Мета – розколоти державу: WP дізнався про плани Кремля з інформаційної дестабілізації України
Мета – розколоти державу: WP дізнався про плани Кремля з інформаційної дестабілізації України

Мета – розколоти державу: WP дізнався про плани Кремля з інформаційної дестабілізації України

Росія посилила дезінформаційні кампанії проти вищого керівництва України, використовуючи соцмережі та фейкові новини.

Про це пише Washington Post із посиланням на внутрішню документацію Кремля щодо стратегічних планів з дестабілізації України.

Завдання РФ – посіяти розкол

Як пише видання, коли минулого місяця з’явилися перші новини про те, що президент Володимир Зеленський готується звільнити головнокомандувача ЗСУ Валерія Залужного, офіційні особи в Москві, здавалося, раділи. Згідно з документами, вони намагалися організувати саме такий розкол протягом багатьох місяців.

Зараз дивляться

– Нам потрібно посилити конфлікт між Залужним і Зеленським за принципом “він має намір його звільнити”, – наводить WP слова писав одного кремлівського політтехнолога, сказані рік тому після зустрічі високопосадовців з Росії.

Адміністрація президента Росії Володимира Путіна наказала групі російських політтехнологів використовувати соціальні мережі та фальшиві новини, щоб просувати тему про те, що Зеленський “істеричний і слабкий”. … Він боїться, що його відсунуть, тому позбувається небезпечних”.

За вказівкою Кремля в соціальних мережах з’явилися тисячі постів і сотні сфабрикованих статей, створених “фермами тролів”, що розповсюджувалися в Україні та Європі, які намагалися використати у своїх цілях чутки про напруженість у відносинах між двома українськими лідерами, йдеться в архіві кремлівських документів, отриманих однією з європейських розвідувальних служб і вивчених The Washington Post.

Ці файли, що налічують понад 100 документів, були передані The Post, щоб уперше розкрити масштаб кремлівської пропаганди, спрямованої на Зеленського з метою розколу і дестабілізації українського суспільства – зусилля, які Москва охрестила “інформаційно-психологічними операціями”.

Однак, згідно з опитуваннями громадської думки, після вторгнення Росії українське суспільство досі залишається напрочуд згуртованим, і офіційні особи в Москві, як свідчать документи, подекуди висловлювали розчарування тим, що їм не вдається підірвати Зеленського та розпалити розкол. Один із них в одній із розмов поскаржився, що український президент схожий на Бреда Пітта, зірку світового масштабу з іміджем, який неможливо зіпсувати.

Але зараз, коли генерал Залужний відправлений у відставку, лінії фронту заморожені, а подальша військова і фінансова підтримка з боку США невизначена, дехто в Києві стурбований тим, що таємні пропагандистські зусилля Росії можуть почати підривати національну згуртованість і моральний дух.

– Найважчі часи попереду. Росія вижила і готує нову кампанію, яка складається з трьох основних напрямків: по-перше, тиск на лінії фронту; по-друге, атаки на українську інфраструктуру; і, по-третє, ця кампанія з дестабілізації, – сказав один високопоставлений представник європейської служби безпеки, який, як і інші, говорив на умовах анонімності, щоб не обговорювати делікатні питання.

Документи показують, як у січні 2023 року перший заступник глави адміністрації Кремля Сергій Кирієнко доручив групі чиновників і політтехнологів забезпечити присутність в українських соціальних мережах для поширення дезінформації.

Кремль вибудовує в Україні мережу з дезінформацією, щоб розколоти країну – WP

Сергій Кирієнко / Фото: Getty Images

Ця робота ґрунтувалася на більш ранньому проєкті, який Кирієнко, давній помічник Путіна, здійснював з метою підриву підтримки України з боку Заходу, зокрема у Франції та Німеччині, свідчить попередній звіт The Post. Європейською пропагандистською групою опікувався один із заступників Кирієнка, Тетяна Матвєєва, начальник кремлівського управління з розвитку інформаційно-комунікаційних технологій, ідеться в документах.

