Jacobs навіть після початку повномасштабної війни платить більше податків у бюджет країни-агресора, ніж в український. Два роки тому (останній період, за який доступна звітність з РФ), маючи в 4,4 раза більше виторгу, ніж в Україні, компанія заплатила агресору майже в 29 разів більше у вигляді податку на прибуток. Якщо в Росії бізнес змушують наповнювати бюджет та фінансувати агресивну війну, то в Україні численні схеми податкової мінімізації – звична справа. Про це повідомляє Oboz.ua, пише agronews.ua.
Діяльність Jacobs – яскравий приклад того, як деякі міжнародні компанії намагаються працювати за принципом “бізнес як завжди” та фактично фінансують агресію.
Компанія Jacobs специфічно відреагувала на військову агресію РФ та розпочату в центрі Європи загарбницьку війну. Вони збільшили платежі в російський бюджет і продовжили інвестувати в економіку агресора. У НАЗК підрахували, що 2023 року корпорація, у яку входила Jacobs (Mondelez International), заплатила в бюджет Росії 61 млн доларів.
Частку Монделізу викупили JAB Holding, німецький конгломерат, за яким стоїть сім’я Рейнманн з поганим шлейфом з часів Другої світової війни.
За ці гроші Росія могла купити 316 “Шахедів”, які практично щоночі атакують мирні українські міста. Або витратити ці податки на шість гіперзвукових ракет Х-47 “Кинджал”.
Українська “дочка” Jacobs (“Якобз Дау Егбертс Україна”) публічно не засудила військову агресію РФ, нам також не вдалося знайти інформацію щодо допомоги ЗСУ. Українці на диво толерантно ставляться до такої поведінки бізнесу, однак нам є чого повчитись у західних країн. Так, після бойкоту в Швеції та Норвегії виробник кави провів незначний ребрендинг. Jacobs Monarch тепер продають росіянам під назвою Monarch Original.
Така “сором’язливість” не заважає материнській компанії Jacobs Douwe Egberts і далі інвестувати в РФ та запускати в Ленінградській області нові виробничі потужності.
Очільник Кремля Володимир Путін робить усе, щоб допомогти західним компаніям залишатись на російському ринку та уникнути осуду та санкцій. Від публічних звітів та публікації фінансової статистики в РФ захистили не тільки компанії ВПК, а й “доньок” американських корпорацій. Починаючи з 2023-го фінансові звіти “Якобз Дау Егбертс Рус” більше не публікуються.
У 2022-му Jacobs у РФ мали виторг в обсязі 42 млрд 697 млн рублів (на той момент еквівалент 610 млн доларів). Вони заплатили в російську скарбницю 2,2 млрд рублів (31,4 млн доларів), і це тільки у вигляді податку на прибуток – без урахування ПДВ, податків на заробітну плату.
Для порівняння:
- у Росії в 2022-му Jacobs з 1000 рублів, які отримала з продажу кави, 52,4 руб. віддавала в бюджет агресора тільки у вигляді податку на прибуток.
- в Україні у тому самому році з 1000 грн, які компанія отримала з продажу каву, лише 7,79 грн платила у вигляді податку на прибуток.
І це при тому, що в статистиці немає даних щодо сплачених у Росії податків на зарплату, податку на додану вартість.
Хоча в Україні компанія платить у рази менше податків, вона також непогано заробляє. Так, за 2022-й українська “донька” компанії “Якобз Дау Егбер Україна” показала дохід у 2,9 млрд грн. За 2023-й доходи склали 4 млрд 37 млн грн, а чистий прибуток – 146,7 млн (зріс на 227,35%). Податок на прибуток склав усього 32,2 млн грн (у 2022-му було 22,6 млн грн). Порівняно з тим, що Jacobs платить у бюджет РФ, це мізерні суми.
У червні 2022 року, поки Росія продовжувала наймасштабнішу загарбницьку війну в Європі з часів Другої світової, голландська компанія Jacobs Douwe Egberts розширювала своє виробництво на території країни-агресора. У Ленінградській області “Якобз Дау Егбертс Рус” (дочірнє підприємство російської компанії) ввело в експлуатацію виробничу будівлю площею 5,8 тис. кв. Поки конкуренти залишили країну-агресора, не бажаючи брати участь у фінансуванні вбивств українців, Jacobs розширювалася.
