Минулого тижня одразу кілька медіа повідомили про блокування роботи нафтової групи Prime, що володіє мережею АЗС та є імпортером палива в Україну. Компанія опинилася під гнітом правоохоронців в Дніпропетровській області в межах кримінального провадження, яке прямо не дотичне до її діяльності. Водночас рахунки підприємства, транспорті засоби, низка інших активів перебувають під арештами з ініціативи слідства. Саме ж розслідування без успіху триває вже майже два роки. У чому причина та що наразі відомо про вказану ситуацію, з'ясовували в матеріалі.
Кримінальне провадження (№42022040000000358), в межах якого до Prime застосовані різноманітні обмеження поліція Дніпропетровської області під процесуальним керівництвом обласної прокуратури розслідує стосовно Павлоградського нафтопереробного заводу. В ухвалах суду вказується, що завод нібито намагався маскувати незаконне походження підакцизних товарів, що відбувалося через залучення до схеми ще близько десяти різних юридичних осіб. І в переліку цих компаній значиться, власне, "ПРАЙМ ГРУПП НАФТА".
Попри те, що вказана версія слідства й досі залишається недоведеною, слідчі та прокурори тримають під арештом низку активів компанії, постійно ініціюючи все нові санкції. Зокрема, 16 лютого додатково було арештовано ще близько 20 одиниць транспортної техніки "Прайму", що наразі унеможливлює господарську діяльність підприємства.
У Prime ситуацію пояснюють тим, що у 2022 році - під час паливної кризи - придбали паливо Павлоградського нафтопереробного заводу. Йшлося про разову партію палива ЄВРО-3 у дуже незначних об'ємах.
"В межах нашого річного обороту - це просто мізерний відсоток. Купували в умовах кризи все, що з'являлося тоді у доступі на ринку. Купівля зафіксована в документах згідно з усіма вимогами законодавства, була оподаткована, в усіх деклараціях відображена. Ні від кого ніхто її ніколи не приховував, і ні в кого до неї не було питань. Але потім, коли у заводу почалися якісь проблеми з правоохоронцями, останні пішли шляхом блокування діяльності контрагентів. Просто через те, що наші авто колись перевозили офіційно придбане нами ж паливо - прийшли з обшуками. Нічого не знайшли.
Пізніше одному з наших співробітників (ще понад рік тому) була навіть вручена підозра за ст. 362 - "несанкціоновані дії з інформацією в автоматизованих системах". Але ця службова особа не просто не здійснювала жодних таких дій, вона навіть не мала доступу та відповідних можливостей, бо не була розпорядником відповідного функціоналу. Зрештою, суд навіть відмовився тоді обрати нашому працівнику міру запобіжного заходу", - пояснили у пресслужбі Prime.
По суті кримінального провадження та претензій, що висуваються сьогодні на адресу компанії, як коментують в юридичному відділі "Прайму", у слідства немає сьогодні ані встановленого факту завданих державі чи будь-кому іншому збитків, ані їх розміру.
"Активи, які арештовуються - це десятки одиниць транспортної техніки, бензовози. Їх вартість абсолютна не співмірна з претензіями на нашу адресу, які, по-перше, слідством чітко не сформовані, а по-друге, ніким не доведені. Ми оскаржуємо ці арешти, звичайно. Але сама логіка дій слідства немає нічого спільного з завданнями кримінальної юстиції. По суті відбувається штучне блокування роботи підприємства, яке компанія розцінює виключно як неправомірний тиск на бізнес", - заявили в "Прайм".
Аналіз судових рішень у вказаному провадженні вказує ще на одну цікаву деталь. З ухвали Індустріального райсуду Дніпра в цьому провадженні, зокрема, вбачається, що після того, як господарська діяльність Prime була заблокована, слідство чомусь почало пропонувати представнику компанії підписати мирову угоду. Оператор нафтового ринку на таку пропозицію, вочевидь, не погодився, адже адвокати "Прайм" заявили тоді відвід судді.
На час підготовки матеріалу від Офісу генерального прокурора України Андрія Костіна, а також від прокуратури Дніпропетровської області (керівник Сергій Біжко) жодних коментарів з приводу ймовірного штучного тиску на національного оператора ринку нафтопродуктів надано так і не було.
Паливна група "Прайм" належить до великих платників податків, і за роки діяльності у кримінальних скандалах не фігурувала.
До війни під брендом Prime працювало близько 40 заправок. З 2014 року компанія двічі була вимушена здійснювати релокацію бізнесу, відновлюючи його роботу.
"Прайм" був заснований Дмитром Льоушкіним у Стаханові Луганської області у 2006 році. у 2014 році компанія, рятуючись від російських окупантів, переїхала до Харкова. У 2022 році, знову через війну, "Прайм" передислокувалася до Рівного.