Ocean Plaza і Ocean Mall ні до чого? Що насправді трапилося з "синьою" гілкою метрополітену в Києві і де шукати винних
Ocean Plaza і Ocean Mall ні до чого? Що насправді трапилося з "синьою" гілкою метрополітену в Києві і де шукати винних

Ocean Plaza і Ocean Mall ні до чого? Що насправді трапилося з "синьою" гілкою метрополітену в Києві і де шукати винних

У Києві через тріщини в тунелі та підтоплення закрили метро на Голосіїв і Теремки – щонайменше пів року люди не зможуть скористатися шістьма станціями, змушені будуть стояти в чергах на інших і добиратися на роботу/додому наземним видом транспорту. Багато хто звинувачує в ситуації столичну владу, яка нібито просто "забила на обслуговування" підземки, але дехто стверджує, що коріння веде до будівництва торгово-розважальних центрів Ocean Plaza і Ocean Mall.

Про це пише Forbes. Розслідувачі розповіли, що насправді трапилося з "синьою" гілкою київського метрополітену і де шукати винних.

Що трапилося на станціях метро?

Уже другий тиждень у Києві ділянка між станціями метро "Деміївська" та "Либідська" перетворюється на підземну річку. Там у тунелі виявили тріщини та просідання ґрунту, через що на рейки потрапила вода й у будь-який момент могло відбутися обвалення.

Щоб уникнути трагедії, з обіду 8 грудня за дорученням столичної влади було перекрито шість станцій метрополітену : "Деміївська", "Голосіївська", "Васильківська", "Виставковий центр", "Іподром", "Теремки". Так, 11 грудня мешканці Голосіївського району змушені були діставатися найближчої станції "Либідська" і чекати щонайменше у 15-хвилинних чергах, щоб потрапити туди.

Представники метрополітену та влади заявили, що на ремонт піде пів року. Проте критики зазначають, що відновити рух навряд чи вдасться за такий термін. Багато хто вже цікавиться, скільки грошей потягне ремонт і чи вдасться жителям столиці компенсувати метро наземним транспортом.

Ocean Plaza і Ocean Mall ні до чого? Що насправді трапилося з "синьою" гілкою метрополітену в Києві і де шукати винних

Які причини аварії?

Пресслужба Київської міської військової адміністрації з посиланням на керівника метрополітену Віктора Брагінського 9 грудня повідомила, що до розгерметизації прогону підземки могли передувати кілька факторів:

– генпідрядник (приватна компанія "Київметробуд") неякісно виконав роботи;

- Збільшення припливу річки Либідь (дільницю метро прокладали через плавуни - водонасичені породи, здатні до просідання або переміщення).

При цьому колишній радник заступника голови КМДА з питань розвитку транспортної інфраструктури Дмитро Беспалов каже, що поза підозрою нинішніх київських чиновників тут можлива і третя причина.

"Тотальна забудова могла порушити підземні процеси, передбачені проектом", – зазначив він.

Поруч із пошкодженою ділянкою знаходиться один із найбільших ТРЦ Києва – Ocean Plaza, а 1 вересня 2024 року буде відкритий ще один – Ocean Mall. Нагадаємо, що 13 січня 2021 року через аварію тепломережі у Голосіївському районі Києва ТРЦ Ocean Plaza затопило окропом, тоді в поліції розпочали кримінальне провадження.

Ocean Plaza і Ocean Mall ні до чого? Що насправді трапилося з "синьою" гілкою метрополітену в Києві і де шукати винних

Інженер-конструктор Дмитро Макогон навпаки стверджує, що будівництво цих ТРЦ не вплинуло на метро. За його словами, зазвичай забудовники нібито перестраховуються та закладають у проект більший вплив на навколишню інфраструктуру.

"Основна версія: метрополітен просто забив на обслуговування споруди та довів її до такого стану. Такі конструкції не руйнуються миттєво – це наслідок багаторічної бездіяльності", – вважає він.

