WP: Бізнес-імперія Ілона Маска побудована на $38 мільярдах державного фінансування
WP: Бізнес-імперія Ілона Маска побудована на $38 мільярдах державного фінансування

WP: Бізнес-імперія Ілона Маска побудована на $38 мільярдах державного фінансування

Компанії Ілона Маска отримали щонайменше $38 мільярдів у вигляді державних контрактів, позик, субсидій та податкових кредитів, які допомогли йому стати найбагатшою людиною у світі, згідно з аналізом Washington Post.

Урядова підтримка часто надходила в критичні моменти розвитку компаній Маска. У 2008 році, невдовзі після того, як він став генеральним директором Tesla, яка на той час мала фінансові проблеми, Маск активно працював над отриманням низькопроцентної позики від Міністерства енергетики США. За даними двох осіб, безпосередньо залучених до цього процесу, він проводив щоденні брифінги з керівниками компанії щодо документації та годинами спілкувався з представником державної кредитної установи.

Майже дві третини із $38 мільярдів були виділені компаніям Маска за останні п'ять років. Лише у 2024 році федеральні та місцеві уряди зобов'язались надати компаніям Маска щонайменше $6,3 мільярда, що є найвищим річним показником на сьогодні.

Загальна сума, ймовірно, ще більша, оскільки аналіз включає лише публічно доступні контракти, не враховуючи засекречені оборонні та розвідувальні роботи для федерального уряду. За інформацією Reuters, SpaceX розробляє шпигунські супутники для Національного розвідувального управління Пентагону. За даними Wall Street Journal, цей контракт оцінюється у $1,8 мільярда.

Washington Post виявив ще близько десятка місцевих грантів, відшкодувань та податкових кредитів, де конкретні суми не є публічними. Ще 52 діючі контракти з сімома урядовими агенціями, включаючи NASA, Міністерство оборони та Управління загальних служб, потенційно принесуть компаніям Маска додаткові $11,8 мільярда протягом наступних кількох років.

Більшість коштів становлять контракти SpaceX з NASA та Міністерством оборони. Tesla заробила $11,4 мільярда на регуляторних кредитах від федеральних та державних програм, спрямованих на підтримку електромобільної галузі. Експерти зазначають, що продажам компанії сприяв федеральний податковий кредит для споживачів у розмірі $7,500 за електромобіль. Маск закликав припинити цей споживчий кредит, стверджуючи, що його конкуренти потребують стимулів більше, ніж Tesla.

Водночас, DOGE (Департамент ефективності уряду), який очолює Маск, прагне скоротити персонал, зменшити бюджети чи скоротити контракти у всіх семи агенціях, де компанії Маска мають діючі контракти.

"Не кожен підприємець такого масштабу був настільки залежним від федеральних грошей — безумовно, не Nvidia, не Microsoft, ні Amazon, ні Meta", — сказав Джеффрі Сонненфельд, професор Школи менеджменту Єльського університету, зазначивши, що значна частина фінансування надійшла під час демократичних адміністрацій. "З DOGE, здається, є парадокс. Він був великим бенефіціаром національної промислової політики, особливо демократичної промислової політики, завдяки державному фінансуванню".

Державне фінансування також забезпечило ключові ранні вливання у підприємства Маска. NASA та Міністерство оборони підтримували SpaceX у найперші роки контрактами, які допомогли компанії побудувати інфраструктуру, при цьому агенція толерантно ставилася до невчасного виконання компанією необхідних етапів, згідно з даними конгресових слідчих.

Позика Міністерства енергетики у розмірі $465 мільйонів, яка надійшла у 2010 році, сприяла стрімкому зростанню Tesla: за ці кошти компанія розробила та зібрала свій розкішний електричний седан — Model S — і придбала завод у Фрімонті, Каліфорнія.

"Tesla б не вижила без цієї позики", — сказав колишній високопоставлений співробітник Tesla, знайомий з фінансами компанії, який побажав залишитися анонімним через побоювання помсти. "Це була критично важлива позика в критичний час".

