Як кремлівські «дурдени» атакують німецьку демократію: дайджест пропаганди за 22-23 січня
Як кремлівські «дурдени» атакують німецьку демократію: дайджест пропаганди за 22-23 січня

Як кремлівські «дурдени» атакують німецьку демократію: дайджест пропаганди за 22-23 січня

Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки зібрав фейки та наративи пропаганди за 22-23 січня 2025 року

Оригінал публікації на сайті «Центру стратегічних комунікацій» за посиланням

1. «Цариця морів» втратила чергове море

2. У РФ оголосили Трампа «політичним гопником»

3. «Царьград ТВ» і RT програли Google

4. Російська пропаганда суне «на Берлін»

«Росія – володарка морів» втратила чергове море

В Росії нещодавно запропонували перейменувати Чорне море на «Русское». Мовляв, «саме так воно називалося століттями, про що є згадки в давньоруських літописах і тому це буде історично вірно».

Як кремлівські «дурдени» атакують німецьку демократію: дайджест пропаганди за 22-23 січня - Фото 1

Після оголошення анексованого Криму «колискою православ’я» ніхто не сумнівається у тому, що Москва здатна вигадати будь-яке псевдоісторичне обгрунтування для своїх дій. Але ідея перейменування Чорного моря – це НАСПРАВДІ недолугий косплей Трампа із його ідеєю перейменувати Мексиканську затоку на Американську. І цей факт багато говорить про те, наскільки меншовартісною насправді почувається Росія. Втім, є ще один мотив: Росії дуже треба переконувати світ (та й саму себе) в тому, що вона «цариця морів». І чим гірші справи в реальності, тим більших зусиль докладає пропаганда. 

А справи у Путіна й справді кепські: за останні три роки Москва фактично втратила вже три моря. Останнє серед них – Середземне. Ще у квітні 2019 року тодішній  віцепрем’єр РФ Юрій Борисов казав про оренду сирійського порту Тартус на 49 років. Тоді ж було укладено інвестиційний контракт із російським «Стройтрансгазом», за умовами якого Москва обіцяла вкласти в модернізацію порту понад $500 млн через що його продуктивність мала збільшиться з 4 до 38 млн тонн на рік.

Проте 22 січня 2025 року стало відомо, що адміністрація порту у Тартусі розірвала той самий інвестиційний контракт із Росією. Представник Сирії Ріяд Джуді заявив, що «усі доходи від діяльності порту тепер спрямовуються на благо нашої держави. Робітники, зайняті в порту, повернуться під управління Дамаску». За словами Джуді, у порту також нарешті відновлять застарілі механізми, які використовувалися «Стройтрансгазом», хоча це й передбачалося договором. Росії це, звісно, було не потрібно. Бо головне для неї було ще протягом півстоліття демонструвати власну «велич» у Середземному морі. 

Розташована у Тартусі військова база давала Росії прямий вихід у нього і разом з аеродромом у Хмеймімі слугувала ключовим пунктом для поширення впливу на Близький Схід і Африку, а також хабом для перекидання військ, найманців і зброї. Але після повалення режиму Асаду все закінчилось. 

Хоча ще 12 грудня заступник глави МЗС РФ Михайло Богданов запевняв, що Москва встановила контакти з угрупованням «Хайат Тахрір аш-Шам» і розраховує на збереження своїх баз у країні для «подальшої боротьби з міжнародним тероризмом у регіоні». 

Але, як бачимо, не так сталося як Москві гадалося. Втрата Тартуса стала черговим свідченням не стільки сирійського фіаско Путіна, скільки геополітичного. Бо фактично втративши спочатку контроль над Чорним морем, потім над Балтійським, тепер Росія позбулася і Середземного.

