Російський пейджер вже отримує відповідні сигнали: дайджест пропаганди за 18 вересня 2024
Російський пейджер вже отримує відповідні сигнали: дайджест пропаганди за 18 вересня 2024

Російський пейджер вже отримує відповідні сигнали: дайджест пропаганди за 18 вересня 2024

Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки зібрав фейки та наративи пропаганди за 18 вересня 2024 року.

Оригінал публікації на сайті «Центру стратегічних комунікацій» за посиланням

  1. Що має довести Заходу атака на Торопець
  2. Як «воєнкори» і «соловйови» міряються патріотизмом
  3. Москва збиралась створити в Кнесеті свою партію
  4. Гарріс, яка «подобається Путіну», стала об’єктом фейків

Що має довести Заходу атака на Торопець

Після атаки БПЛА в місті Торопець Тверської області загорівся арсенал (розміром 7,76 км² і місткістю в 240 тон боєприпасів) Головного ракетно-артилерійського управління МО РФ. Воно у своєму ранковому зведенні жодним чином про це не повідомило. Чому?

НАСПРАВДІ, це один зі складів, які воно будувало 2015 року в рамках програми вдосконалення системи зберігання боєприпасів, вартістю 90 млрд рублів. Безпосередньо на цей арсенал витратили 3,6 млрд рублів. 

Заступник міністра оборони РФ Булгаков (зараз він заарештований в іншій справі) 2018 року розповідав, урочисто відкриваючи це сховище, що воно «здатне зберігати 240 тонн боєприпасів та ракет і дає змогу укрити їх від зовнішнього впливу і вибухопожежобезпеки».

З цього приводу цікавий не сам факт потрапляння дронів в торопецький арсенал, а те, що відбулось це на відстані приблизно 460 км від українського кордону. А цікавий він тим, що у союзників України після цього є два шляхи. Перший: надати їй дозвіл на використання далекобійних ракет, які перетворять десятки (якщо не сотні) таких арсеналів на згарища. Другий: продовжувати й надалі підтверджувати непохитність всебічної підтримки України, але не надавати їй цей дозвіл. І відповідно чекати — коли та де їм на голову впадуть ці тони російських боєприпасів. Які готувались зараз для того, щоб їх скинули на українців.

У будь-якому разі, генерал сидить, арсенал горить, демілітаризація Росії триває. Але з далекобійним дозволом Заходу це все було б швидше. 

Як «воєнкори» і «соловйови» міряються патріотизмом

Інформаційне супроводження атаки БПЛА на Торопець, на перший погляд, особливо не відрізнялося від попередніх. Хіба що місцева влада попередила про відповідальність за фото з місця пожежі: «Ті, хто публікують і розсилають такі матеріали, діють на боці ворога і завдають шкоди безпеці нашої країни. Оцінка таким діям даватиметься з позиції Кримінального кодексу».

НАСПРАВДІ, цікавий посил щодо «діяти на боці ворога». Один з членів «медіаімперії Соловйова», пропагандист Мардан, на тлі торопецьких вибухів висловився так: «Адміни «патріотичних» каналів, військові блогери й навіть політики, які начебто і Росію люблять, і бажають їй перемоги, і пишуть про це з пафосом кожного божого дня, вони з якою метою викладають фото і відео артилерійських складів, які горять? Щоб що? Ні, я читати вмію. Вони борються з корупцією і нехлюйством і сміливо штовхають колишнього заступника колишнього міністра оборони. Знову таки, щоб що?… У ворога є проста мета – постійно гріти у російської аудиторії тему «навколо зради». Те, що спрацювало в 1917 і в 1991-му, на їхнє переконання, не може не спрацювати знову. До чого ця теза може в підсумку призвести, всі побачили 23 червня 2023 року». (Йдеться про «заколот Пригожина. – Ред.).

Російський пейджер вже отримує відповідні сигнали: дайджест пропаганди за 18 вересня 2024 - Фото 1

На це відповів «воєнкор» Альохін, який звинуватив Мардана у «маніпулюванні суспільством, яке він сприймає як дурнувату масу».