Сам Маск відзначав проблеми, з якими стикалася компанія на той час, згідно з електронними листами, опублікованими Free Beacon. Він звертався до тодішнього голови EPA Лізи Джексон з проханням про допомогу: "Tesla боролася за своє життя протягом минулого року, а потім, коли ми думали, що все буде добре, виникла ця проблема", — написав він. "Я до ваших послуг 24/7", — додав Маск, вказавши свій номер мобільного телефону.

Речник Білого дому Гаррісон Філдс заявив, що бізнес-інтереси Маска не конфліктуватимуть з його роботою у DOGE. "Будь-які контракти, пов'язані з дуже успішними компаніями Ілона Маска, відповідатимуть усім урядовим етичним правилам, які стосуються потенційних конфліктів інтересів", — сказав Філдс в електронному листі.

Попри те, що керівництво Tesla високо цінувало державну підтримку, Маск виплатив низькопроцентну позику 2010 року протягом кількох років. У прес-релізі 2013 року, оголошуючи про це, Маск подякував Міністерству енергетики та Конгресу, а також "особливо американським платникам податків, від яких походять ці кошти".

"Сподіваюся, ми зробили вас гордими", — сказав він.

Tesla процвітала на хвилі державної допомоги

З моменту свого заснування у Кремнієвій долині в 2003 році, Tesla отримала вигоду від мільярдів пільг і податкових кредитів від Каліфорнії. Губернатор штату Гевін Ньюсом (демократ) заявив, що "не було б Tesla без регуляторних органів Каліфорнії та регулювання". Tesla заявила, що інвестувала понад $5 мільярдів у штат з 2016 року і працевлаштувала понад 47,000 людей на місцевому рівні.

Близько третини з $35 мільярдів прибутку Tesla з 2014 року надійшло від продажу федеральних і державних регуляторних кредитів іншим автовиробникам. Ці кредити надаються автовиробникам, які відповідають певним стандартам, включаючи продаж певного відсотка автомобілів з нульовими викидами. Tesla є найбільшим продавцем цих кредитів автовиробникам, які не відповідають стандартам і хочуть уникнути штрафів.

Ці кредити відіграли вирішальну роль у першому прибутковому кварталі компанії у 2013 році та її першому повному році прибутковості у 2020 році, згідно з документами Комісії з цінних паперів і бірж. Без кредитів Tesla втратила б понад $700 мільйонів у 2020 році, відзначивши сьомий поспіль рік без прибутків. З кредитами компанія натомість повідомила про прибуток у $862 мільйони.

"Вони були б повністю в мінусі, якби не стимули", — сказав Алан Дженн, доцент Дослідницького центру електромобілів Інституту транспортних досліджень. "Це те, що дійсно утримувало їх на плаву".

Компанія також отримала вигоду від федерального податкового кредиту в розмірі $7,500 для покупців електромобілів, який допоміг зробити автомобілі Tesla — які можуть коштувати понад $80,000 — доступнішими для споживачів, які інакше могли б їх не купити.

З 2007 року уряди штатів та місцеві органи влади надали компаніям Маска щонайменше $1,5 мільярда у податкових кредитах, грантах та відшкодуваннях, тоді як різні урядові установи на кількох рівнях внесли ще $2,1 мільярда, значну частину яких було спрямовано на розвиток Tesla та акумуляторів, від яких вона залежить.

У Неваді місцеві та державні уряди надали пакет стимулів у розмірі $1,3 мільярда для Tesla, щоб автовиробник разом з Panasonic спорудив "гігафабрику" літієвих батарей поблизу Рено.

Не всі угоди досягли своїх цілей. При тодішньому губернаторі Ендрю М. Куомо (демократ), штат Нью-Йорк виділив $750 мільйонів стимулів у 2014 році компанії Маска SolarCity, а Маск погодився суттєво інвестувати у виробництво, створивши сотні високопрофесійних виробничих робочих місць у Буффало. Натомість найм був значно нижчим за очікування штату, і Маск змусив Tesla придбати компанію через два роки.