Беспалов із цим погодився, додавши, що щороку на підтримку інфраструктури Києва мають "закладатися мільярди гривень, або 5-7% її вартості".

"Цього немає, а гроші йдуть на будівництво нових мостів та доріг", – зазначив колишній чиновник, а журналісти додали дані Мінінфраструктури про те, що два з п'яти київських мостів (міст Метро та міст Патона) сьогодні в аварійному стані.

8 грудня прокуратура Києва розпочала досудове розслідування за фактом службової недбалості, що спричинила тяжкі наслідки.

При цьому "Київський метрополітен" також планує ремонт ділянки метро між станціями "Почайна" та "Тараса Шевченка", на тій самій гілці. Проте масштаби проблеми поки що не відомі.

"У проектній документації буде визначено спосіб виконання робіт, терміни та умови їх виконання. На проектування знадобиться близько п'яти місяців", – йдеться у відповіді метрополітену на запит видання.

Ocean Plaza і Ocean Mall ні до чого? Що насправді трапилося з "синьою" гілкою метрополітену в Києві і де шукати винних

Скільки коштуватиме ремонт і коли закінчиться?

З моменту будівництва пошкодженої ділянки "синьої" гілки метро минуло 13 років, підрядник гарантував експлуатацію на 10 років. Як пояснив інженер-конструктор Дмитро Макогон, тому ремонт фінансуватиметься із міського бюджету – тобто податків киян.

Щоб оцінити вартість робіт, тунель спочатку слід обстежити. За словами керівника "Київського метрополітену", перші результати обстеження стануть відомими за два тижні. Після цього тунель має розрити, розповів Брагинський. Масштаб робіт – яма завширшки 20 м та глибиною 10 м.

За деякими оцінками вартість робіт такого масштабу – десятки мільйонів євро. Бюджет Києва на 2023 рік – €1,67 млрд.

"Де місто екстрено знайде таку суму - невідомо", - зазначив колишній радник заступника голови КМДА Беспалов.

Озвучені владою терміни виконання робіт у розслідувачів ситуації викликають скепсис. У КМДА прогнозують, що проблему вдасться залагодити за шість місяців, але згадані співрозмовники Forbes оцінюють такі терміни як "надто оптимістичні". Наприклад, на розробку проекту ремонту ділянки між "Почайною" та "Тарасом Шевченком" "Київський метрополітен" заклав п'ять місяців.

"Місяці підуть на розкопку, проектування, пошук підрядників, тендери, і тільки потім почнуться роботи, якщо не буде проблем із фінансуванням", - сказав Макогон.

Сумніви виникають і в питанні, чи додаткові автобусні маршрути зможуть замінити метро. За повідомленням мера Києва, від "Теремків" до "Либідської" вже курсують 77 автобусів та 20 тролейбусів, які дублюють маршрути закритих станцій. Він зазначив, що така кількість наземного транспорту зможе перевезти 14 000-15 000 осіб на годину, а метро цією ділянкою перевозило близько 12 000 осіб на годину.

Беспалов же оцінює пасажиропотік на цій ділянці щонайменше втричі вище. До того ж, щоб забезпечити рух наземного транспорту в цій частині столиці, довелося забрати його з інших.

"У Києва зараз і так не вистачає громадського транспорту – особливо водіїв", – пояснив він, наражаючи на здатність міста дублювати маршрути наземним транспортом усі шість місяців.

Також він вважає, що зупинка наземного транспорту під час повітряної тривоги та його нестача призведуть до неминучих пробок у Києві.

Як повідомляв OBOZ.UA, проблеми із закритою ділянкою київського метро від "Теремків" до "Деміївської" почалися ще на етапі будівництва. Перша тріщина з’явилася лише через три місяці після введення цих станцій в експлуатацію в березні 2011 року. А в листопаді-2023 в тунелях почали виникати великі тріщини, їх уже не могли усунути звичайним ремонтом.

Лише перевірена інформація в нас у Telegram-каналі OBOZ.UA та Viber. Не ведіться на фейки!

Джерело матеріала
loader
loader