До кінця 2022 року, після того як Україна відтіснила російські війська в Харківській і Херсонській областях, а офіційні особи в Києві заговорили про масштабний весняний контрнаступ на сході та півдні, Кирієнко зібрав другу команду, націлену на дестабілізацію самої України, йдеться в документах. Цю роботу очолив один із його найближчих помічників, Олександр Харичев, бюрократ, відомий у московських колах як “наладчик” або “обробник виборів”, оскільки він стежить за тим, щоб внутрішні вибори відбувалися на користь Кремля.

На зустрічі 16 січня 2023 року Кирієнко сформулював чотири ключові завдання для пропагандистської команди з дестабілізації України: дискредитація військового і політичного керівництва Києва, розкол української еліти, деморалізація українських військ і дезорієнтація населення України, йдеться в документах.

Успіх команди мав оцінюватися за ключовими показниками: Вони мали “знизити рейтинги ключових співробітників апарату Зеленського, уряду України та командування Збройних сил України”, а також зміцнити віру населення України в те, що еліта країни працює тільки на себе.

– Зростання кількості звільнень в уряді та публічних конфліктів також було б ознакою досягнення. Для посилення страху і тривоги втрати України у війні мали бути перебільшені, – пише WP, посилаючись на кремлівську документацію.

Документи показують, що прогрес відстежували на нарадах у Кремлі, які проводилися майже раз на тиждень, де стратеги презентували презентації, що демонстрували найбільш популярні пости, які вони розміщували в українських соціальних мережах, і підраховували загальне поширення їхніх результатів. Вони також проводили щотижневі опитування громадської думки про рівень довіри до Зеленського та військового керівництва країни.

Серед матеріалів, які вони виокремили, був сфабрикований пост у Facebook, який стверджував, що сім’я загиблого солдата не отримала жодної допомоги від держави, який зібрав понад 2 млн переглядів, згідно з однією з презентацій. Згідно з іншою, одним із головних постів, спрямованих на дезорієнтацію населення, стало фальшиве відео в Telegram, у якому стверджувалося, що головна військова мета влади в Києві – “воювати до останнього українця”.

РФ вибудовує свою мережу пропаганди в Україні з нуля

До початку березня десятки найманих тролів щотижня видавали понад 1300 текстів і 37 тис. коментарів в українських соціальних мережах, згідно з однією з презентацій, отриманою WP. Записи показують, що співробітники “ферм тролів” заробляли 60 тис. рублів на місяць, або $660, за написання 100 коментарів на день.

Більшість звітів стратегів своїм політичним господарям були присвячені обсягу створеного контенту і загальній кількості переглядів, але протягом перших п’яти місяців вони не давали практично ніяких доказів того, що ці зусилля чинять якийсь вплив на українців. Опитування, які проводив Кремль, показували, що довіра до Зеленського залишалася незмінно високою: з лютого по червень президенту довіряли від %68 до %73,3 українців.

Однак до серпня, за даними кремлівських опитувань, цей показник упав до %65,4. Неможливо оцінити точність цих опитувань, і незрозуміло, як росіяни проводять їх в Україні, зазначає WP.

Опитування київського Центру Разумкова, проведене в липні, показало, що довіра до Зеленського становить 81 відсоток. Останнє опитування, опубліковане центром 8 лютого, показало, що довіра до Зеленського впала до 69 відсотків.

Стратеги усвідомлювали складність свого завдання.

– Зараз нам доводиться входити в медійний ландшафт України практично з нуля. Проросійський сегмент був повністю вичищений зі ЗМІ та соціальних мереж, – йшлося в одному з квітневих звітів.

Стратеги радили розвивати “мережу Telegram-каналів у поєднанні з Twitter і Facebook/Instagram” як найефективніший спосіб проникнення в медіапростір України, зазначаючи, що аудиторія Telegram в Україні зросла на 600% за попередній рік. Після вторгнення уряд Зеленського створив єдине джерело телевізійних новин, але українці відсторонилися від програм, заявивши, що військові проблеми України недостатньо висвітлюються й обговорюються, вважає WP.

