Розмір ручної поклажі та пакети з дьюті фрі: як не потрапити в халепу в авіаподорожі
Розмір ручної поклажі та пакети з дьюті фрі: як не потрапити в халепу в авіаподорожі

Розмір ручної поклажі та пакети з дьюті фрі: як не потрапити в халепу в авіаподорожі

Не виключено, що для європейських авіапасажирів незабаром підготують єдині правила провезення ручної поклажі на всіх рейсах у межах ЄС. Принаймні такий законопроєкт просувають члени транспортного комітету Європарламенту. Плутанина з розмірами ручної поклажі та додатковою платою за провезення речей у салоні літака вже всім неабияк набридла. Зрозуміло, крім самих авіакомпаній, які мають на «зайвих» сантиметрах та кілограмах чималі гроші.

Що пропонує Європарламент і як уникнути додаткової оплати перед посадкою на борт сьогодні, доки єдиних правил немає? Про це – у матеріалі Коротко про.

Кінець хаосу?

Якщо пропозиція транспортного комітету Європарламенту буде прийнята, всі пасажири, що вилітають із країн ЄС і прилітають до них, зможуть гарантовано безкоштовно брати на борт два предмети ручної поклажі:

  • одну сумку або валізу вагою до 7 кг та з габаритами до 100 см за сумою трьох вимірів (наприклад, 50х35х15 см, 40х40х20 см тощо);
  • один особистий предмет (сумку, рюкзак, ноутбук в чохлі і т.д.) розміром до 40х30х15 см.

Сказати, що бюджетні авіакомпанії незадоволені, – нічого не сказати. Адже нові правила позбавлять їх суттєвої частини додаткових доходів. Але очевидно, що винні вони в цьому самі - занадто довго випробували терпіння пасажирів хаосом і плутаниною.

Чимало авіакомпаній встановлюють такі правила провезення ручної поклажі, які інакше як драконівськими не назвеш. Крім того, пасажирам доводиться постійно бути напоготові і якось пристосовуватися до заплутаних і несумісних правил провезення особистих речей на борту, особливо під час подорожей з пересадками на рейсах різних перевізників.

- Ми іноді літаємо туди-назад різними авіакомпаніями, - каже любителька подорожей Ірина. - Наприклад, можемо прилетіти до Риму з пересадкою (так дешевше), поїздити по Італії і назад повертатися з Мілана. Подорожуємо без нічого, тільки з ручною поклажею. І доводиться звіряти правила всіх авіаперевізників (а їх може бути в одній подорожі 3-4) та летіти за мінімальними нормами.

«Пастки» з ручною поклажею

Сьогоднішні правила перевезення у різних авіакомпаній Європи – це справжні «пастки» для недосвідченого мандрівника.

Наприклад, easyJet дозволяє взяти з собою ручну поклажу розміром 45х36х20 см і вагою до 15 кг, а Wizz Air – 40х30х20 см до 10 кг, додатковий особистий предмет в обох компаніях не передбачений.

Найжорстокіші правила донедавна були у Ryanair: будь-яка сумка понад 40x25x20 см була платною. Тільки в липні 2025-го в Ryanair повідомили, що збільшують допустимі габарити безкоштовної ручної поклажі до 40x30x20 см, але справа не в тому, що в компанії пішли назустріч пасажирам. Просто з липня в ЄС почав діяти обов'язковий мінімальний стандарт для ручної поклажі 40x30x15 см, і Ryanair довелося довести свої норми до розумних цифр.

І ось успіх: нові параметри збігаються з нормами Wizz Air, тобто пасажирам вдасться уникнути плутанини хоча б тут. Але на цьому проблеми авіапасажирів точно не закінчуються, оскільки найчастіше перед посадкою в літак панує повний хаос. І це стосується не лише лоукостерів.

- Минулої осені летіла польською авіакомпанією LOT, за ручну поклажу була спокійна: моя стандартна валіза проходить за їхніми нормами 55x40x23 см, - розповідає співрозмовниця Коротко про Наталя. – І тут – сюрприз: калібратор для перевірки ручної поклажі перед посадкою у Варшаві був із вагами. У мене виявилося більше норми, і щоб не доплачувати, довелося вдягнути светр та куртку на себе та перекладати особисті речі в кишені. А потім у літаку все це перекладати назад. Сенсу в цьому було небагато – але правила є правилами.

Втім, продовжує Наталя, виявляється, що ці самі правила працівники виконують на власний розсуд. Так співпало, що менше ніж за тиждень у цьому ж аеропорту в літак авіакомпанії LOT сідав її чоловік. Його валіза також була переобтяжена, але з нього не вимагали ні доплати, ні перекладання речей, а просто забрали валізу в багажний відсік.

Уніфікований розмір ручної поклажі допоможе пасажирам зберегти і гроші, і нерви. Фото: Pew Nguyen/pexels.com

Несподівані перешкоди

Досвідчені мандрівники радять бути акуратними з рюкзаками та м'якими сумками: навіть рюкзак стандартного розміру пасажири часто набивають так, що він ніяк не проходить у калібратор. Одні намагаються його в терміновому порядку «вм'яти», інші – вдягнути все що можна на себе і розсунути максимальну кількість речей по кишенях, а треті демонстративно викидають частину поклажі у сміття і з гордо піднятою головою входять до салону літака.

