В Польщі погрожують перекрити кордони з Україною: перевізники висунили ультиматум, це може призвести до великих проблем
В Польщі погрожують перекрити кордони з Україною: перевізники висунили ультиматум, це може призвести до великих проблем

В Польщі погрожують перекрити кордони з Україною: перевізники висунили ультиматум, це може призвести до великих проблем

Польські перевізники заявили про намір перекрити всі пункти пропуску з Україною, якщо не буде виконано їх вимоги. Після перших переговорів вони погодились провести спочатку попереджувальний мітинг, проте в найгіршому випадку готові заблокувати кордони аж до кінця року.

Тоді Україну чекатиме сповільнення експорту, проблеми з доставкою техніки та обладнання, втрати для бізнесу. Перевізники вимагають погіршити умови для українських колег. Мовляв, українців варто позбавити можливості відкривати компанії в Польщі, якщо вони заробляють в Україні, також необхідно повернути дозволи (тоді не кожен перевізник зможе проїхати польский кордон).

Головна мета польского бізнесу – не допустити конкуренції зі сторони українців. Про те, до чого може призвести блокування кордонів та чому виникла подібна ситуація, читайте в матеріалі OBOZ.UA.

До чого може призвести закриття кордонів

Оцінити збитки від можливого блокування пунктів пропуску з Польщею важко, бо актуальну статистику не публікують, розповідає OBOZ.UA старша наукова співробітниця Інституту економічних досліджень та політичних консультацій Ірина Коссе. Дані щодо експорту товарів публікують тільки для агропромислового комплексу. І за вересень автомобільним транспортом було експортовано тільки 7% продукції АПК. Водночас, для деяких груп товарів втрата автомобільного експорту буде вкрай відчутною. Наприклад, для пшениці.

"60% експорту йде через Румунію. І тому експорт не зупиниться. Треба зважувати на те, що морський шлях не працює так, як працював раніше. Є проблеми з обстрілами, страхуванням суден. Якщо ще й пункти пропуску закриються, зросте навантаження на залізницю – там вже черги. Я прогнозую, що 1-1,5 міс., якщо будуть перекрити пункти пропуску, буде проблемна ситуація", – пояснює Коссе.

Водночас в уряді вже повідомили, що будуть намагатись домовитись з польскими перевізниками і не допустити такої ситуації. Тож сценарій повного блокування пунктів пропуску поки що надто песимістичний. Поляки поки кажуть тільки про сигнальний, попереджувальний страйк. А якщо їх вимоги не виконають, то тоді кордони перекриють.

Автомобільні перевозки займають третє місце після морських та залізничних за об'ємами, і перше – за вартістю. Це найдорожчий спосіб перевезти товар. Від авто залежать транспортування техніки, обладнання. Ці галузі миттєво відчують на собі наслідки перекриття кордонів.

"Якщо раптом закриються польські пункти пропуску, для аграрної сфери це буде проблемною, але не критичною ситуацією", – кажуть в Інституті економічних досліджень та політичних консультацій. Проблема значно посилюється діями Росії. Агресор не тільки зірвав зернову угоду і лишив Україну можливості безпечно вивозити агропродукцію з країни, але і погрожує атакувати всі цивільні кораблі, які вивозять товари альтернативними шляхами (одразу заходять в територіальні води Румунії, щоб уникнути обстрілів зі сторони РФ).

Поляки захищають власні інтереси, ситуація буде тільки погіршуватись

Для Польщі перевозення є однією з найважливіших галузей. Саме польські компанії вважаються основними гравцями на європейському ринку, вони займають 26% всіх перевезень по Європі. Тому для них створювати можливість Україні конкурувати – не вигідно.

І щойно польским перевізникам здається, що українські колеги отримують переваги, вони одразу влаштовують страйки, мітинги та акції.

"Я прогнозую, що коли почнеться процес перемовин щодо вступу в ЄС, коли будуть відкриті переговори щодо транспорту, суперечки навіть загостряться. Це буде відстоювання власної позиції з боку Польщі і сусідніх країн. Вони хочуть закріпити свої умови", – каже Коссе.

Як і польські фермери, польські перевізники не готові віддавати частину свого ринку українським колегам. Одна справа підтримувати Україну в її супротиву окупанту та агресору, який створює ризики для безпеки Польщі, а зовсім інша – мовчки спостерігати, як твоє місце на ринку займає український бізнес.

Навіть членство в ЄС не захистить Україну від намагання сусідніх країн створити для себе більш привабливі умови. І це нормальна ситуація. Навіть ті країни, які вже давно є членами ЄС, досі час від часу вступають в активні суперечки, а представники галузей вдаються до страйків та блокувань.

Цього разу, серед іншого, поляки вимагають повернути українським перевізникам дозволи. Такі дозволи скасували аж до червня наступного року у якості підтримки після блокування Росією морських портів та зриву зернової угоди. Крім того, польські перевізники хочуть окрему чергу для авто на номерах ЄС, отримати доступ до системи "Шлях", заборонити реєструвати в Польщі компанії, якщо вона працює не на території ЄС (тоді українські перевізники не зможуть відкривати польські фірми).

Джерело матеріала
loader