Гальмівний пил шкодить легеням більше, ніж вихлопні гази ─ дослідження
Гальмівний пил шкодить легеням більше, ніж вихлопні гази ─ дослідження

Гальмівний пил шкодить легеням більше, ніж вихлопні гази ─ дослідження

Деякі гальмівні колодки створюють токсичніший пил, ніж вихлопи дизельних ДВЗ / Depositphotos

Мікроскопічні частинки, що утворюються під час зносу гальмівних колодок, можуть бути більш токсичними, ніж ті, що містяться у вихлопних газах дизельних автомобілів. Про це свідчать результати дослідження доктора Джеймса Паркіна з Університету Саутгемптона. Також з дослідження випливає, що навіть повний перехід на електромобілі не дозволить повністю позбутися забруднення від транспорту.

Вплив частинок гальмівного пилу на здоров’я

Дослідники з’ясували, що підвищена концентрація міді в деяких поширених видах гальмівних колодок пов’язана зі збільшенням шкідливого впливу на чутливі клітини легень людини. Це відбувається через вдихання дрібнодисперсних частинок, що виділяються під час гальмування.

Раніше вплив забрудненого повітря, спричиненого викидами від автомобілів, фургонів і вантажівок, пов’язували зі зростанням ризику серцево-судинних і легеневих захворювань. Дотепер увага науковців здебільшого була зосереджена на вихлопних газах, проте частинки забруднення також потрапляють у повітря внаслідок зносу шин, дорожнього покриття та гальмівних колодок.

Ці викиди практично не регулюються чинним законодавством, проте дослідження показало, що саме «не-вихлопні» джерела забруднення наразі є головними джерелами викидів твердих часток від транспорту у Великій Британії та деяких регіонах Європи. Основним забруднювачем серед них є гальмівний пил.

«Більшість людей вважає, що основне забруднення від автомобілів утворюється через вихлопні гази, і тому електромобілі сприймаються як транспортні засоби з нульовими викидами. Однак електромобілі також продукують дрібнодисперсні частинки через тертя та зношення дорожнього покриття, шин і гальм», ─ зауважив провідний автор дослідження доктор Джеймс Паркін.

Науковці хотіли зрозуміти, як різні хімічні склади гальмівних колодок впливають на токсичність частинок, що виділяються, та які наслідки це може мати для здоров’я людей.

Гальмівний пил шкодить легеням більше, ніж вихлопні гази, ─ дослідження

Для дослідження були відібрані чотири види гальмівних колодок із різним складом:

Спецпроєкти
  • низькометалеві (low metallic),
  • напівметалеві (semi-metallic),
  • органічні безазбестові (non-asbestos organic, NAO),
  • гібридно-керамічні (hybrid-ceramic).

Результати показали, що найбільш токсичними були саме органічні безазбестові (NAO) колодки – вони викликали найсильніше запалення легеневих клітин і показали вищу токсичність, ніж частинки дизельного вихлопу. Друге місце за токсичністю зайняли керамічні гальмівні колодки.

Дискусія та можливі наслідки для екологічної політики

Доктор Іан Мадвей, старший викладач Школи громадського здоров’я Імперського коледжу Лондона, зауважив, що хоча дослідження є достовірним, робити висновок про те, що гальмівний пил є гіршим за дизельні викиди, поки що передчасно:

«Занадто багато змінних залишаються неврахованими: типи гальмівних дисків (а це дуже різнорідна категорія), склад частинок дизельного вихлопу, обрані параметри вимірювання тощо. Крім того, слід брати до уваги не лише гальмівний пил, а й забруднення від зношення шин і повторного підняття дорожнього пилу. Це має серйозні політичні наслідки, оскільки показує, що політики, які зосереджуються виключно на вихлопних викидах, не зможуть повністю усунути ризики забруднення від транспорту.»

Керівник проєкту, професор Меттью Локсам, погодився, що такі зауваження є слушними, однак пояснив, що частинки гальмівного пилу випробовувалися на спеціальному стенді відповідно до стандартного циклу гальмування. Він зауважив, що, оскільки ця методика використовується для тестування гальм, тож можна очікувати, що отримані частинки є досить наближеними до тих, що утворюються в реальних умовах експлуатації автомобілів.

На його думку, хоча певні відмінності в складі частинок можуть виникати через різні режими гальмування або параметри двигуна, загальні відмінності між самими джерелами забруднення є значно більшими.

Це дослідження демонструє, що навіть якщо автомобілі повністю перейдуть на електричну тягу, вони продовжуватимуть забруднювати повітря через зношення шин, дорожнього покриття та гальмівних колодок.

Спецпроєкти

Оскільки частинки гальмівного пилу не регулюються настільки жорстко, як вихлопні гази, існує ризик, що вони стануть основним джерелом твердих часток у повітрі. Це створює новий виклик для екологічної політики, який потребує додаткового вивчення та впровадження регуляторних заходів.

Джерело: theguardian

Теги за темою
Здоров'я Екологія
Джерело матеріала
loader
loader