавірус, що ускладнює можливість отримати факти. У ВООЗ стверджують, що інфодемія поширюється швидше, ніж власне сам вірус COVID-19. Хоч поширення коронавірусної хвороби визнали пандемію у 2020-му, термін інфодемія не новий. У 2003-му році вперше термін використав політолог Роткопф у авторській колонці про епідемію SARS для «The Washington Post». Там він пояснює, що інфодемія - це факти, змішані зі страхом, спекуляціями та чутками. Автор наголошує, що завдяки технологіям така інформація може дуже швидко поширюватися по світу та впливати на різні аспекти життя суспільства, зокрема безпекові.
Пандемія коронавірусної хвороби стала викликом для всіх країн без винятку, але інфодемія помножила цей виклик у декілька разів. Інфодемія для декого могла нести вбивчий характер, оскільки не давала дібратися до фактів та перевіреної інформації. Люди по всьому світу могли вірити у теорії змов про поширення вірусу чи навіть помирати, заперечуючи існування вірусу. Щось приходило в Україну з закордону, як-то теорія змови про те, що за розповсюдженням вірусу стоїть Біл Гейтс, щось народжувалось в середині країни.
Причин інфодемії є безліч. З одного боку, на це впливає людський мозок, те як він споживає інформацію й поводить себе у стресі. До прикладу, коли ми знаємо лише шматок інформації, мозок може самостійно домалювати ту частинку, яка йому не відома. З іншого - індивіди чи групи осіб, які спеціально розповсюджують напівправдиву інформацію, маніпуляції чи відверті фейки. Мотивація - різна. Хтось маніпулює у період кризи для матеріальної наживи, щоб, до прикладу, заробити на продажі вигаданих приборів чи ліків проти коронавірусної хвороби. Хтось - намагається за допомогою дезінформації коронавірусу дестабілізувати життя спільноти, щоб виграти вибори чи отримати контроль над певною групою населення.
Технічні інструменти мають здатність підсилити ефект інфодемії як і в контексті особливостей сприйняття інформації, так й у спланованих кампаніях поширення дезінформації. До прикладу, алгоритми Фейсбуку, які можуть занурити користувача в інформаційну бульбашку. Такий феномен активно досліджують як закордонні, так й українські експерти.
“Детектор медіа” за підтримки Партнерства «Відкрита інформація» вирішив сфокусувати свою увагу на аналізі коронавірусної дезінформації в Телеграмі, російському месенджері.
Чому Телеграм?
Телеграм створив росіянин Павло Дуров. Він же свого часу створив найпопулярнішу російську соціальну мережу VK або ВКонтакте. Телеграм позиціонують як месенджер, тобто застосунок для обміну повідомленнями. До цієї ж категорії відносять Messenger чи WhatsApp. Проте Телеграм має цілу низку функцій, яких нема у звичайних месенджерах. Його функціонал більше схожий з соціальними мережами. У Телеграмі можна створювати канали, де їх власники можуть в односторонньому порядку поширювати контент. Канали є публічними, тому вся інформація в них відкрита, а підписатися на них може будь-хто. Там можуть розміщуватися сотні, а то й мільйони підписників. Найпопулярнішим каналом в Телеграмі за даними сервісу Telegram Analytic є канал HINDI HD MOVIES KGF, який налічує майже шість мільйонів читачів. На другому та третьому місці йдуть офіційні канали самого Телеграму. Таким чином, адміністратор каналу може легко доносити інформацію до значної кількості осіб. Ба більше, користувачам не потрібно гортати стрічку, щоб побачити допис. Важливо просто підписатися на канал і сповіщення про новий допис в каналі будуть миттєво з'являтися у форматі сповіщення на телефоні чи комп'ютері користувача. Телеграм також додав можливість користувачам залишати коментарі під дописами.
Канали дуже легко створювати та наповнювати. Процедура справді займає декілька хвилин, а він креатора потрібно лише ввести назву каналу та короткий опис, хоча й той не є обов'язковим.
Окрім каналів, Телеграм дає можливість створювати групи. У групах дописувати може кожен. Такі групи дозволяють об’єднати до 200 000 користувачів й вони не є публічними. Інакше кажучи, їх не можна просто знайти в пошуку за ключовими словами, а вступити туди можеш лише за лінком-запрошенням.
“Детектор медіа» аналізував лише канали, які є публічно відкритими.