Російський пейджер вже отримує відповідні сигнали: дайджест пропаганди за 18 вересня 2024 - Фото 2

Ба більше, далі Альохін звернувся вже особисто до Соловйова, зазначивши, що на відміну від нього, він справжній патріот, бо «не має громадянства іншої держави й нерухомості ніде, крім Курської області»

Російський пейджер вже отримує відповідні сигнали: дайджест пропаганди за 18 вересня 2024 - Фото 3

Спостерігати за тим, як міряються патріотизмом, так би мовити, «польова» Z-пропаганда і московсько-диванна — цікаво. Бо воно дає уявлення про те, як Москва навіть на такому примітивному рівні як соловйовський, намагається абстрагуватись від реальних подій у «полях» навколо себе. І це відбувається на регулярній основі. (Достатньо згадати як у лютому «гніздо Соловйова» вбило «воєнкора» Морозова).

Москва збиралась створити в Кнесеті свою партію

Офіційна Москва, звісно, на атаку дронів в Торопці жодним чином не відреагувала. Натомість з приводу ізраїльської «атаки пейджерів» в Бейруті негайно заявила, що розглядає її як «акт гібридної війни проти Лівану».

НАСПРАВДІ, щодо гібридної війни РФ проти Ізраїлю велику статтю написало видання Haaretz. У ній, зокрема, йдеться про те, що внутрішні документи, нещодавно отримані ізраїльським Центром ЗМІ та демократії «Шомрім», розкривають масштаби, глибину, цинізм і межі російських зусиль із впливу на громадську думку в країні. 

Витік, який містить тисячі документів, включно з електронним листуванням, внутрішніми планами й вигаданими статтями, дає рідкісне уявлення про цю кампанію, спрямовану на поглиблення напруженості та поляризацію протиборчих таборів у Ізраїлі, а також на підрив його відносин з іншими країнами та ослаблення підтримки України. Зокрема:

–    Передбачалось створення нової політичної партії, орієнтованої на ізраїльсько-російську громаду, яка могла б здобути «3-4 місця в Кнесеті»; співпраця з російськомовними політиками; поширення антиукраїнських листівок у синагогах; нанесення провокативних графіті в районах Ізраїлю з переважно арабським населенням.

–    Витік документів стався з компанії під назвою «Агентство соціального проєктування» (АСП), яка співпрацює з Кремлем і була заснована 2017 року Іллею Гамбашидзе. У ній працюють понад 100 осіб, включно з перекладачами з арабської та івриту.

–    «Ситуація в Ізраїлі сьогодні ідеально підходить для того, щоб запустити кампанію з впливу на громадську думку», — йдеться у внутрішньому документі АСП від 2023 року. Метою кампанії було посилення підтримки РФ у війні з Україною до такої міри, щоб 50% ізраїльської громадськості були на боці Москви. Ще однією ключовою метою було домогтися того, щоб жодна партія в Кнесеті не підтримала надання військової допомоги Україні.

–    АСП виробляло на місяць по 50 карикатур на ізраїльську тематику, а потім поширювала їх у соцмережах, підготувала близько 20 фейкових статей з відповідними коментарями на ресурсах, які видають себе за справжні сайти.

–    Серед контенту, який компанія створювала і поширювала за допомогою платної реклами у Facebook, були карикатури, на яких президент України Володимир Зеленський зображений як такий, що спалює ізраїльський прапор.

–    В одній із фейкових статей арабською мовою стверджувалося, що у Ізраїля недостатньо точних боєприпасів, оскільки він постачає їх Україні й це, мовляв, призведе до власних невдач на полі бою. Росіяни також намагалися довести, що якби було схвалено продаж системи ПРО «Залізний купол» Україні, то ізраїльський тил виявився б вразливим до атак.

–    В іншому документі пропонувалося спробувати підірвати соціальну згуртованість в Ізраїлі, шляхом нанесення провокаційних графіті в арабських кварталах з метою посилення внутрішньої напруженості. Така тактика вже була випробувана російськими агентами у Франції. Інший план полягав у поширенні в синагогах листівок із широким спектром неправдивих тверджень.

