Голова парламентського комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Микита Потураєв вінтерв’ю «Детектору медіа» зазначив, що для синхронізації з українським законодавством Media Freedom Act (MFA) і Digital Services Act (DSA) потрібно буде внести зміни до законів про медіа та про електронні комунікації.
За його словами, це станеться не швидко, оскільки MFA поки ще не набув чинності у ЄС і Україна ще не є членом Євросоюзу. Щодо DSA, то тільки розпочалося його застосування. «Уже почалося його (DSA — “ДМ”) застосування, повністю запрацювати він має до 27-го року в усіх країнах Євросоюзу. Але ми ще не члени ЄС. Тому у Європі нам поки що рекомендують «не лізти поперед батька». З цього приводу Міністерство цифрової трансформації вело переговори з європейськими партнерами, бо це більшою мірою їх стосується», — сказав Микита Потураєв.
За його словами, у європейських документах є певні контентні вимоги, також є норми з уповноваженим органом, який буде представляти інтереси держави та суспільства в комунікації з інтернет-гігантами, приміром, такими як Meta. «Ми попередньо зійшлися з Мінцифри та профільним комітетом на тому, що це буде НКЕК — Нацкомісія, що здійснює державне регулювання у сферах електронних комунікацій та ін. Медійників має представляти Національна рада як представник колективних інтересів тих, хто виробляє контент у цифровому просторі. Вона буде комунікувати з НКЕК, який буде національним представником. Це все треба буде законодавчо виписати. Як і з деякими іншими європейськими законами, імплементувати в якийсь момент треба буде обов’язково», — додав Потураєв.
Голова комітету роз’яснив, для чого потрібні національний і загальноєвропейський координатор. Зокрема, загальноєвропейський координатор від імені Європи в цілому обстоюватиме інтереси європейських націй у комунікації з так званими інтернет-гігантами. Також він зможе звертатися до інтернет-гігантів на прохання національних координаторів. Якщо ж інтернет-гіганти не реагуватимуть, то можуть бути застосовані санкції.
За його словами, якщо зараз Україна до офіційного вступу в ЄС й обере свого національного координатора, то їй треба буде домовитися з європейськими колегами, щоб вони дозволили йому ввійти в коло національних координаторів, які об’єднуються в ЄС. Інакше, інтернет-гіганти не звертатимуть уваги на наші скарги.
«Ви ж бачите, як ФБ і YouTube банять відео, які, на нашу думку, треба показувати світу, щоб світ бачив, які звірства рашисти чинять в Україні. Тому що вони вважають, що це відверті сцени насильства, жорстокості тощо. А як світ в інший спосіб дізнається, якщо цього немає в YouTube? І тут справа не тільки в об’ємах нашого ринку, він був малий, а зараз через війну майже відсутній. Закінчиться війна, почнеться відбудова, ринок збільшиться. Але все одно буде невеликий. Приміром, польський чи чеський ринки в рази більші, ніж наш. Але це не найбільші європейські ринки. Але за ними стоїть Євросоюз. Тому коли прийде до Meta одна Чехія, наприклад, то буде одна розмова. А коли прийде загальноєвропейський координатор зі скаргою чеського національного координатора, це вже буде інша розмова. Тому що європейський координатор може жахнути санкціями загалом по всьому ринку. А це вже будуть неприпустимі втрати», — каже Микита Потураєв.
Раніше 3 жовтня 2023 року Європарламент ухвалив резолюцію на підтримку Європейського акта свободи медіа. 15 грудня основні інституції ЄС — Єврокомісія, Європейська рада та Європарламент — дійшли попередньої політичної згоди щодо Європейського акта про свободу медіа. Однак щодо деяких положень посадовці ЄС до останнього моменту мали суперечливі погляди — детальніше читайте тут: «У Євросоюзі погодили новий Акт про свободу медіа: про що в ньому йдеться».
Якйшлося на «Детекторі медіа», DSA набув чинності 17 лютого 2024 року.
Фото: Максим Поліщук, «Детектор медіа»
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.