Школа як простір емоційної безпеки: як в КМDШ протидіють булінгу та навчають вирішувати конфлікти
Школа як простір емоційної безпеки: як в КМDШ протидіють булінгу та навчають вирішувати конфлікти

Школа як простір емоційної безпеки: як в КМDШ протидіють булінгу та навчають вирішувати конфлікти

Як школа може протидіяти цькуванню? На що варто звернути увагу батькам? Про це в ефірі програми «Сніданок з 1+1» розповів засновник мережі приватних шкіл та садочків КМDШ Всесвіт Володимир Козленко.

Детальніше тему булінгу розкриває Маріанна Джеладзе, кандидатка психологічних наук та практичний психолог КМДШ.

Конфлікти та булінг – принципово різні речі.

З конфліктами зіштовхуються всі – і дорослі, й діти.

Це природно, адже всі люди різні – від інтересів до рівня емоційності.

Тут головне – навчити дитину виходити з них грамотно, з найменшими втратами для себе.

Саме тому КМДШ ніколи не позиціонує себе як «школа без конфліктів», адже це неможливо.

КМДШ – це середовище, де всі почуваються у безпеці, а будь-яка негативна ситуація стає приводом для розвитку.

Конфлікти треба вчити вирішувати.

І ми це робимо завдяки технікам медіації, психологічній підтримці та співпраці з родиною учня.

Але цькування, тобто булінг, – це зовсім інша справа.

І протидіяти йому треба негайно.

Цькування: ключові риси та ознаки.

Булінг – це явище систематичне, а не разове, якщо порівнювати з конфліктами.

Від нього страждає кожна третя дитина у світі, і це впливає не лише на комфортне «сьогодні», а часто й на подальше життя людини.

Це системна агресія або психологічний тиск на дитину чи групу дітей.

Як же зрозуміти, що дитину цькують у школі?.

негативне ставлення до школи, використання будь-якої нагоди, щоб туди не ходити;.

повернення зі школи у пригніченому стані;.

частий плач без очевидної причини;.

замкнутість у розповідях про однокласників та шкільне життя;.

порушення сну та апетиту;.

синці на обличчі чи тілі, порваний одяг, зіпсовані або зниклі особисті речі.

З доступом дітей до соцмереж булінг отримав новий вимір.

Цькування в інтернеті може бути публічним (обговорення під постом, викладання фото та відео) та особистим, коли повідомлення приходять у особисте листування.

Кібербулінг, як і цькування офлайн, має характер тривалих та систематичних образ, а не поодиноких випадків.

Якщо дитину цькують у мережі, можна помітити такі ознаки:.

дитина почала менше проводити часу в телефоні або, навпаки, не може з ним розлучитись;.

після перебування в інтернеті дитина пригнічена, дратівлива, засмучена;.

дитина закривається, не хоче йти на контакт, не хоче говорити про те, з ким вона спілкувалася і про що;.

падіння успішності;.

порушення апетиту, поява головного болю та інших психосоматичних порушень.

Чому виникає булінг?.

Це явище може спровокувати багато факторів, причому як у школі, так і у самій родині.

Жорстка ієрархія «дорослий – дитина».

Якщо діти відповідають тільки після піднятої руки, не мають права перепитати щось у батьків, немає акценту на розвитку навичок емоційного інтелекту, діти та дорослі не можуть говорити один одному: «ні», «мені неприємно» – це чудовий фундамент для виникнення булінгу.

Відсутність чуйного дорослого поруч.

Діти – найнезахищеніша верства суспільства, вони не мають достатньо знань, навичок, ресурсів, щоб бути самостійними чи обдумано вибудовувати особисті кордони.

Тож батьки та вчителі мають сформувати довірливі, тісні стосунки з дітьми, щоб у разі небезпеки діти могли до них звернутись, не злякавшись того, що їх відштовхнуть.

Як КМДШ створює безпечне середовище?.

