/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F131%2F5a529e4d0913f38f5f481ee352d7914d.jpg)
Гучний законопроєкт про дрова: чим лякали українців і що вирішив Зеленський
Горезвісний законопроєкт про дрова став однією з найбільш обговорюваних тем серед українців. Ініціативу декларували як заходи, спрямовані на боротьбу з чорними лісорубами, алеі людям, які запасаються дровами в особливо великих обсягах, могла загрожувати кримінальна відповідальність. Загалом на дрова знадобилися б документи, а до тих, хто в умовах війни та складної через удари російських окупантів ситуації з енергетикою запасався ними на декілька сезонів, могли завітати правоохоронці.
Проте ініціатива Ради провалилася. В Офісі президента заявили, що Володимир Зеленський не підписуватиме спірний і скандальний законопроєкт.
Чому "дров'яний" законопроєкт викликав такий резонанс, що кажуть його автори, які наслідки загрожували українцям і що вирішив Зеленський, розбирався Главред.
Що відомо про законопроєкт про дрова
Верховна Рада ухвалила законопроєкт №9665 ще 10 жовтня. Документ пройшов усі етапи і був направлений на підпис президенту. Але глава держави зрештою вирішив його не підписувати.
За задумом парламентаріїв, закон мав допомогти боротьбі з чорними лісорубами і посилити відповідальність за незаконне зберігання деревини. Також потреба документа продиктована необхідністю адаптації національного законодавства до європейського.
Як українців лякали штрафами і кримінальними термінами за зберігання дров
Законопроєкт передбачав таке: якщо "незадекларованих" дров більше, ніж на 30 000 гривень, можна нарватися на штраф у розмірі від 34 000 грн. У разі серйозних збитків громадянину могла загрожувати кримінальна відповідальність у вигляді взяття під варту на термін до 5 років.
Умисне знищення дерев і чагарників, що спричинило тяжкі наслідки, могло призвести до кримінальної відповідальності на строк від 7 до 10 років.
Законопроєкт про дрова - приклад необдуманого рішення, сказав Главреду політичний та економічний експерт Тарас Загородній.
За його словами, перш ніж ухвалити документ, потрібно було подумати про те, як ініціатива буде реалізовуватися в поточних умовах.
"Парламентаріям варто було б розуміти, що навіть якщо цей законопроєкт ухвалено в рамках адаптації нашого законодавства до європейського, треба спочатку звернути увагу на рекомендації, якими супроводжуються подібні законодавчі ініціативи. Але в нас усе-таки люблять обирати найжорсткіші варіанти, не зважаючи на необхідність перехідного періоду, обставин у країні та інших аспектів", - зазначив Загородній.
Хто такий Тарас Загородній
Тарас Загородній - політтехнолог і експерт. Понад двадцять років займається політичним консалтингом, брав участь у виборчих кампаніях в якості політтехнолога, веде блоги в українських ЗМІ. Також його запрошують на політичні ток-шоу в якості експерта.
Як Рада пропонувала підтвердити, що дрова "в законі"
Щоб підтвердити законне походження дров, українцям, згідно з ухваленим парламентом законопроєктом, знадобилося б показати низку підтверджень:
Де хотіли дозволити рубати дерева на дрова
У відповідь на резонанс один з авторів гучного законопроєкту депутат від Слуги народу Максим Павлюк вирішив прокоментувати суть документа. За його словами, текст передбачав, що якщо дрова належать людині або її сім'ї, вона могла це зробити і без документів.
Як говорив політик, походження деревини достатньо було довести шляхом надання фотографій або пояснень сусідів.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F131%2F352c15821fc5ce9db4aaf2f2a107e5a0.jpg)
Які обсяги дров можна було б зберігати без порушення закону
За словами народного депутата, депутати пропонували зберігати без документів 30 кубометрів соснових дров або 15 кубометрів дубових дров.
"Іншими словами, для особи не було б жодної відповідальності за зберігання 30 м куб. соснових дров, або 15 м куб. дубових. Це той обсяг, який потрібен домогосподарству на опалювальний сезон, і навіть трошки з запасом", - запевняє Павлюк.
Хто такий Максим Павлюк?
Максим Васильович Павлюк (нар. 3 червня 1992, с. Горішні Шерівці, Заставнівський район, Чернівецька область) — український прокурор, політик. Народний депутат України 9-го скликання. Заступник голови Комітету Верховної Ради з питань правоохоронної діяльності, повідомляє Вікіпедія.
Коли наставала кримінальна відповідальність
Також депутат уточнив, що кримінальна відповідальність громадянину загрожувала в тому разі, якщо він зберігав би від 30 кубометрів дров без документів. Згідно з оцінками парламентарія, на 5 місяців опалення житлового будинку витрачається до 10 кубометрів.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F131%2F076fdce88d29caaca33fc007e25d1bf2.jpg)
Зеленський не буде підписувати законопроєкт про дрова
Президент не підпише законопроєкт про дрова, а час на вето з технічних причин уже минув, сказав радник глави держави Дмитро Литвин увечері, 5 листопада, на тлі бурхливої хвилі обговорення ініціативи.
"Президент не буде підписувати цей закон", - підкреслив чиновник.
Законопроєкт про дрова не на часі - експерт
Ухвалений Радою законопроєкт, який вирішив не підписувати Зеленський, міг призвести до низки проблем, вважає Тарас Загородній. Українці, які масово заготовляють дрова перед холодною зимою, були б обурені, а ціни на дрова б зросли.
"Причому очевидно, що формулювання законопроєкту могли призвести насамперед до зловживань працівників правоохоронних органів щодо громадян і тих, хто займається заготівлею деревини - лісопилок і підприємств, пов'язаних із цією сферою", - сказав аналітик.
"Закон не повинен діяти в період воєнного часу"
Рішення Зеленського не підписувати закон цілком обґрунтоване. До законопроєкту мають бути внесені зміни, пов'язані з термінами його набуття чинності, вважає Тарас Загородній. Такий закон не повинен працювати у воєнний час.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F131%2Fc0e06ba0e92b4e83928c67a65552fa2d.jpg)
"У законопроєкті має бути присутній чіткий порядок, коли він має вступати в дію. Безумовно, такий закон не повинен діяти в період воєнного часу. Навіть у тому випадку, якщо в України є певні зобов'язання перед Європейським Союзом... На мій погляд, у ситуації, що склалася, найкраще, що може зробити президент, - не підписувати законопроєкт. Інакше всі шишки через такий документ посиплються на нього", - каже експерт.
Читайте також:

