/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2F64e63e998547ccde352896479a96c2bf.jpg)
Бензин Е5 з 1 травня: чим загрожує нововведення старим авто
З 1 травня 2025 року в Україні, згідно з європейськими стандартами, майже весь автомобільний бензин містиме не менше 5% біоетанолу. Це нововведення, відоме як пальне Е5, викликає чимало запитань у водіїв – від впливу на двигун до змін у ціні.
Як повідомляє журналістка Ірина Полякова, для введення в продаж бензину з біоетанолом в обов'язковому порядку співпали чотири основні причини.
"По-перше, це екологічна безпека. Під час згоряння біоетанолу в повітря потрапляють значно менше викидів, а крім того, спирт – це енергія, яку значно легше відновлювати, ніж нафтопродукти", – пояснює експертка.
Друга причина – енергобезпека. В Україні, як і в країнах ЄС, немає достатньої кількості нафтових родовищ, тому часткове використання спирту в моторному паливі зміцнює енергонезалежність країни. Третім фактором є євроінтеграція – Україна має впроваджувати європейські норми для вступу в ЄС. Четверта причина пов'язана з логістикою – переробка української кукурудзи на спирт допоможе частково вирішити проблеми з експортом агропродукції.
Не весь бензин стане спиртовим
Важливо зазначити, що не все паливо буде містити спирт. Вимоги уряду не поширюються на бензини з октановим числом 98 і вище, а також на паливо, що постачається Силам оборони України.
За даними агентства з промислового розвитку UNIDO від ООН, змішування бензину з етанолом має позитивний вплив на згоряння, оскільки спирт підвищує октанове число палива. Додавання спирту також дозволяє зменшити в паливі кількість домішок, які можуть пошкодити мотор, а висока теплота випаровування спирту додатково охолоджує двигун.
Ризики для автомобілів
Проте існують і потенційні проблеми. "Спирт є хорошим розчинником, тому є ризик, що суміш бензину з ним може розм'якшити бруд, накопичений у паливній системі уживаних авто", – зазначає Полякова.
Крім того, спиртова суміш має підвищену руйнівну дію на деталі з гуми, зокрема, різноманітні прокладки. Теоретично, через спирт також можуть виникнути складнощі при запуску двигуна в холодну погоду.
Однак, за словами автомеханіків-практиків, усі ці проблеми можливі лише за умови використання сумішей із вмістом спирту вище 20%. У Євросоюзі біоетанол додають у паливо вже 15 років без особливих наслідків.
Основна проблема біоетанолу полягає в його гігроскопічності. Він дуже добре вбирає в себе воду, через що паливна суміш може розділятися на шари.
"За 10 днів при зберіганні в резервуарі без руху спирт випаде в осад. Тому хтось заправиться чистим бензином, що опинився зверху, а комусь дістанеться майже чистий спирт. А це пряма дорога на СТО", – попереджає власник компанії "Прайм" Дмитро Леушкін.
Ціна та якість нового пального
Щодо цін на бензин з біоетанолом, ситуація неоднозначна. З одного боку, у закупівлі бензин зі спиртом дорожчий. Виробники в Європі ставлять націнку 15-25 доларів на тонну палива, тобто близько 50-80 копійок на літр.
З іншого боку, загальне падіння цін на нафту в травні, за прогнозами, знизить вартість палива приблизно на 3 гривні за літр, що компенсує виробничу націнку на Е5.
Керівник консалтингової групи "А95" Сергій Куюн висловлює сумніви щодо доцільності впровадження таких змін саме зараз: "Було б правильно зробити це тоді, коли закінчиться воєнний стан. Справа в тому, що при виробництві Е5 бензинову базу змішують з біоетанолом на НПЗ, а зараз нафтобази є дуже ризикованими об'єктами через повітряну небезпеку".
Експерти зазначають, що в Україні відсутні чіткі регламенти на новий бензин, через що у постачальників є великий простір для маневру. Також практично відсутній масовий моніторинг якості палива на заправках з боку органів контролю.
Поради водіям
Фахівці рекомендують у перші 2-3 місяці (травень, червень, липень) не шукати найнижчих цін на бензин Е5 і не купувати паливо у невідомих операторів.
"Той, хто дбає про якість, дешево продавати не може", – підкреслює експерт, нагадуючи, що ремонт двигуна в будь-якому випадку обійдеться дорожче за кілька зекономлених сотень на неякісному паливі.
Очікується, що в травні в Україні розпочнеться "розшарування" бензину за якістю та ціною. У продажу буде якісне паливо, але за нього доведеться переплачувати. Водночас стане більше недорогого бензину, але до чого призведе його використання – поки невідомо нікому.

