Турбулентність це прокляття будь-якого далекого польоту. Під час неї літак може трясти дуже сильно. У найгіршому випадку турбулентність може бути такою, що літак підіймає й опускає на 30 метрів за раз.
У вівторок 21 травня рейс Singapore Airlines із Лондона до Сінгапуру зіткнувся з сильною турбулентністю. Один пасажир загинув і 71 особа отримала поранення, пасажирів і членів екіпажу розкидало по салону, і літак був змушений здійснити аварійну посадку в Бангкоку, повідомляє CNN.
Після інциденту експерти розповіли, як виникає це жахливе та непередбачуване погодне явище. Крім того, дослідники попереджають, що через постійні зміни клімату погодні умови змінюються, і сильна турбулентність може стати набагато більш поширеною, пише MailOnline.
Що таке турбулентність?
Якщо ви коли-небудь були в літаку, то, ймовірно, вже на власні очі відчули турбулентність. Літак штовхає і хитається вгору-вниз, напої розливаються, і ходити в проході стає майже неможливо.
"Коли ви відчуваєте "турбулентність" на літаку, це тому, що літак влетів у зону збуреного повітря, наповнену завихреннями та вихорами. Як човен у бурхливому морі, літак штовхається рухомим повітрям", – пояснює доктор Девід Бірч, керівник Центру аеродинаміки та потоку навколишнього середовища в Університеті Суррея.
Ці поштовхи класифікуються за шкалою від "легких", що спричиняють незначні непостійні зміни висоти, до "серйозних", коли літальний апарат різко кидає то вверх, то вниз, і контролювати його стає практично неможливо. У найбільш екстремальних випадках це не тільки робить політ незручним, але може призвести до структурних пошкоджень самого літака і навіть до шкоди пасажирам.
Нерівне повітря, яке ми сприймаємо як турбулентність, не має однієї причини й походить із кількох різних джерел.
"Турбулентність може бути спричинена природними явищами, такими як звичайний атмосферний вітер, або кільватером інших літаків поблизу", – пояснює Доктор Берч.
Однією з найпоширеніших причин сильної турбулентності є "механічна турбулентність", яка дуже поширена навколо гір та інших фізичних перешкод. Якщо ви уявите, що хвилі вдаряються об камінь в океані, раніше однорідна вода тепер розбита і нерівна. Коли вітер вражає гори, відбувається те саме, утворюючи так звані "гірські хвилі". Ці розбиті повітряні потоки створюють пакети турбулентного повітря, що розгортається, і трясе літаки, які намагаються пройти.
Однак деякі з найсильніших турбулентностей викликані грозами, які створюють величезні вертикальні потоки бурхливого повітря. За даними Національної метеорологічної служби, ці течії можуть змусити літаки підійматися або опускатися на висоту від 600 до 1830 метрів за раз. До того ж така турбулентність може статися не лише в епіцентрі грози, оскільки шторм може викликати сильну турбулентність на відстані до 32 км за вітром. Але навіть без шторму і гір комерційні літаки можуть стикатися з сильними течіями повітря, які називаються реактивними потоками.
Ці вузькі смуги повітря циркулюють навколо планети приблизно на тій же висоті, що й літаки зі швидкістю понад 442 км/год. Різниця між струменем, що швидко рухається, і навколишнім повітрям створює кишені надзвичайно леткого повітря, що може мати великий вплив на літаки, що пролітають повз. Це називається "турбулентністю чистого повітря". Так звані "повітряні ями".
Повітряні ями – явище, яке виникає внаслідок проходження зони турбулентності, тобто ділянки атмосфери з нестабільністю повітряних мас. Турбулентність може з’явитися на будь-якій ділянці повітряного шляху, конкретних місць, де "ями" знаходяться постійно, немає.
Що ж стосується літака, на якому під час турбулентності загинула людина, то експерти вважають, що таку сильну турбулентність могли спричинити висхідні потоки повітря від тропічного шторму. Проте повний аналіз типу турбулентності, яка призвела до летального результату, займе деякий час.
Однак варто пам’ятати, що здебільшого турбулентність є безпечною для пасажирів: сучасні літаки та їхні екіпажі володіють достатніми можливостями попередження турбулентності. А пасажирам треба заспокоїтись і пам’ятати, що екіпаж літака – це досвідчені фахівці і їх головним завданням є забезпечити безпечний політ та мінімізувати ризики.
Раніше OBOZ.UA розповідав, як підготуватися до подорожі на літаку, якщо це відбувається вперше.
Тільки перевірена інформація в нас у Telegram-каналі OBOZ.UA та Viber. Не ведіться на фейки!