Дедалі частіше можна почути фразу, що українці втомилися від війни. Про цю тенденцію говорять політичні експерти, її визнають представники влади. Втома відбивається і на довірі до інформації, яку озвучують у мас-медіа. Це, наприклад, позначилося на рейтингу єдиного телемарафону. Згідно з осінніми дослідженнями Київського міжнародного інституту соціології кількість тих, хто не довіряє телемарафону, зросла з 12% до 39%.
Але це традиційне телебачення. Ми ж вирішили проаналізувати як втома відбивається на YouTube і для цього порівняли два напрями контенту – політичну аналітику, яка показувала стійке зростання на початку війни та гумористичні проєкти, буйне зростання яких відбулося на тлі відображення російського.
Експерти втрачають популярність
Перша трійка найвпливовіших військово-політичних експертів у YouTube за різними критеріями виглядає так. Сергій Стерненко має найбільше кількість підписників – 1,8 млн. Ролики Олексія Арестовича в середньому набирають найбільше переглядів, попри те, що підписників у нього трохи менше, ніж у Стерненка – 1,7 млн. У середньому кожен випуск за його участю набирає 800 тисяч переглядів. У Стерненка цей показник майже вдвічі менший. І третій – Олег Жданов. У нього значно більше, ніж у решти експертів переглядів у YouTube – до літа цього року було 608 мільйонів. Такі показники стали можливими завдяки тому, що Жданова найчастіше запрошували на ТБ коментувати ситуацію на війні, а потім цими відео ділилися інші канали. Крім цього, після розмови з військовими з'ясувалося, що частіше за інших експертів вони слухають саме Жданова. У Жданова є один важливий плюс – він дає найбільш повний огляд ситуації на фронті, а крім цього не вплітає у свої коментарі політику.
Водночас розворот Арестовича в критику того, що відбувається, як на думку військових, так і експертів YouTube-простору, став головною причиною, через яку він втрачає популярність. Ще пів року тому його ефіри з Марком Фейгіним стабільно набирали в середньому 1,5 мільйона переглядів. Хоча падіння середнього показника майже вдвічі все одно не заважає йому залишатися одним із лідерів вітчизняного YouTube.
Загальна тенденція виявилася такою, що блогери вперлися у свої планки, і кількість переглядів зупинилася на певному рівні. Наприклад, так сталося у Стерненка. Це ж стосується і щоденного військового зведення від Романа Світана. Щоправда, в останнього немає свого персонального каналу і всі його виступи проходять на платформі "24 каналу". За останні пів року інтерес до його аналітики був рівним – відео в середньому набирало 400 тисяч переглядів, і це другий показник після Арестовича серед українських спікерів.
За цим показником Олег Жданов програє своїм конкурентам – середня кількість переглядів його оглядів становить лише 210 тис., а кількість підписників – 959 тисяч. Це пояснюється тим, що глядацькі аудиторії телеканалів та YouTube суттєво відрізняються.
Щоб виправити ситуацію на YouTube-платформах телеканалів, продюсери намагаються створювати колаборації телеведучих та блогерів. Яскравим є приклад появи спільної програми Марка Фейгіна та телеведучої "Прямого" каналу Олени Курбанової. У журналістки вже давно існує й активно розвивається YouTube-канал "Курбанова LIVE" (562 тис. підписників), який регулярно оновлюється вже протягом року. Однак усі відео, які виходять на ньому, мають дуже невеликі перегляди – у середньому кілька десятків тисяч. Хоча є окремі випуски, які набрали близько одного мільйона. Як правило, ці стрибки були пов'язані з появою рейтингового гостя. Тепер із неї намагаються створити королеву українського YouTube. Разом із Фейгіним вона набирає на кожному відео по триста тисяч переглядів на каналі російського опозиціонера та по кілька десятків тисяч на своєму плюс репости.
Основні причини, на думку експертів, у тому, що рівень довіри до багатьох військово-політичних блогерів просів. Одні обіцяли перемогу за два-три тижні. Інші – повернення Криму восени. Проте жодні прогнози не справдилися, і це відштовхнуло частину аудиторії. Відсутність гарних новин, в принципі, відвертає людей від такого формату, коли розмова триває майже годину.
Також ситуацію змінила і популярність формату Shorts, коли найяскравіші новини та висловлювання з годинної програми прокручуються за одну-дві хвилини.
"Шоти в YouTube з'явилися лише рік тому і вже набрали досить великої популярності. Причому, настільки, що стали перебивати популярність великих відео з яких вони були нарізані. Ще проблема в тому, що короткі ролики YouTube менше монетизує, ніж великі", – каже креативний продюсер та засновник каналу "УкрЮтюбПроєкт" Сергій Мус Гулейков.
Рейтинг військово-політичних експертів у YouTube за кількістю підписників.
- STERNENKO – 1.8 мільйонів підписників, середня кількість переглядів – 413,1 тис.