– Telegram став найважливішим джерелом новин, навіть більш важливим, ніж основні ЗМІ. Його неможливо заблокувати, – сказав високопоставлений представник європейської служби безпеки.

.

Московські стратеги наголосили на необхідності уникати відвертої проросійської пропаганди, щоб побудувати довіру з аудиторією.

– Очевидно, що ми не можемо літати на наших старих ресурсах, – написав один зі стратегів 5 квітня після зустрічі в Кремлі.

До першого тижня травня пост, розміщений кремлівськими стратегами у Facebook, у якому йшлося, що “Валерій Залужний може стати наступним президентом України”, набрав 4,3 млн переглядів, свідчить одна з презентацій. Потім Кремль віддав наказ створити аналогічні пости або “додаткову реальність” – термін, який використовують російські чиновники для позначення фальшивих новин, – включно з повідомленнями про те, що західні лідери шукають заміну Зеленському і що Залужний має намір припинити контрнаступ.

Meta, материнська компанія Facebook, заявила з приводу російських постів про Залужного і нібито відсутність державної допомоги загиблому солдату, що вона “відстежує і блокує акаунти, сторінки та веб-сайти, створені цією кампанією” з 2022 року, “включно з цими двома сторінками, які було швидко виявлено та відключено нашою службою безпеки”.

Не заспокоївшись, стратеги Кремля підкинули в Україну безліч статей через соціальні мережі, одна з яких у травні мала назву “Зеленський тримається за трон. В Україні ліквідують демократію”, – йдеться в документах. Інша стаття, опублікована в червні, була спрямована на те, щоб наголосити на тому, що Залужний надовго зник з поля зору громадськості, а блогерам було доручено розмістити коментарі, в яких йшлося про таке: “Ось чому Залужний зник: Тому що він міг і повинен був зайняти місце Зеленського”.

Кремль вибудовує в Україні мережу з дезінформацією, щоб розколоти країну – WP

Фото: Офіс президента

Переробка дезінформації: операція Doppelgänger

Стратеги також прагнули використовувати кампанію Кирієнка в Західній Європі, переробляючи її дезінформацію для використання в Україні. Тактика європейської кампанії включала клонування й узурпацію сайтів ЗМІ та урядів, як-от Le Monde і МЗС Франції, з подальшим розміщенням на них фальшивого контенту, що ганьбить український уряд, у межах операції, названої чиновниками Європейського союзу Doppelgänger. Вони також створювали фальшиві акаунти в X, або Twitter, для видних діячів, включно з міністеркою закордонних справ Німеччини Анналеною Бербок. Стратеги намагалися розмістити історії або пости з цих сайтів або акаунтів в українських соціальних мережах як справжні європейські репортажі або коментарі.

Після того, як у вересні фальшивий акаунт Бербок заявив, що “війна в Україні закінчиться за 3 місяці”, влада Німеччини почала розслідування і виявила понад 50 тис. фальшивих акаунтів користувачів, що координують проросійську пропаганду, включно з тими, які просували цей твіт. Влада вважає, що фальшиві акаунти були продовженням кампанії Doppelgänger, повідомляє Der Spiegel.

Операція Doppelgänger була вперше розкрита компанією Meta у вересні 2022 року, а потім французькою владою минулого літа і пов’язана із сайтом фальшивих новин Reliable Recent News, що бере свій початок від двох російських компаній – Агентства соціального проєктування і Структурних національних технологій.

Кремлівські документи показують, що керівники цих компаній – Ілля Гамбашидзе і Микола Тупікін – працювали безпосередньо з Кирієнком та іншим кремлівським чиновником, Софією Захаровою, яка координувала зусилля в Європі та Україні. “Вона – мозок”, – сказав один з європейських чиновників з безпеки.

У липні Євросоюз запровадив санкції проти Гамбашидзе, Структури національних технологій та Агентства соціального проєктування за їхню роль у створенні підроблених веб-сторінок та акаунтів у соціальних мережах, які “узурпують ідентичність національних ЗМІ та урядових сайтів” у рамках “гібридної кампанії Росії проти ЄС і країн-членів”.

