Здатен використовувати для ударів ракети Х-59 та Х-69: що відомо про Су-57, який вперше вдалося уразити в Росії
Здатен використовувати для ударів ракети Х-59 та Х-69: що відомо про Су-57, який вперше вдалося уразити в Росії

Здатен використовувати для ударів ракети Х-59 та Х-69: що відомо про Су-57, який вперше вдалося уразити в Росії

У суботу, 8 червня, за інформацією Головного управління розвідки, на аеродромі "Ахтубінськ" в Астраханській області Росії вперше в історії був уражений багатоцільовий винищувач Су-57 – найсучасніший на озброєнні країни-агресора. Він базувався за 589 км від лінії фронту.

Су-57 є носієм ракет Х-59 та Х-69, його вартість – близько 25 млн доларів (приблизно 1 млрд грн). І хоча його позиціонують як винищувач 5-го покоління, який, за задумом Москви, мав би стати аналогом F-35, він має низку технічних проблем, через що РФ скоротила його виробництво. OBOZ.UA розповідає детальніше про літак, який став свідченням невдалих спроб Кремля конкурувати зі світовими лідерами у виробництві винищувачів.

Історія створення Су-57

Розробником Су-57 є дослідно-конструкторське бюро П. О. Сухого ("ВАТ Сухий"), робота над проєктом стартувала 2002 року, 2004-го російському диктатору Володимиру Путіну продемонстрували макет літака, анаступного року було розпочато фінансування створення літака.

Су-57 було розроблено на заміну важкого винищувача Су-27. Перший політ новий винищувач РФ здійснив 29 січня 2010 року.

2013 року розпочалося дрібносерійне виробництво для випробування озброєнь. Терміни серійних поставок літака армії РФ неодноразово змінювались: спочатку були заплановані на 2015 рік, потім на 2016-й, 2017-й, 2018-й. Лише влітку 2019 року Су-57 запустили в серійне виробництво, а 25 грудня 2020 року Повітряно-космічні сили РФ отримали перший серійний винищувач.

Примітно, що раніше в розробку Су-57 входила Індія, але 2018 року Індія вийшла із спільного з РФ проєкту FGFA. Військові країни вирішили, що російський винищувач не відповідає заявленим вимогам скритності, а бойова авіоніка, радари та датчики російської розробки – стандартам бойового літака п'ятого покоління.

Характеристики Су-57

Екіпаж Су-57 вміщує одну людину.

Довжина – 19,7 м, розмах крила: 14 м, висота: 4,8 м, маса порожнього – 18,5 т; нормальна злітна маса: з 63% палива – 26,% т; зі 100% палива – 30 тонн.

Максимальна швидкість на висоті: М 2,45 (близько 2600 км/год), максимальна безфорсажна швидкість 2 M (приблизно 2100 км/год). Тривалість польоту – до 5,8 години, практична стеля: 20 000 метрів.

При цьому винищувачам п’ятого покоління мають бути властиві кілька виняткових характеристик:

– високоефективні двигуни;

– можливість крейсерського польоту на надзвукових швидкостях без використання форсажу;високі швидкісні показники (максимальна безфорсажна швидкість – не менше Мах 2);

– надманевреність;

– кардинальне зменшення помітності літака, зокрема радіолокаційної та інфрачервоної, завдяки стелс-технологіям (зміні геометрії літака і сопел двигунів; застосуванню радіопрозорих композиційних матеріалів і радіопоглинаючих покриттів, а також завдяки переходу бортових датчиків на пасивні методи отримання інформації та режими підвищеної прихованості).

Фактично російський Су-57 не відповідає кільком з цих характеристик, про щонеодноразово говорили експерти.

Проблеми із Су-57

Як зазначає експерт з авіації Валерій Романенко, Су-57 створений за стелс-технологією, він має потужний радар та озброєння всередині фюзеляжу, що робить його невидимим для радіолокаційних систем. Однак у тепловому спектрі машина не допрацьована, тому добре видима навіть за 70 км.

На Су-57 встановлені звичайні два округлі двигуни від винищувачів Су-30СМ та Су-35. За стелс-технологією, вони повинні мати плоский вихлоп, бути прикритими та мати систему розрідження теплових потоків для зменшення радіолокаційного виявлення. Але усього цього немає, не допрацьована й система озброєння.

Восени 2023 року на нараді в Москві щодо Су-57 визнали, що у винищувача погано працює центральний комп'ютер, що відповідає за авіоніку та систему управління, наведення зброї та виявлення цілей, та констатували ненадійність літака.

Застосування у війні проти України

У підсумку виробництво Су-57 скоротилося втричі. Загалом РФ має десять таких суден у льотному стані з двигунами "першого етапу". Ракети до суден мають також п'ятого покоління, але можливості застосування обмежені.

Тому РФ переважно застосовує ракети Х-69, офіційна дальність яких 400 км. Окупанти запускають їх не ближче 200 км від лінії фронту – поза зоною досяжності української ППО.

За словами московських пропагандистів, Су-57 нібито почали застосовувати через два-три тижні після початку повномасштабного нападу на Україну. Ворог використовував його як звичайний літак четвертого покоління – без заходу в повітряний простір України та подолання ППО.

Імовірно, в такий спосіб війська РФ  випробовували в бойових умовах нове озброєння без ризику втрати розпіареного літака.

Зокрема, 8 квітня 2022 року два російські Су-57 льотно-випробувального центру в Ахтубінську з повітряного простору РФ запустили ракети типу Х-59 по Україні, в Кіровоградській області та порту Одеса.

Джерело матеріала
loader
loader