Через війну, яку розпочала Росія, багато українців відмовилися від використання російської мови. Але в країні досі іноді виникають конфлікти і суперечки через мову.
Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь, коментуючи нещодавний мовний інцидент, коли працівниця відділення банку відмовилася обслуговувати клієнта російською, зазначив, що працівники сфери обслуговування не зобов’язані обслуговувати споживачів іншою мовою, ніж державна.
Він нагадав, що стаття 6 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» встановлює обов’язок кожного громадянина України володіти державною мовою, а щодо володіння іноземними мовами, крім окремо визначених випадків, пов’язаних із зайняттям громадянами певних категорій посад, законодавство такого обов’язку не встановлює.
Крім того, Конституційний Суд України у рішенні від 14.07.2021 щодо конституційності Закону про державну мову наголосив, що громадянин України не має обов’язку володіти іншою мовою, ніж державна.
«Відповідно до 30-ї статті мовного Закону, яка почала діяти ще з 16 січня 2021 року, мовою обслуговування споживачів за замовчуванням є державна. Лише на прохання клієнта його персональне обслуговування може здійснюватися також іншою мовою, прийнятною для обох сторін. Отже, працівники сфери обслуговування відповідно до мовного Закону мають право, а не обов’язок обслуговувати на прохання споживачів іншою мовою, ніж державною», - зазначає Тарас Кремінь.
Також, що відповідно до 30 статті підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізичні особи - підприємці, інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів, здійснюють обслуговування та надають інформацію про товари (послуги), зокрема через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою. Інформація державною мовою може дублюватися іншими мовами.
«Сфера обслуговування залишається однією з найчутливіших. Так, від початку 2025 року з 522 скарг щодо порушення мовного Закону, які надійшли на адресу Секретаріату Уповноваженого, 244 стосувались сфери обслуговування (141 скарга щодо інтернет представництв, 82 - щодо надання послуг і 21 щодо товарів, послуг, цінників)», - зауважив Тарас Кремінь.
Нагадаємо,українська має стати основною мовою спілкування у побуті українців, а до 2030 року, 80% громадян користуватимуться як у громадському середовищі, так і в побуті українською мовою. Такими є цільові показники цільової національно-культурої програми забезпечення всебічного розвитку і функціонування української мови як державної в усіх сферах суспільного життя на період до 2030 року.