- Alexey Arestovych – 1,7 млн підписників, середня кількість переглядів роликів про війну – 800 тис.
- Олег Жданов – 959 тис. підписників, середня кількість переглядів – 210 тис.
- Бутусов Плюс – 890 тис. підписників, середня кількість переглядів – 385,1 тис.
- Yanina Sokolova – 871 тис. підписників, середня кількість переглядів – 194 тис.
- Тарас Березовець – 766 тис. підписників, середня кількість переглядів – 200 тис.
- Сергій Притула – 644 тис. підписників, середня кількість переглядів – 208,4 тис.
- Курбанова LIVE – 562 тисячі підписників,
- ISLND TV – 512 тис. підписників, середня кількість переглядів – 37,8 тис.
- Віталій Портніков – 472 тис. підписників, середня кількість переглядів – 74 тис.
Гумор уже не рятує
Згідно зі стереотипами, коли в суспільстві починається депресія – один із найкращих виходів – це комедія. Справді, після 24 лютого 2022 року в українському сегменті YouTube стався різким сплеском гумористичного контенту. З'явилося багато каналів різних коміків, а також набули популярності ті, що з'явилися до війни.
Поштовх цьому з одного боку дала поява телешоу "Ліга сміху", з якої згодом вийшло багато нових гумористів. З іншого – своєрідне "імпортозаміщення", коли на місце популярних російських стендаперів прийшли українці.
Кінець минулого початку поточного року стали періодом розквіту українського гумору, оскільки з'явилося кілька десятків шоу та стендаперів, відео яких набирали сотні тисяч переглядів. Однак з початку осені в цьому сегменті відбувається приблизно така сама ситуація, як і з політичними блогерами. Зростання популярності зупинилося.
Найбільш популярні коміки залишилися на своєму досить високому рівні, як Юрій Великий. А є й ті, що досить сильно посипалися. Наприклад, гранди українського телевізійного гумору "Вечірній квартал" та "Дизель-шоу". До війни їхні концерти та номери окремо набирали мільйони переглядів, а деякі навіть сягали десятка мільйонів. Тепер це лише десятки тисяч і лише окремі номери чи повні концерти приносять сотні тисяч.
Багато популярних коміків намагаються запустити нові шоу, проте вони поки що не приносять великих переглядів. Наприклад, на каналі "Чоткий паца" з'явилося кілька днів тому шоу "Балаболи". Але не допомогли ні розкручена платформа, ні наявність зірки у першому випуску – всього 17 тисяч переглядів. Схожа ситуація з "Лігою сміху" та "Бампером та Сусом".
За словами психолога, саме зупинка зростання популярності гумористичних шоу і якесь падіння і свідчать про масову психологічну втому.
"Багатьом людям під час війни не до сміху і вони вважають, що веселитись у такий час зовсім недоречно. А крім цього настало якесь відторгнення розважальних шоу через сильну розмаїтість, що проявляється після закінчення програми. Після того, як у людини різко змінився настрій з депресивного на веселий, а потім назад, він від дисонансу впадає в ще глибшу яму. Небажанням повертатися на "американські гірки" і можна пояснити падіння переглядів гумористичних програм", – каже психолог Олена Пушкар.
Для того, щоб вийти з поганого психологічного стану, психолог радить глядачам переключитися на інші жанри – мелодрами або трагікомедії. Головне, щоб у сюжеті фільму чи шоу ситуація, в якій перебуває герой, змінювалася від гіршого на краще. Тоді глядач асоціюватиме себе з цим персонажем і розумітиме, що наприкінці тунелю є світло. Це можуть бути не лише фільми, а і якісь реаліті-шоу з обов'язковим хепіендом.
Рейтинг гумористичних YouTube–каналів за кількістю підписників
- "Чоткий Паца" – 4,5 мільйона підписників, середня кількість переглядів – 2,7 млн
- Студія Квартал 95 Online – 4 мільйони підписників, перегляди – від 20 тис. до 2 мільйонів. Раніше перегляди часто наближалися до 4-7 мільйонів.
- ЮМОР ICTV – Офіційний канал – 3,3 млн підписників, перегляди окремих номерів – від 7 тис. до 4,7 млн
- "Пішак" – 3,1 мільйона підписників, середня кількість переглядів – 1,4 млн
- BAMPER TV – 1,6 млн переглядів, середня кількість переглядів – 451,8 тис.
- Ліга Сміху – 1,6 млн переглядів, перегляди – від 16 тис. до 1,9 млн
- Aleksey Durnev – 1,4 мільйона підписників, середня кількість переглядів – 825,1 тис.
- Юрій Великий – 1 млн підписників, у середньому стільки ж переглядів кожного ролика. Мінімум – 500 тис., максимум – 4,7 млн
- Леви на джипах – 960 тисяч підписників, середня кількість переглядів – 487,3 тис.
- "Підпільний стендап" – 211 тис. підписників, середня кількість переглядів – 90 тис.
Читайте також: