/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2F45588b670354232862ec8a3553138be6.jpg)
Заборона на керування авто: у якому віці доведеться залишити кермо
В Україні готуються суттєві зміни у сфері безпеки дорожнього руху, пов’язані з віковими обмеженнями для водіїв.
Ініціатива обумовлена природними віковими змінами, що впливають на здатність керувати транспортним засобом – від зниження швидкості реакції до погіршення зору та когнітивних функцій. Статистичні дані демонструють підвищений ризик аварійності серед літніх водіїв через уповільнену реакцію та помилки в оцінці дорожньої обстановки.
Особливо актуальна ця проблема в країнах Європи з високою часткою старіючого населення. Європейські фахівці пропонують різні підходи до вирішення проблеми. Лікар Інгрід Деншель виступає за індивідуальний підхід з урахуванням фізичного та психологічного стану водія.
Експерт з безпеки дорожнього руху Зігфрід Брокманн вважає необхідним введення обов’язкових перевірок після 75 років. Психолог Катя Шляйніц відзначає важливість врахування водійського досвіду поряд з регулярним контролем здоров’я.
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2F4af1f2c226d32c4a36017651c892f3a2.jpg)
У Євросоюзі розробляється нова система перевірок для водіїв старше 65 років, що включає регулярне тестування когнітивних здібностей. Деякі країни розглядають можливість щорічних перевірок по досягненні певного віку. В Україні це питання винесено на законодавчий рівень.
Законопроект №8082, що знаходиться на розгляді Верховної Ради, передбачає додаткові вимоги для водіїв старше 65 років, включаючи обов’язкові медичні та психологічні тести при продовженні водійських прав.
Для водіїв 70 і 75 років передбачається збільшення частоти перевірок. Чинне законодавство України регламентує тільки мінімальний вік отримання прав: 16 років для категорії “А” та “А1”, 18 років для категорій “В” та “С”, 19 років для керування транспортом з важкими причепами, 21 рік для автобусів та мікроавтобусів. Верхня вікова межа поки відсутня.
Думки українських експертів розділилися. Прихильники змін вказують на потенційне зниження аварійності, противники побоюються вікової дискримінації. У суспільстві також немає єдиної позиції: літні водії підкреслюють значущість досвіду, але визнають необхідність регулярних медоглядів для всіх учасників руху.

