Будівлю знищили, театр – ні.
Чотири місяці тому, 16 березня, окупанти скинули авіабомбу на споруду драмтеатру в Маріуполі.
Її зруйновано вщент.
Та ракетами культуру і мистецтво загарбникам не вбити, запевняють актори.
Два місяці тому Маріупольський драмтеатр знайшов прихисток в Ужгороді.
На великій сцені, у будівлі Закарпатського обласного академічного музично-драматичного театру імені братів Шерегіїв, актори із шаленим успіхом дали прем’єрну виставу Крик нації.
Вона про українського поета-шістдесятника Василя Стуса.
– Чорнова назва п’єси була Іду за край, та ми її змінили.
Хотілося, щоб першою виставою розбомбленого театру було щось потужне, потужна особистість.
І, звісно, перший, хто спав на думку – це Василь Стус.
Він частину життя прожив на Донеччині.
Поет-шістдесятник, публіцист, перекладач, мислитель і правозахисник.
Це людина, яка постраждала за українську культуру і мову.
Біографічні сторінки життя Василя Стуса знаходять аналогії в новітній історії України.
Під час роботи над постановкою творча група перечитала багато варіантів п’єс про Василя Стуса.
У результаті – написала нову, – каже режисерка, заслужена артистка України, в.
директорки Донецького академічного обласного драмтеатру (м.
Маріуполь) Людмила Колосович.
Крик нації – це голос кожної творчої одиниці Донецького драмтеатру, який зливається в єдиний крик нації.
Так театр анонсував свою виставу.
Над першою постановкою евакуйованого театру в Ужгороді разом із режисеркою-постановницею Людмилою Колосович працювала художниця Емма Зайцева та режисерка з пластики Наталія Каспшишак-Сенів.
У постановці задіяна уся трупа театру.
До Ужгорода з Маріуполя переїхало 13 працівників.
До повномасштабного вторгнення у драмтеатрі на Донеччині працювало 210 людей.
Майже півсотні з них – актори.
Частина залишилася в окупованому місті та погодилася розважати окупантів.
Ми бігли по трупах: оперна співачка згадала втечу зі зруйнованого драмтеатру Маріуполя.
Репетиції тривали півтора місяця.
Відбувалися майже щодня, по сім годин.
У кожного актора по кілька ролей.
Їхнє завдання – максимально передати справжнього Стуса.
Вони зізнаються, що очікували на прем’єру з великим хвилюванням.
– Я задоволена тим, що залишилася у професії, що працюю.
Це дуже важливо, що ми займаємося улюбленої справою, – каже акторка Донецького академічного обласного драмтеатру (м.
Маріуполь) Олена Біла.
Формат вистави незвичний – сцена на сцені.
Споглядати виставу актори запропонували глядачам прямо на сцені.
Так театрали прагнули створити ефект присутності.
Тобто межа між глядачем та актором – умовна.
Крик нації.
Евакуйований до Ужгорода Маріупольський драмтеатр показав прем’єрну виставу / 2 фотографии.
Маріупольський драмтеатр відроджено.
Він продовжує творити.
Зберегти українське мистецтво для цих акторів – надважливо.
– Я не перестаю дякувати усім колегам, які мене підтримували на Закарпатті.
Ми зробили велику роботу і потужний внесок у розвиток театрального мистецтва України.
Так, нам було важко.
Але ми засвідчили те, що українська культура, як би її не намагалися вбити окупанти, все одно виживе і житиме.
Щоб розповідати майбутнім поколінням, що ми – велика нація, – каже Людмила Колосович.
Прем’єрні покази першої вистави після переїзду заплановані ще й на 18 та 23 липня.
Маріупольський драмтеатр планує показати виставу у закарпатському Мукачеві.
Трупа збирається на гастролі у різні міста України.
Крик нації.
Евакуйований до Ужгорода Маріупольський драмтеатр показав прем’єрну виставу / 2 фотографии.
Театрали вже отримали запрошення від української діаспори США, є домовленості з організаторами фестивалю українського театру у Польщі.
А також ведуть перемовини зі словаками та французами.
Маріупольці прагнуть Крик нації показати усьому світу.
Театр має передбачати майбутнє: ексміністр культури Нищук про поєднання служби з акторством.