Створювати та керувати каналами можна абсолютно анонімно. Це дає можливість авторам подавати інформацію від першої чи третьої особи, вести канал у форматі блогу, цитат, новин чи чого завгодно. Українські анонімні телеграм-канали часто використовують слова “інтрига”, “слух”, “инсайд”. Це впливає на сприйняття читачем інформації, тому поширення теорії змов таким чином може бути значно ефективнішим.
Механізму реклами Телеграм не передбачає, тобто функцій як у Фейсбуку чи Інстаграмі, коли можна прямо заплатити мережі й вона буде показувати твій допис, нема. Власники каналів платять один одному на пряму і Телеграм у це не втручається. У багатьох каналах навіть є менеджери, у яких можна за гроші розмістити допис. Такий простий спосіб підзаробити, а для декого й навіть вийти на стабільний дохід, є дуже привабливим. Так у Телеграмі з’явилось масу каналів, які позиціонують себе медіа. Новини вони часто копіюють в інших медіа, набирають підписників і починають заробляти на рекламі інших каналів. У сотні найпопулярніших каналів 47 належать до категорії “Новини та ЗМІ”, хоча не анонімних ЗМІ, які існують й на інших платформах, одиниці.
Телеграм майже не втручається у модерацію контенту, тому на просторах каналів можна побачити відверті фейки, чутливий контент, еротичні фото чи рекламу ескорту. Така свобода дозволяє поширювати найрізноманітнішу інформацію як про коронавірусну хворобу, так й загалом.
Що писали в телеграмі про коронавірусну хворобу?
На замовлення “Детектор медіа” компанія Let’sData зібрала великий масив даних з українського сегмента Телеграму. Дані отримали через сервіс Telegram Analytic за період з липня 2020 по лютий 2021, після чого разом з аналітиками “Детектора медіа” кількісно та якісно проаналізували пости на тему дезінформації та маніпуляцій про коронавірусну хворобу. Загалом проаналізували дані 443 086 постів, з яких 55 386 постів стосувалися коронавірусної хвороби. Інакше кажучи, 12,5% контенту українського сегмента телеграму стосувалося коронавірусної хвороби. Охоплення цих дописів склало 47 мільйонів, тобто стільки переглядів сумарно зібрали такі дописи за моніторинговий період. Загалом канали, що дописували на тему коронавірусу, сумарно налічують майже 8 мільйонів підписників.
Найпопулярнішим каналом в українському сегменті Телеграму з зазначеної тематики є офіційний канал МОЗ України «Коронавірус_інфо». Канал налічує понад 620 тисяч підписників, хоча кількість підписників стабільно зменшується з кожним місяцем. До прикладу, на весні 2020-го канал налічував понад 820 тисяч підписників. Хоч канал є першим за кількістю підписників, він публікує в середньому по 2 пости в день, коли є канали, що публікують понад 10. Лідером за кількістю дописів про коронавірус є канал Коронавирус Украина (@news_covidUA), який за моніторинговий період у 8 місяців опублікував понад 4 тисячі дописів про коронавірус. У середньому канал публікує 14 постів в день. У першу десятку каналів, що найчастіше писали про коронавірус, потрапили такі канали: @uanovo, @GPRnews, @u_now, @strana_ukr, @Novyna, @kurs_odessa, @politica_ukraine, @COVID19_Ukraine. Всі вони опублікували близько 2 тисяч постів про коронавірус.
За винятком щоденних повідомлень про кількість хворих, найбільше писали про карантин - 17 тисяч дописів. Також популярною темою обговорень стала вакцина - майже 5 тисяч дописів.
Писали про коронавірус в Телеграмі переважно російською - 71% публікацій. Лише 29% написані українською. Частина постів написана суржиком. Телеграм каналам притаманна лайка, також можна зустріти мову ворожнечі. Остання сконцентрована переважно в конкретних анонімних каналах, тобто йде мова не про одноразове вживання, а систематичне використання.
Найбільше посилань на сторонні сайти в постах про коронавірус на strana.ua, яка славиться свою проросійською риторикою та антиукраїнською дезінформацією. На другому місці dubinsky.pro (dubinsky.ua) - портал нардепа Олександра Дубінського, проти якого у січні 2021 США запровадили санкції, оскільки вважають депутата «російським агентом». Також часто посилаються на Ютуб та Фейсбук.