Голландська компанія входить до американської Mondelez International. Нацагентство з питань протидії корупції (НАЗК) внесло їх до переліку спонсорів війни. За підрахунками відомства, компанія лише 2023 року заплатила до бюджету РФ $61 млн податків (близько 2,5 млрд грн). Це призвело до бойкоту продукції компанії у Швеції та Норвегії. Реальні платежі можуть бути навіть більшими, статистику російська влада приховує.
Під тиском громадськості міжнародна компанія Douwe Egberts зі штаб-квартирою в Амстердамі заявила, що перестає продавати в РФ продукти свого бренду. Проте насправді вони провели незначний ребрендинг: каву Jacobs Monarch тепер продають під назвою Monarch Original.
У своїх коментарях російським ЗМІ представники компанії запевняли: йти з Росії вони не збираються.
Про те, що Jacobs залишається у РФ, написало одне з найвпливовіших фінансових виданьThe Wall Street Journal. Вони отримали коментарі від СЕО компанії Фаб’єна Саймона. Тоді він пояснив, що росіянам продовжать продавати каву в упаковці з такими самими шрифтами, кольорами. Ребрендинг зачепив лише назву.
Видання стверджує, що навіть влада Нідерландів здивувалась такій позиції компанії. Виправдання JDE Peet’s: “Кава – це необхідний для життя продукт”, тому вони не залишать росіян без свого товару. Однак, напевно, значну роль відіграє і розмір російського ринку.
Після початку повномасштабної війни ані в соцмережах Jacobs, ані тим паче на своїх російських ресурсах жодної підтримки Україні чи засудження дій РФ компанія не озвучила.
Навіть на українській сторінці в соцмережі у Facebook компанія замовкла на місяці після початку повномасштабної війни.
OBOZ.UA звернувся по коментар до директора “Якобз Дау Егбертс Україна” Павла Варчука. Ми спитали у нього щодо ставлення українського представництва Jacobs до того, що російська “дочка” продовжує платити величезні податки в РФ. Крім того, ми спитали і про те, чому в Україні Jacobs утримується від публічного засудження агресора та публічно не допомагає ЗСУ. Павло Варчук у телефонній розмові питання вислухав, однак надавати свої коментарі відмовився.
Jacobs реалізує продукцію на території України через полиці національних мереж – АТБ, Фоззі Груп (Сільпо, Фора, Треш), а також за допомогою свого єдиного дистрибʼютора на території України – STV group, який допомагає “Якобз Дау Егбертс Україна” розповсюджувати товари по всіх регіональних та локальних мережах.
В Україні продукцію Jacobs купують десятки великих компаній, мережі ресторанів, супермаркети, АЗС. OBOZ.UA звернувся до них з проханням прокоментувати, чи впливає на їхнє рішення щодо співпраці з компанією продовження співпраці з РФ.
Більшість з них зауважили, що продовжують працювати з Jacobs, бо це не суперечить українському законодавству. Наприклад, у “МакДональдз” заявили:
“У роботі з постачальниками “МакДональдз” в Україні суворо дотримується українського законодавства, найвищих стандартів контролю якості, що діють у мережі, а також принципів доброчесності. Крім того, “МакДональдз” долучається до формування екосистеми бізнесу в Україні, закуповуючи близько 60% інгредієнтів і товарів, виготовлених в Україні”.
В UPG заявили що, не працюють з компаніями з РФ, Білорусі та з тими, хто потрапив під санкції. Однак, наприклад, Yum! Brands (власник KFC) зазначили, що самі повністю пішли з ринку РФ та засудили будь-які прояви російської агресії проти українського народу. “Всі партнери перед початком співпраці мають надати офіційний лист-підтвердження відсутності зв’язків з Росією”, – зазначили в компанії. Тож, імовірно, такий лист також підписали і в Jacobs.
Єдине, що може вплинути на компанію, – тиск громадськості. Ті, хто продовжує фінансувати бюджет РФ своїми податками й обирає “бізнес на крові”, має розуміти, що таке рішення призведе до тяжких наслідків: втрати прибутків в Україні і публічного осуду. Позиція директора української “доньки”, який відмовився висловлювати свою позицію, підтверджує: Jacobs – це та компанія, яка заради прибутку та збереження своїх позицій на ринку згодна замовчувати злочини та своїми податками, сплаченими в РФ, інвестувати вбивства українців.