–    Автори документа навели відомий приклад дезінформації, як одне повідомлення про буцімто постачання української зброї угрупованню ХАМАС потрапило в різні ЗМІ. Ізраїльський правий коментатор повторив це неправдиве твердження в популярній телепрограмі. Ці кадри також активно поширювалися проросійськими соцмережами.

–    Компанія планувала відкрити в Ізраїлі офіс з річним бюджетом у $1,2 млн доларів для координації діяльності з використанням своїх представників в країні, щоб впливати на політику Кнесету через політиків-іммігрантів з колишнього СРСР.

–    Іншою ключовою мішенню кампаній впливу були євреї, які емігрували з Росії до Ізраїлю та США. З ними АСП вела подвійну гру. З одного боку, хотіла вплинути на російськомовних у країнах, куди ті емігрували. І водночас просувати наративи, які обмежували б можливості російських євреїв покинути країну. Кампанія планувала підбурювати проти російських емігрантів у кількох європейських країнах. 

Найцікавіше, що, як зауважує видання, через делікатність плану і те, що Росія націлювалася на власних громадян, у документах зазначалося, що «проєкт не повинен бути якимось чином пов’язаний із Кремлем».

Гарріс, яка «подобається Путіну», стала об’єктом фейків 

Спецслужби РФ знову засвітилися у втручанні в американські вибори. Дезінформатори «викрили» кандидатку в президенти США Камалу Гарріс у ДТП зі збитою дитиною в Каліфорнії і розігнали цей фейк у ЗМІ.

НАСПРАВДІ, в самому відео вона навіть не згадується, а картки такої справи в судовому архіві штату немає. Проте відеоролик активно поширювався в X із хештегом HitAndRunKamala. Його було переглянуто понад 2,7 млн разів. Згідно з аналізом Microsoft, організатори фейку заплатили акторові, щоб він з’явився у відео як передбачувана жертва. Пізніше це відео поширив сайт неіснуючого новинного агентства Сан-Франциско KBSF-TV.

Російський пейджер вже отримує відповідні сигнали: дайджест пропаганди за 18 вересня 2024 - Фото 4

Відповідальність за фейк Microsoft поклала на групу Storm-1516, яку описала як пов’язану з Кремлем «фабрику тролів». Вона, як зазначає IT-компанія, почала публікувати контент проти Гарріс наприкінці серпня. За словами експертів, Storm-1516 раніше вже публікував фейкові відеоролики за участі акторів, які видають себе за журналістів або їхні джерела. Крім історії про «ДТП», Storm-1516 поширив відео про вигаданий напад прихильників Гарріс на учасника мітингу Трампа.

Ще одну кампанію проти Гарріс провела група Storm-1679, яку Microsoft також пов’язує з Кремлем. Вона займалася виробництвом і просуванням фейкового контенту про Олімпійські ігри 2024 року, в якому також використала Гарріс. В одному з відео було зображено підроблений рекламний щит у Нью-Йорку, що просуває неправдиві заяви про її політику.

Microsoft також заявив про блокування 20 облікових записів, пов’язаних з АНО «Діалог», якою керує політтехнолог Табак, неодноразово викритий на розробці дезінформаційних кампаній. Зокрема, про російсько-українську війну.

На думку Microsoft, ці кампанії свідчать про те, що Росія, з одного боку, нарощує свої зусилля з інформаційного впливу напередодні президентських виборів у США 5 листопада. А з іншого – спростовує заяву Путіна, що йому більше подобається Гарріс. Або принаймні її сміх. 

Зважаючи на все це, колись єдиний російський пропагандистський пейджер певно вже починає отримувати відповідні сигнали. Як із Торопця, так і з Ізраїлю (адже витік хтось організував) та з США. Колись ці путінські гаджети вибухнуть. І значно гучніше, ніж це наразі уявляють у Москві. 

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Джерело матеріала
loader
loader