Дані по кроспостингу, тобто коли один канал посилається на інший, свідчать, що лідером є канал @stranaua. Перша десятка найцитованіших телеграм каналів - відомі анонімні канали: @legitimniy, @sheptoon, @KlymenkoTime, @rezident, @spletnicca, @skosoi. Їх неодноразово називали проросійськими, а частину з них СБУ вважаєагентурними російськими каналами. Ці канали тісно зав'язані між собою, про що свідчить те, як часто вони посилаються одне на одного. До прикладу, @KlymenkoTime найчастіше цитує канали @sheptoon та @legitimniy. Ті найчастіше цитують @KlymenkoTime та @rezident, які собі найчастіше цитують @spletnitsa та @legitimniy.
Загальна тональність постів нейтральна з незначним похилом до позитиву. Це спричинене тим, що значна частина дописів про коронавірус - повідомлення про кількість хворих та тих, хто одужав. Проте, якщо виключити такі пости, тональність переходить у негативну. Для анонімних каналів, які помічені поширенням дезінформації чи маніпулятивного контенту, показник різко негативний. Особливість таких дописів у тому, що вони часто нагадують вираження чиєїсь думки, ніж просте бажання проінформувати. Інформація подається під маніпулятивною приправою “інсайдерської”. Часто такі канали пишуть “наш источник сообщил”, хоча зрозуміти чий “наш” ми не можемо, оскільки більшість каналів анонімні. Відвертих фейків у порівнянні до решти постів помічено мало. Зазвичай зустрічаються маніпуляції, спекуляції та критика. Такі дописи нагадують стереотипний образ бабусь біля під'їзду, які сидять і чекають будь-якого приводу, щоб попліткувати й облити брудом людину, яка йде повз. Інакше кажучи, мінімум фактів, максимум прикметників й перебільшень.
Найпопулярніші теми для маніпуляцій, спекуляцій та дезінформації в українському Телеграмі
“Україна повністю провалила вакцинацію”
Телеграм-канали активно критикували затримку зі стартом вакцинації в Україні. У Телеграмі озвучували кілька можливих причин такої затримки. Одна із них — корупція у владі. Зокрема, про це писав анонімний канал “Шептун” (50 тисяч підписників). “Теперь стало очевидно, что именно руководство Украины виновно в том, что в стране до сих пор нет вакцины. Зеленский и его окружение, не краснея, рассказывают о том, что Украину никто не уважает, а Россия всячески старается забрать у нашей страны возможность получить вакцину от Запада. Оказалось всё проще, чем казалось на первый взгляд. Коррупция и тупость чиновников поставили под угрозу здоровье украинцев. Регистрацию иностранной вакцины можно было провести ещё пол года назад. Однако желание вороватых министров заработать на этом оказалось выше национальных интересов и прямых обязанностей. Зато каждый день рассказывают, что во всём виновата Россия, а на Западе забыли про Украину,” — пише “Шептун”.
Інша причина, якщо вірити Телеграм-каналу нардепа Олександра Дубінського (87 тисяч підписників), — “зовнішнє управління”, яке нібито не дає Україні отримати вакцину. “Надо откровенно признать, что Минздрав полностью провалил кейс вакцинации от коронавируса. Даже Молдова получила возможность привить граждан вакциной Pfizer, которая будет бесплатной. Причина происходящего - в потере субъектности. Той же Молдове передаёт свою ЕС-овскую квоту на вакцину Румыния. С которой наше государство - «в плохих», как и с другими соседями. Украине же, находящейся под полным внешним управлением, никто никакой вакцины не передаёт и не предлагает, хотя метрополия является её ключевым производителем. Папуасам не положены прививки. Только бусы и перемога,” — писав Дубінський.
Пости зі схожими меседжами з’являлись і на анонімних телеграм-каналах “Легитимный” (171 тисяча підписників) та “Резидент” (115 тисяч підписників), які СБУ пов’язує із спецслужбами РФ. Про “провалену вакцинацію” писали також анонімні канали “ЗеРада” (57 тисяч підписників) і “Крокодил” (37 тисяч підписників), а також “Политика Страны” (50 тисяч підписників), канал сайту strana.ua. Основними “мішенями” критики є міністр охорони здоров’я Максим Степанов, головний санітарний лікар Віктор Ляшко, прем’єр-міністр України Денис Шмигаль, а також народний депутат Михайло Радуцький.