Діти проживають у школі значну частину життя, тому їм має бути комфортно, безпечно та натхненно перебувати тут.

Ми створюємо у школі атмосферу доброзичливого ставлення один до одного – не важливо, ти вчитель, прибиральниця, медсестра чи дитина.

Насамперед створюється емпатійна довірлива атмосфера в стосунках дорослий-учень, щоб дитина завжди могла поділитися проблемами.

Часто школа не може самостійно визначити, яка дитина зараз перебуває в складних обставинах.

Тому якщо їй дискомфортно, або її ображають, вона має розуміти, як чинити і до кого йти.

Адже ми принципово відкидаємо жорсткі поради на кшталт «жалітися не можна» чи «розбирайся сам».

Профілактика булінгу – це створення правил.

Це дуже ефективний інструмент, особливо у початковій школі.

Ми даємо змогу дітям разом створити правила класу.

Я це роблю зазвичай так.

Питаю дітей, що їм приємно або неприємно по відношенню до себе і прошу це записати.

Абсолютно всі одразу починають накидати варіанти: «Мені неприємно, коли мене обзивають», «Мені неприємно, коли щось забирають», «Коли мене смикають» і так далі.

Створюємо варіанти.

І саме з цих пунктів формуємо правила «ПОВАГИ».

Правила інформаційної безпеки.

Також у КМДШ ми проводимо з дітьми заняття з кібербезпеки.

Зазвичай дітям це дуже цікаво, адже стосується кожного.

Враховуючи, що КМДШ – територія з розумним використанням гаджетів і 85% часу діти ними не користуються, на це заняття ми просимо всіх дітей все ж взяти свої телефони, щоб поговорити з ними про паролі, про закриті профілі у соцмережах.

Також розповідаємо про важливість доказів у випадку кібербулінгу.

Якщо ти розумієш, що починається цькування, то варто робити скріншоти – це важливо, щоб тобі допомогли протидіяти кривднику.

Як створити безпечне середовище у школі: досвід КМДШ.

Психогігієна та профілактика.

Для цього ми залучаємо експертів з комунікації, емпатії та медіації для учнів.

Розробляємо воркшопи про кібербулінг та дискусійні клуби.

Сформували чіткі правила школи, які відомі кожній родині і кожному учню КМДШ та базуються на цінностях школи.

Цінності – в основі комунікацій.

Взаємодія на основі чесності та поваги, людяність, свобода усвідомленого вибору – не просто слова, а головні орієнтири нашого розвитку.

Психологічна підтримка.

Тьютори стежать за динамікою в класі у початковій школі, проводять рефлексії, виявляють «тривожні дзвіночки».

Куратори класів разом з едвайзерами в середній та старшій школі допомагають дітям в побудові здорових взаємин, екологічної взаємодії між ними.

Психологи працюють з усіма сторонами конфлікту, використовуючи методи ненасильницького спілкування (НВС).

В протидії булінгу важливо завжди бути на зв’язку з батьками.

Тому в КМДШ ми сформували чітку систему взаємодії з родинами:.

Швидкий зв’язок.

Тристоронні зустрічі з педагогами, учнями та батьками.

Ресурси для батьків: психолого-педагогічні гайди, семінари, тренінги.

Психологічна безпека в КМДШ — це система, а не реакція на інциденти.

Ми не уникаємо конфліктів, а вчимо, як їх перетворювати на можливості для зростання.

Атмосфера в закладах настільки доброзичлива, що це майже унеможливлює виникнення булінгу.

Говорю «майже», адже передбачити всі ситуації до дрібниць неможливо.

Але якщо хтось з дітей і стикається з проявами цькування – ми діємо негайно, щоб це явище не встигло стати регулярним, а учень зміг і надалі з радістю ходити до школи.

КМДШ – це простір щасливих дітей.

І це не просто слова – це результат системної роботи всієї нашої команди.

Джерело матеріала
loader
loader