І незважаючи на отримання мільярдів від штату Каліфорнія, Маск у 2021 році перемістив штаб-квартиру Tesla з Пало-Альто до Остіна, посилаючись на незадоволення бізнес-середовищем.

NASA дала поштовх SpaceX

Ракетна компанія Маска, яка від початку мала на меті відправити астронавтів на Марс, отримала раннє вливання від великого клієнта: Міністерства оборони.

Пентагон почав платити SpaceX у 2003 році за ранні концептуальні роботи. Пізніше відомство погодилося придбати інавгураційний запуск першої ракети компанії, Falcon 1, який завершився невдачею у березні 2006 року, коли її двигуни перестали працювати менш ніж за хвилину після польоту. Але Пентагон підписався на підтримку більшої кількості спроб запуску.

Хоча SpaceX ще не вдалося успішно досягти космосу, NASA у 2006 році присудило компанії контракт на $278 мільйонів у рамках програми доставки вантажів до Міжнародної космічної станції та назад. Всього через кілька місяців після того, як Falcon 1 успішно вийшла на орбіту в 2008 році, NASA присудило компанії значно більший контракт на $1,6 мільярда.

SpaceX вже почала будувати свою наступну ракету, Falcon 9, і NASA платило компанії частинами за послідовні етапи і покривало деякі інженерні та розробницькі роботи. Компанія отримала сотні мільйонів доларів до того, як Falcon 9 досягла орбіти. Більше того, NASA продовжувало фінансування, хоча SpaceX неодноразово пропускала терміни етапів до двох років, згідно зі звітом Державного управління з підзвітності 2011 року.

Кошти допомогли SpaceX розширити свою інфраструктуру, дозволяючи їй будувати та запускати ракети для NASA та інших клієнтів. Falcon 9 стала наріжним каменем бізнесу SpaceX, запускаючись приблизно раз на три дні з різноманітними вантажами.

У 2016 році успіх SpaceX у забезпеченні федеральних контрактів спонукав конкурента Джеффа Безоса, засновника Blue Origin (і власника The Washington Post), сказати на зустрічі компанії: "Справжня суперсила Ілона — отримувати державні гроші", повідомив The Post. "Відтепер ми будемо змагатися за все, на що подає заявку SpaceX".

SpaceX, яка повторно використовує свої ракети, може брати значно менше, ніж конкуренти, за кожен запуск, що зрештою приносить користь Пентагону та NASA, кажуть аналітики. На інвестиційній конференції в листопаді президент SpaceX Гвінн Шотвелл визнала, що компанія отримала мільярди доларів контрактів від уряду США, додавши, що компанія виконала свої зобов'язання. "Ми заробили це", — сказала вона. "Це не погано — служити уряду США з чудовими можливостями та продуктами".

З часом, як зазначають деякі аналітики, SpaceX стала менш залежною від державного бізнесу, оскільки зросла кількість передплат на її інтернет-сервіс Starlink. Інвестиційний банк Morgan Stanley оцінив у січневому звіті, що SpaceX отримала $9,3 мільярда від Starlink лише у 2024 році.

Однак Шотвелл віддала належне ранньому фінансуванню NASA за розбудову SpaceX, зазначивши в інтерв'ю 2013 року в штаб-квартирі SpaceX, що компанія "ймовірно, кульгала б" без підтримки агентства.

"Я не знаю, як би виглядав світ без цієї програми для SpaceX. Він би виглядав дуже інакше", — сказала вона. "У нас не було б цієї прекрасної фабрики; у нас не було б цієї прекрасної конференц-зали з цими неймовірно зручними кріслами. Так, це стільки ж NASA, скільки і SpaceX тут".

Теги за темою
Ілон Маск SpaceX
Джерело матеріала
loader