“Соросята втручаються в охорону здоров’я”
На думку телеграм-каналів, “слуги Сороса” втручаються і в політику щодо охорони здоров’я та закупки вакцин. На приклад, курований російськими спецслужбами анонімний канал “Сплетница” (37 тисяч підписників) пише: “Соросята дожали Степанова, Украина будет закупать вакцины от коронавируса через оператора, которым выступит международная компания Crown Agents. Именно эта кампания закупала просроченные вакцины и низкого качества медикаменты по завышенным ценам в период Ульяны Супрун”. Останнє неодноразово спростовувалося у якісних ЗМІ.
Водночас, анонімні телеграм-канали переконані, що “соросята” хочуть змістити Степанова з крісла міністра охорони здоров’я і посадити на його місце Віктора Ляшка, який нібито контрольований “соросятами”. “Наш источник в ОП рассказал, что Главный санитарный врач Виктор Ляшко лоббируется соросятами на должность министра здравоохранения, несмотря на провал в борьбе с эпидемией COVID-19. Он предлагает немедленный локдаун на 3 недели и повторить сценарий с жесткими карантинными ограничениями как весной,” — пише “Резидент”.
Меседжі про “втручання соросят” також можна було прочитати на анонімному каналі “Легитимный” та каналі Андрія Портнова (157 тисяч підписників), соратника Віктора Януковича.
“У кока-коли виявили коронавірус”
Деякі телеграм-канали розповсюджували відверті фейки та маніпуляції. Наприклад, канал “Украина в шоке” (166 тисяч підписників) написав таке: “Депутат австрийского парламента выявил ковид у кока-колы. Он прямо на трибуне сделал тест, который через несколько минут показал положительный результат”. Однак, канал забув згадати, що австрійський депутат Міхаель Шнедліц маніпулював, коли здійснив цей перформанс у парламенті Австрії, та ще й провів тест неправильно.
Канал “Сплетница” також розповсюдив фейк про нефективність ПЛР-тестів: “Изобретатель ПЦР Кари Мулис (Kary Mullis) о бесполезности ПЦР теста в деле обнаружения вирусов и диагностике заболеваний. Пока нас уверяют делать тесты для борьбы с коронавирусом, их эффективность очень сомнительна.”
“Україна відмовилась від російської вакцини суто через політичні причини”
Деякі телеграм-канали просувають меседжі про те, що Україна відмовляється від використання російської вакцини від коронавірусу “Спутник V” лише через політичні причини, тоді як її потрібно закупляти, аби врятувати життя українських громадян. Наприклад, телеграм-канал Klymenko Time (54 тисячі підписників), який контролює колишній міністр доходів і зборів України Олександр Клименко, пише: “Интересная ситуация складывается вокруг российской вакцины от коронавируса для Украины. Напрочь политическая, это надо понимать. Политической в принципе надо назвать всю история с вакциной против коронавируса в мировых масштабах. И те же Штаты будут называть российскую вакцину непригодной даже для обезьян, даже если она стабильно будет показывать эффективность. Мир вступил в "гонку вакцин", аналогичную "гонке вооружений". У такий спосіб Klymenko Time нормалізує стратегію Росії щодо використання власної вакцини у політичиних цілях — мовляв, усі так роблять.
Інша стратегія — згадувати країни, які нібито вже готові використовувати російську вакцину. Зокрема, так зробив анонімний канал “Шептун.” “В Украине нет ни одной вакцины, дата начала вакцинации провалена, СМИ и министры рассказывают об ужасах российского препарата. При этом в Германии уже начали всерьез рассматривать вариант использования спутника у себя,” — пише канал.
Окрім згаданих випадків, вакцину “Спутник V” просували також анонімний телеграм-канал “Легитимный” та блогер Анатолій Шарій (239 тисяч підписників).
“Західне лобі резервує Україну як ринок для власних вакцин”
Супутньою до наративу про російську вакцину йде оповідь про “західних лобістів”, які нібито не допускають на український ринок жодних вакцин, окрім західних розробок. “Вакцинная гонка” (по аналогии с гонкой вооружений) в теме коронавируса - это не просто тема статуса и политики, ответа на вопрос "кто первый сделает вакцину от covid-19?". Это еще и вопрос многомиллионных контрактов на ее поставки. И вот посольство США в Украине устами временной поверенной в делах США Кристины Квин заявляет в своих соцсетях, что "Украина НЕ будет покупать российскую вакцину от COVID, которая не прошла клинических испытаний на безопасность". Вот прям так, капслоком и категорично. То есть в посольстве США так сильно озаботились даже ГИПОТЕТИЧЕСКОЙ покупкой Украиной "неправильной вакцины", что вызвали на разговор министра здравоохранения и, скажем так, сделали внушение,” читаємо на каналі “Klymenko Time”.