Гамбашидзе, Тупікін та їхні колеги запропонували наративи, які, як вони сподівалися, зруйнують образ Зеленського на Заході як “героя маленької країни, що бореться зі світовим злом”, ідеться в одному з документів, надісланих у квітні. Вони пропонували представити Зеленського як актора, здатного лише слідувати за сценарієм, написаним для нього Сполученими Штатами і НАТО, а його західних прихильників – як втомлених від нього. Вони пропонували поширювати підроблені документи українського уряду як докази корупційних схем військових закупівель, а також припускали, що в Зеленського і його сім’ї є рахунки в західних банках, ідеться в документі.

Ці плани призвели до появи сотень статей і тисяч постів у соціальних мережах, перекладених французькою, німецькою та англійською мовами, які були спрямовані проти Зеленського, йдеться в документі.

Одна зі статей, розрахована на французьку аудиторію, мала назву: “Диригенту набридли концерти Зеленського: дії США в Україні наводять на думку, що Вашингтон незабаром має намір позбутися Зеленського, не обговорюючи це з Парижем”.

На основі цієї статті один зі стратегів доручив співробітнику “ферми тролів” підготувати в соціальних мережах пости французькою мовою такого змісту: “Вашингтон замінить Зеленського більш здібним президентом. А Франції доведеться мовчки продовжувати озброювати і фінансувати Україну”.

В іншій статті розповідалося про те, як Зеленський підштовхнув українські війська до захисту Бахмута всупереч бажанню Залужного, що призвело до загибелі 250 тис. українських солдатів – дико перебільшена кількість загиблих у жорстокій битві за місто. Співробітникам “ферми тролів” пропонувалося написати такі коментарі, як “Чому українські генерали ненавидять Зеленського? Піар на крові бійців” і “Розстріляти змученого президента? В Україні зріє генеральська змова”.

За словами представників європейських служб безпеки, одна з цілей стратегів полягала в тому, щоб теми, розміщені в європейських соціальних мережах, потрапляли в Україну через репости і посилення або підхоплювалися українськими політиками, які прагнуть підняти свій профіль провокаційними постами.

– Вони шукають слабкі місця. … Вони використовують те, що створюють самі, і все, що валяється у них під ногами. Усе спрямовано на те, щоб деморалізувати людей, – сказав другий європейський безпековий чиновник.

У стратегів також були прейскуранти на розміщення проросійських коментарів у відомих західних ЗМІ та на оплату “впливових осіб” у соціальних мережах у США та Європі, “готових працювати з російськими клієнтами”. У документах ідеться, що росіяни були готові заплатити до $39 тис. за розміщення проросійських коментарів у найбільших ЗМІ на Заході.

– Практично скрізь це будуть колумністи, лідери громадської думки, колишні дипломати, чиновники, професори тощо, – йдеться в примітці до прейскуранта. Із документів незрозуміло, чи вдалося Кремлю протягнути матеріал у західні видання і чи платили комусь за це.

При цьому кремлівські політтехнологи не втрачали можливості при цьому набити власні кишені, зазначає WP, наводячи слова одного з них про те, що той “додав 20 відсотків”.

Із настанням зими в Києві з’явилося кілька фейкових відео, на яких Залужний називає Зеленського ворогом народу і закликає до перевороту. Ці ролики були швидко засуджені як фальшиві і не мали реального впливу на Україну. Але високопоставлений представник європейської служби безпеки висловив побоювання, що Кремль лише перевіряє ґрунт для майбутніх фальшивок.

– Це дуже дорого, але може спрацювати. У відповідний час його можна буде використовувати, – сказав він.

Раніше Факти ICTV повідомляли про те, як Росія щороку, за допомогою медіа, телебачення і соцмереж, створює і поширює сотні фейків про Україну і ЗСУ. Детальніше про способи маніпуляції Кремля – читайте в матеріалі.

Теги за темою
Росія Кремль
Джерело матеріала
loader
loader