Інтернет-злочинці застосовують різні способи, щоб затягнути у свої тенета жертву – створюють підроблені вебсайти, соціальні мережі, електронні пошти або представляються працівниками банків і різних служб технічної підтримки. Що робити, якщо став жертвою шахраїв, розповіли керуючі партнери юридичної компанії Муренко, Курявий і Партнери Олександр Курявий і Нікіта Муренко.
Які види інтернет-шахрайства найпоширеніші
Як правило, люди потрапляють у ситуацію, коли шахраї за допомогою соціальних мереж намагаються отримати доступ до їхнього акаунту.
– Такий вид інтернет-шахрайства є найрозповсюдженішим серед шахраїв. Злодії відправляють смс-повідомлення або телефонують потенційним жертвам і кажуть, що є ризик втратити доступ до тих чи інших соціальних мереж (Instagram, Telegram тощо), тож просять продиктувати код для відновлення акаунту особи або підтвердження входу, – кажуть юристи.
У такому разі ціллю шахрая є доступ до акаунту людини та її телефонної книги, щоб далі розсилати її знайомим та рідним повідомлення з проханням відправити кошти нібито на її картку.
– Найчастіше шахраї вибирають лише близьких родичів потерпілого із його телефонної книги, адже вони є найбільш вразливою групою людей, – додають юристи.
Фото: depositphotos
Також часто шахраї використовують підроблені вебсайти товарів через різні платформи купівлі-продажу тієї чи іншої продукції. Часто з цим стикаються користувачі OLX. На платформі шахраї створюють так звані сторінки продажу, аби отримати доступ до банківської картки жертви.
– Вони виставляють фіктивні оголошення та під час спілкування з потенційними потерпілими надсилають підроблений вебсайт для оплати. Як результат, шахраї отримують персональні банківські дані людини та списують з картки потерпілого всі наявні гроші, – додають юристи.
Такі сайти, зазвичай, дуже схожі з офіційними сторінками оплати, але відрізняються за оформленням, наприклад, кольоровою гамою, розташування інформації тощо. Також є відмінності у назві сайту та його гіперпосиланні.
Вдаються інтернет-шахраї і до повідомлень про розіграш або лотерею. Зазвичай, під час розсилання таких смс електронною поштою технічна підтримка вашого email автоматично зчитує їх як спам. А це, у свою чергу, убезпечує людину від потенційних шахраїв. Водночас такі ж самі повідомлення надсилаються і шляхом звичайних смс. Такий спосіб спрямований на незахищену групу людей – людей похилого віку, з малозабезпечених сімей, підлітків тощо.
Також шахраї створюють цілі підроблені вебсайти з оголошенням про розіграш або лотерею. На таких інтернет-сторінках, як правило, розміщене поле для заповнення персональних банківських даних з обіцянкою відправити людині гроші на картку або приз. В останньому випадку потенційній жертві пропонують або оплатити символічну 1 грн чи доставку нагороди. Так шахраї й отримують доступ до коштів людини.
Фото: Рixabay
Крім того, шахраї відправляють людині фейкові повідомлення про фінансову допомогу від громадських або волонтерських організацій або створюють відповідні сайти. У такий спосіб злодії намагаються отримати персональні банківські дані потенційних жертв. Цей вид інтернет-шахрайства став досить актуальним за останні два роки в Україні
– Воєнний стан в Україні став сприятливим середовищем для інтернет-шахраїв, які користуються зниженою концентрацією людей, зокрема тих, хто постраждав від військових злочинів агресора, а також добротою всіх небайдужих людей, хто прагне допомогти іншим, – додають юристи.
Що робити та куди звертатися, якщо стали жертвою шахраїв
Якщо людина стала жертвою інтернет-шахрайства, необхідно:
1 крок. Припинити будь-яку комунікацію з шахраєм.
2 крок. Заблокувати банківську картку шляхом звернення до відповідного банку, якщо ввели свої персональні банківські дані та помітили незвичні фінансові операції.
3 крок. Запросити у банку квитанції списання грошових коштів та зібрати всі наявні докази шахрайства.
4 крок. Звернутися до адміністрації сайту або технічної підтримки соціальної мережі, платформи купівлі-продажу товарів, повідомити про втрату доступу до акаунту та поінформувати, що натрапили на шахрая.
5 крок. Повідомити про шахрайство у поліцію.
– За виявлення будь-якого інтернет-шахрайства важливо не зволікати та зв’язатись із банком або скористатися додатком і заблокувати банківську картку. Другим важливим кроком є зібрання всіх наявних доказів, включно з повідомленнями, листуванням, скриншотами підроблених вебсайтів тощо для ефективного пошуку шахрая поліцією та захисту ваших прав, – радять експерти.
Крім того, у разі притягнення до кримінальної відповідальності такого шахрая, потерпілий має право подати цивільний позов до суду про відшкодування завданих шахраєм збитків.
Юристи радять, щоб не стати жертвою шахраїв, завжди перевіряти вебсайти для проведення оплати, легітимність інтернет-магазинів і платформ купівлі-продажу товарів, не довіряти нікому свої персональні банківські дані, не входити з інших пристроїв у власний акаунт банкінгу та соціальних мереж і користуватися подвійним захистом власних сторінок.