Курований з Росії телеграм-канал “Легитимный” не відстає. Із класичним посиланням на “власні джерела” канал пише: “Наш источник сообщает, что западное лобби категорически против, чтобы в Украину пришла первой любая другая вакцина, кроме западной. Сейчас идет плотная «кулуарная драчка» в ОП по вакцинному кейсу”.
Ще один меседж, який розповсюджують телеграм-канали, — нібито “транснаціональні корпорації” хочуть задешево скупити українські активи під час пандемії. ”Распродажа государственных активов, которые приносят доходы в бюджет страны, намечена на 2021-2022 год. В это время хотят продать все эти активы, так как экономика Украины после коронавируса просела очень сильно, а денег брать неоткуда, а значит цена после кризиса будет «дешевой». ТНК будут «прогибать» нашу власть продать всё,” — зазначають на анонімному каналі “Женщина с косой” (63 тисячі підписників).
Про “західних лобістів” писали також анонімний канал “ЗеРада”, нардеп Олександр Дубінський та канал сайту strana.ua “Политика Страны”.
“Україна отримає неякісні вакцини”
Телеграм-канали також атакують вакцини, які Україна вже отримала, або ще планує отримати, підкреслюючи їх побічні ефекти на “неефективність”. Передусім атакують вакцини AstraZeneca/CoviShield та Pfizer/BioNTech.
“Украина не смогла договориться за нормальную вакцину, а министр здравоохранения договорился за дешевую копию AstraZeneca(от которой сейчас отказываются страны)-Covishield! Это индийская вакцина выпущенная по лицензии AstraZeneca и ее испытания ещё не закончены,” — зазначає “Сплетница”.
Анонімний канал “ЗеРада” пише таке: “Вакцина и справедливость. Гендиректор ВОЗ заявил, что 39 млн. Доз вакцины получили 49 стран с высоким доходом. При этом страны с низким доходом получают мизерные количества вакцины. Одна страна поучила 25‼доз. Мы бы тоже кричали о несправедливости если бы к вакцинам не было столько вопросов. Американец Брант Грайнер, заснявший судороги матери после вакцинации от коронавируса препаратом Pfizer, рассказал, что столкнулся с критикой в соцсетях. По его словам, пользователи Facebook обвиняли его во лжи и постановке”. До речі, історію Грайнера активно розкручує російське пропагандистське медіа RT.
Нардеп Олександр Дубінський і сюди вплів “зовнішнє управління”: “Эпопея с корона-вакциной, которая из штатовской/ швейцарской плавно превратилась в мутную индийскую - явно закончится уголовными делами. Но уже после смены власти. А пока можем ещё раз констатировать потерю субъектности государством Украина, которое - как колонию - лоббисты обязали закупать вакцину через британское закупочное агентство Crown Agents. Закупка организована у бывшей британской колонии в Индии, через подконтрольные фармацевтические заводы”.
Критикою західних вакцин займались також канали “Шептун”, “Резидент” та “Политика Страны”.
“Українська вакцина — лише піар перед виборами”
Паралельно із оповідями про російську вакцину та “західних лобістів” розгортався і наратив про нереальність української вакцини від коронавірусу, про розробку якої заявляли у МОЗ.
“Разработчик украинской вакцины от коронавируса Михаил Фаворов привился американским препаратом Moderna в США. Кстати, в правительстве и Офисе президента продолжают замалчивать тему с украинской разработкой, на которую было выделено из бюджета более сотни миллионов гривен перед выборами. Видимо, отчитаться об успехах на этой почве власть не может, ибо таковые отстутсвуют, иначе не пришлось бы экстренно закупать непроверенную китайскую. Громкий пиар перед местными выборами оказался "пшиком," — читаємо на каналі “Легитимный”.
Схожий меседж з’явився і на анонімному каналі “Женщина с косой”: “Глава МОЗ Максим Степанов заявил, что мы займемся разработкой собственной вакцины от коронавируса. Хотя это просто популизм. Для создания своей вакцины необходимо огромное финансирование, чтобы восстановить все наши мощности. Профессионалов у нас хватает, а вот материальное обеспечение и финансирование у нас на «плачевном» уровне. Как ходят слухи в кулуарах, это пиар ход, как инфоповод. В реальности мы подготавливаем сейчас мощности для производства “чужой вакцины”.
Висміювали українську розробку і на каналі “Политика Страны” та нардеп Дубінський.
“Українська влада маніпулює коронавірусною статистикою”
Телеграм-канали всіляко намагались підірвати довіру до офіційної статистики про рівень захворюваності на COVID-19, яку публікує Міністерство охорони здоров’я. Згідно з меседжами каналів, цифри “малюють” відповідно до чинних політичних потреб.
Найбільше про це писали на анонімному каналі “Женщина с косой”. У одному з постів автори зазначають таке: “Красивая статистика по коронавирусу от Министерства здравоохранения – это попытка Максима Степанова подыграть Офису Президента и спасти себя от отставки. В кулуарах ходят слухи, что сейчас кресло Министра здравоохранения включено в торги с группами влияния, поэтому Степанов так пытается выслужится перед всеми, чтобы его не отправляли в отставку. В реальности дела с тестами и больницами обстоят очень плачевно, а снижение заболеваемости сделали искусственно.”
Такий наратив підтримує і “Легитимный”. “Наш источник из Офиса Президента сообщает, что вся эта статистика от МОЗ по коронавирусу является «нарисованной», которая ни на что не влияет. Если вы спросите зачем каждый день объявлять статистику заболевших коронавирусом, то вам никто не ответит, потому что это делают для «галочки», и никто не проверяет эти данные, так как их нет в публичной плоскости. У нас даже локдаун вводят не по факту, а по плану,” читаємо у одному з постів на каналі.
Меседжі про “штучну статистику” з’являлись також у телеграм-каналі народного депутата від “Слуги народа” Максима Бужанського (40 тисяч підписників) та у “Klymenko Time”. Основні “махінатори”, які фігурують в меседжах телеграм-каналів — МОЗ, Офіс Президента, міністр Максим Степанов, прем’єр-міністр Денис Шмигаль, мер Києва Віталій Кличко.
“Вакцинацією від COVID-19 будуть контролювати населення”
Конспірологічна теорія про вакцинацію як інструмент контролю над світом з’явилась і на теренах Телеграму. Зокрема, анонімний канал “ЗеРада” написав: “Глобальные корпорации должны постепенно брать на себя все функции государства, по сути, планируется приватизация государства. Выборы в США уже доказали этот тезис. Корпорации по сути назначили своего президента и ввели жесткие ограничения на его критику. Т.е. мы уже не выйдем из модели новых ограничений, созданных в 2020 году. Такой себе локдаун навсегда. Карантин по сути станет новой политической моделью общества с ковидными паспортами и т.д. Некоторые ученные называют это «цифровым рабством”.
Інший меседж — примусова вакцинація в Україні “для картинки”. “#Инсайд Наш источник в ОП сообщил, что сегодня Офис Президента разослал директиву Главам ОДА формировать списки на вакцинацию индийским препаратом. Врачей/учителей в полу-приказном порядке обяжут пройти вакцинацию под угрозой увольнения. Таким методом на Банковой решили обеспечить визуализацию успешного старта вакцинации!” — пише “Резидент”.
Що робити?
-
Постійно моніторити, аналізувати та оперативно відповідати на зафіксовані дезінформаційні спроби та маніпуляції.
-
Розвивати позитивний, демократичний наратив про Україну у Телеграмі.
-
Ініціювати діалог із представниками Telegram, щоб разом шукати рішення, які матимуть за основу демократичні цінності та засадничі права і свободи.
-
Працювати над технічною та правовою сторонами прозорості політичних та інформаційних кампаній у Telegram.
-
Створити правові рамки, що урегулюють діяльність нових форматів медіа, як-от телеграм-канали, що відносять себе до категорії «Новини та ЗМІ». Збільшити рівень прозорості онлайн-медіа.
-
Моніторити та реагувати на поширення контенту, що порушує законодавство України, як-то поширення порнографії.
-
Досліджувати феномен анонімності, пліток та теорії змов у Телеграмі для розроблення релевантних політик.
-
Проводити інформаційні кампанії, підвищувати рівень грамотності громадян, зокрема щодо користування Телеграм каналами та медіаспоживання.
-
Підвищувати рівень цифрової грамотності, навчати захищати персональні дані загалом та в Телеграмі зокрема.
-
Використовувати активніше Телеграм канали для поширення суспільно значущої інформації органами влади та представниками громадянського суспільства. Адаптовувати складні теми під простий формат донесення інформації в Телеграмі.
Це дослідження проведено ГО «Детектор Медіа» за фінансової підтримки Партнерства «Відкрита інформація».