/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F33%2F93ec8dff38413ffe470331d6a5a6158a.jpg)
Українців змушують платити за комуналку двічі: експерт Попенко вказав на правове свавілля
Експерт з питань ЖКГ, голова Спілки споживачів комунальних послуг Олег Попенко розповів про кричущі випадки неправомірного нарахування комунальних платежів для жителів прифронтових і раніше окупованих територій.
Як передає "Хвиля", про це він розповів в інтерв’ю журналістці Олені Кістріці.
Українці, які проживають на прифронтових територіях або були змушені покинути свої домівки у зонах бойових дій, зіткнулися із серйозною проблемою – незаконними нарахуваннями за комунальні послуги.
Маріупольський прецедент і зруйноване житло
За словами експерта, проблема має системний характер і охоплює як прифронтові, так і тимчасово окуповані території.
"До 2024 року жителі Маріуполя отримували платіжки за комунальні послуги, які виставляли українські комунальні підприємства. Юридично ці компанії залишились у Маріуполі, хоча фізично перебувають у Дніпрі чи Запоріжжі. Вони продовжують надсилати рахунки незалежно від того, зруйнований будинок людини чи ні", – зазначив Попенко.
Схожа ситуація спостерігалася і в інших населених пунктах. У Кривому Розі місцеві постачальники електроенергії виставляли рахунки за будинки, повністю зруйновані ракетними ударами.
"У Кривому Розі був випадок, коли будинок повністю зруйнувала ракета. Це не завадило місцевому енергопостачальнику приносити платіжки і вішати їх на паркан. Це не просто правовий безлад, це справжнє знущання над споживачами", – наголосив експерт.
Подвійні платежі в деокупованих районах
Особливо гострою є ситуація в районах, звільнених від російської окупації. Жителі цих територій зіткнулися з подвійними нарахуваннями – спочатку вони змушені були платити рахунки, виставлені окупаційною адміністрацією, а після звільнення українські комунальні підприємства вимагали повторної оплати за той самий період.
"Коли жителі Куп’янська пережили шість місяців окупації і під дулами автоматів змушені були сплачувати комунальні послуги окупантам, після звільнення прийшло Харківобленерго і сказало: "А ви маєте сплатити нам за цей період теж". Люди заперечували: "Але ж нас не було тоді". А їм відповідали: "Проводи ж були! Це була наша електроенергія". Хоча очевидно, що струм надходив із Росії", – розповів Попенко.
Подібні ситуації фіксувалися й у Київській, Сумській, Харківській областях. Після звільнення цих територій українськими військами місцеві облгази та обленерго виставляли додаткові платіжки за час окупації, хоча фактичного споживання не було. Керуючі компанії також нараховували плату за прибирання прибудинкових територій.
Абсурдні вимоги до жителів прифронтових зон
У прифронтових районах комунальні підприємства висувають вимоги, які можуть загрожувати життю людей. Попенко навів приклад Вовчанського району Харківської області.
"Харківобленерго у 2023 році змушувало людей з Вовчанського району їхати туди, за 5 км від кордону, коли район ще не був окупований, як зараз. Вимагали поїхати, зняти показники лічильників і надати їм. Інакше виставляли платіжку на 8 тисяч гривень. Люди казали: "Там небезпечно, ми не можемо". А їм відповідали: "Нас це не стосується. Не хочете їхати – платіть 8 тисяч". І це масова практика в прифронтових містах", – підкреслив експерт.
Відсутність захисту з боку держави
На думку Попенка, такі ситуації стали можливими через відсутність належної реакції з боку регуляторних органів. Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), не вживає жодних заходів для захисту прав споживачів.
"НКРЕКП ніяк не впливає на ці обленерго й облгази, які виставляють абсолютно неправомірні платіжки. І це відбувається в нашій демократичній Україні. Питання не врегульовані, збитки споживачам не компенсовані", – зауважив голова Спілки споживачів комунальних послуг.
Експерт підкреслив, що в країні немає жодної державної структури, яка могла б ефективно захищати права споживачів у сфері ЖКГ. Державна служба з питань безпеки харчових продуктів та захисту споживачів не має достатніх повноважень і ресурсів для вирішення таких проблем, а Комунальна інспекція, що існувала раніше, була ліквідована ще у 2011–2012 роках.
Нагадаємо, коли зростуть тарифи на комуналку в Україні.