У РФ оголосили Трампа «політичним гопником»

Втім, бажання косплеїти Трампа не заважає російським пропагандистам розкручувати істерику з приводу його останніх заяв. «Нам не треба мати жодних ілюзій. Трамп безперечно є системним ворогом Росії. У нього немає жодної підстави вступати з нами в якісь позитивні контакти… Це що, з великою Росією можна так розмовляти?», – обурюється Соловйов.

Як кремлівські «дурдени» атакують німецьку демократію: дайджест пропаганди за 22-23 січня - Фото 2

Z-блогер Подоляка назвав Трампа «шоуменом», а «воєнкор» Коц взагалі написав, що «президент США врубив режим політичного гопника».

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чому Путіну варто боятись Трампа

Загальний лейтмотив висловлювань пропагандистів один  – «Трампу треба вийти і зайти знову, бо з Росією так не можна, бо в неї є «Орєшнік».

Як кремлівські «дурдени» атакують німецьку демократію: дайджест пропаганди за 22-23 січня - Фото 3

НАСПРАВДІ, подібна реакція свідчить, що «свої» вибори в США Росія програла. І визнає це у притаманному їй стилі, не добираючи слів і формулювань. І чим більш брутальні ці формулювання, тим більш очевидно, наскільки розгубленим є Кремль у новій дійсності, яка утворилася після зміни адміністрації у Білому домі.

«Царьград ТВ», «Спас» і RT програли Google

Черговий удар по пропагандистським ресурсам нанесла Велика Британія. Високий суд Англії та Уельсу заборонив телеканалам «Царьград ТВ» і RT вимагати виконання рішень судів РФ проти Google і видав американському технологічному гіганту постійну судову заборону на примусове виконання рішень щодо нього поза межами США чи Великої Британії.

НАСПРАВДІ, вердикт судді Геншоу означає наступне: у відповідь на абсурдні претензії Москви Google може пред’явити рішення Високого Суду Лондона, відповідно до якого “штрафні” гроші неможливо стягнути в жодній країні. Ба більше, будь-яке рішення за будь-яким позовом до Google, який знову спробують висунути росіяни поза судами США і Великої Британії, так само не буде виконуватися ніде у світі. 

Таким чином, російська пропаганда не лише зазнала нищівної поразки, але й поставила в ідіотське становище російські суди, рішення яких фактично визнані неправомочними у всьому світі. 

Скоріш за все, вердикт Високого суду Лондона, ймовірно, стане важливим прецедентом на майбутнє. Не виключено, що рано чи пізно у схожий спосіб світ почне реагувати й на інші претензії Москви.

Російська пропаганда суне «на Берлін»

Рівно за місяць в Німеччині відбудуться вибори у Бундестаг. Як показало нещодавнє опитування, більше половини з німців (56%) побоюються поширення неправдивої інформації про вибори, а 48% взагалі стурбовані іноземними маніпуляціями на них.

У середині грудня на платформі X з’явились результати опитувань підсумками яких партія ХДС/ХСС перемагала, набравши 31%. Тоді, як пише Neue Zürcher Zeitung, ця публікація була широко прокоментована користувачами соціальної платформи Х. Зокрема, акаунт під назвою «Тайлер Дурден» написав німецькою, що «ніколи не проголосує за ХДС, бо вона брехлива партія». У відповідь на цей коментар один з користувачів поцікавився у «Тайлера Дурдена», яка зараз погода в Санкт-Петербурзі. Питання було задане німецькою, але «Дурден» відповів російською: «Температура в Санкт-Петербурзі становить -4 градуси, вітер 2-3 метри на секунду, похмуро, але сухо». Ось так «Дурден» розкрив те, що він є російським ботом, а зовсім не німцем, якому не подобається ХДС.

НАСПРАВДІ, цей смішний і малозначущий випадок – ілюстрація по-справжньому серйозної проблеми. Тоді як традиційні ЗМІ самостійно формують порядок денний, керуючись правилами журналістики, соцмережі формують його за допомогою алгоритмів. Перевага надається контенту, який викликає особливий інтерес у користувачів, незалежно від того, правдивий він чи ні. Що й призводить до поширення недостовірної та фейкової інформації.

Що ж до ФРН, Кремль проводить дезінформаційні кампанії щоб послабити німецьку демократію, розколоти суспільство і підірвати підтримку України. Про це зокрема пише Фрейтаг фон Лорінгховен у книзі «Атака Путіна на Німеччину», описуючи як російська пропаганда фокусується на темах, котрі викликають суперечки в Німеччині. Спочатку це був коронавірус, потім – «енергетичний перехід», згодом – зміна клімату, а зараз – війна в Україні.

Методи Москви адаптовані до конкретних соціальних платформ. Наприклад, на X штучно створюються тисячі коментарів різних «дурденів». У Tiktok і YouTube публікуються відеоролики з маніпулятивним змістом, а в Instagram викладаються фальшиві фото. За даними німецьких експертів, люди, які стоять за цими публікаціями, виходять у мережу з IP-адрес, прив’язаних до «Воентелекому», що входить до структуру МО РФ. І працюють вони в робочі години за московським часом.

Як їх упізнають:

  • фейкові пости видають помилки автоматизованого перекладу. Наприклад, партія «Альтернатива для Німеччини» в постах періодично згадується як «ADG» (транслітерація російськомовного скорочення АдГ) замість AfD.
  • такі пости часто демонструють аномальні показники статистики: лайків і коментарів мало, а репостів – багато.
  • повторювані теми. Основна мета кампанії – створити в аудиторії почуття тривоги і страху, наприклад, економічної нестабільності, дефіциту або різкого здорожчання енергоресурсів, напливу мігрантів. 

Найчастіше мішенню російської кампанії стає «Союз-90»/«Зелені» – цій партії присвячений кожен десятий пост. Зараз об’єктом критики частіше стає ХДС і його кандидат на пост канцлера Фрідріх Мерц. При цьому «АдН», якій у Кремлі симпатизують, змальовують у вигіднішому ключі, зазначає представниця Центру моніторингу, аналізу та стратегії Леа Фрювірт.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Наступна «електоральна» ціль Москви – Берлін

Однак Росія прагне послабити Німеччину не тільки за допомогою соцмереж. Видання «Spiegel» у квітні минулого року повідомило, що у Кремлі було складена стратегія приходу «АдН» до влади. Вона містить вимоги скасування санкції проти РФ, відновлення імпорту газу з неї, припинення постачання зброї в Україну і ліквідації «військових баз інших держав» у Німеччині. Невідомо, чи дійсно в «АдН» скористалися «порадами» Кремля, але Spiegel стверджує, що головний кандидат від партії на земельних виборах у Тюрингії Бйорн Гьоке у жовтні 2022 року виголосив промову, зміст якої «майже дослівно повторював» кремлівський маніфест.

Отже, дезінформаційні кампанії та цілеспрямована підтримка відповідних партій – два напрямки, за якими Кремль намагається впливати на політику і суспільство в Німеччині. Проте, є ще й третій напрям. 

У статті під назвою «Мережі влади» вчені Центру вивчення демократії розглядають «тіньовий вплив» РФ у ФРН. На їхню думку, «він складається з тісно переплетеної мережі дієвців, починаючи від лідерів бізнесу і закінчуючи культурними організаціями». До яких належать Німецько-Російський форум, Комітет з економічних відносин з країнами Східної Європи та інші структури.

Все це вкотре підтверджує, що соціальні платформи вже давно перестали бути місцем, де користувачі обмінюються фотографіями своїх котиків і вітають одне одного зі святами. Щонайменше, це поле бою між дезінформаторами і тими, хто їй протистоїть. І поширювачі брехні дуже зацікавлені в тому, щоб перетворити соціальні платформи на політичну зброю у своїх руках. 

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Джерело матеріала
loader
loader