Неприємним сюрпризом може стати вимога сплатити як додаткову ручну поклажу маленьку дамську сумочку або пакет з дьюті фрі. Виявляється, у багатьох авіакомпаній у правилах записано, що покупки з дьюті фрі повинні поміститися в ручну поклажу встановлених нормативів, і для багатьох це стає вкрай неприємним відкриттям.

Ще один момент – трансферні перельоти. Чимало пасажирів помилково вважають, якщо вони не залишали трансферну зону, додаткового огляду не буде. Насправді тут немає жодних гарантій. Пам'ятаю, що на одному трансферному перельоті Варшава – Франкфурт – Лейпциг пасажирів з алкоголем, купленим у варшавському д'юті фрі, не пропустили на рейс Франкфурт – Лейпциг. Не допомогли ані чеки, ані запечатані фірмові пакети. Декілька пасажирів випили свій алкоголь прямо на митному огляді – не викидати ж!

Деякі люди ігнорують електронну реєстрацію, вважаючи, що зможуть зареєструватися на стійці в аеропорту, і даремно! Зареєструватись в аеропорту ви, звичайно, зможете, але найчастіше це платна послуга – в середньому від 20 до 40 євро. До того ж місць у літаку вже може не виявитися, адже не секрет, що багато авіакомпаній вдаються до практики овербукінгу, тобто продають квитків більше, ніж кількість місць у літаку. Відповідно, реєструючись на рейс серед останніх, пасажир ризикує взагалі не потрапити в літак.

Три місяці тому ми зіштовхнулися із неприємним сюрпризом в аеропорту Тбілісі. У зоні митного огляду нас відмовилися пропускати з електронними посадковими талонами, хоча до цього ми щонайменше раз 10 літали з квитками у смартфонах, і питань не виникало. Нам довелося шукати вихід із зони огляду (це виявилося непросто), бігти до стійки реєстрації, просити людей пропустити нас без черги та брати паперові посадкові талони.

А що із рідинами?

Про правила провезення рідин у ручній поклажі знає, мабуть, кожен. З собою на борт можна пронести рідини (сюди входять гелі, аерозолі, креми, зубна паста тощо) у контейнерах об'ємом не більше 100 мл кожен. Це дуже важливий момент: якщо у вас, наприклад, у 150-грамовій баночці лежить 10 грамів крему, пронести цю баночку на борт не можна. Усі контейнери повинні бути упаковані в один прозорий, герметичний пластиковий пакет об'ємом не більше 1 літра, відповідно загальний об'єм рідин у пакеті не повинен перевищувати 1 літр.

Цікаво, що яким би непорушним не здавалося це правило, насправді воно не є таким.

Навесні минулого року Талліннський аеропорт оголосив, що завдяки новому сучасному обладнанню пасажирам, що вилітають з Таллінна, можна брати в ручну поклажу рідини ємністю до двох літрів. Крім того, на огляді в Талліннському аеропорту більше не треба було витягувати та окремо викладати на стрічку пакет із рідинами та великі технічні пристрої.

Пасажири зустріли цю новацію з подивом, але дуже швидко звикли. Щоправда, вже за кілька місяців довелося відвикати: у зв'язку з черговою постановою Єврокомісії послаблення скасували.

- Минулого літа я літала кілька, разів і в цілому нововведення мене порадувало, - каже мешканка Таллінна Крістіна. - Абсолютної зручності, звичайно, не було, оскільки на зворотному шляху мені не траплялися аеропорти з такими самими новими правилами. Тому я все одно обмежувала парфуми та косметику в ручній поклажі старими нормами, щоб мене не змусили перед зворотним рейсом викинути все «зайве».

А ось скасування правил восени, згадує Крістіна, стало дуже неприємним сюрпризом.

- На жаль, мені не трапилася інформація про те, що правила вже скасовані, - розповідає співрозмовниця. – Тому з собою у ручній поклажі у мене була пляшка з водою та набір дорогих кремів, які я везла подрузі у подарунок. Коли на огляді мені сказали, що все це заборонено провозити в ручній поклажі, це стало для мене шоком. Мені довелося повертатися до загальної зали, щоб у туалеті вилити воду з пляшки (я заплатила за неї 30 євро і не готова була викинути на сміття), а також залишити набір кремів у співробітника аеропорту (як мені вдалося його вмовити – це окрема історія) і дзвонити чоловікові, щоб він терміново приїхав і забрав. При поверненні до зони огляду я не могла пройти через турнікет, оскільки мій квиток уже був у системі, і ним не можна було скористатися повторно. Зрештою я просто дивом не запізнилася на рейс.

Приїжджайте в аеропорт заздалегідь. Мало що за нововведення спаде на думку авіакомпанії. Фото: Josh Sorenson/pexels.com

Будь напоготові!

Виходячи з усього вищесказаного, можемо сформулювати кілька основних правил, виконання яких зробить переліт максимально комфортним.

  1. Уважно перевірте, чи відповідає ваша ручна поклажа та багаж встановленим нормам (норми мають бути прописані у вашому квитку). Врахуйте, що в калібратор чемодан повинен входити разом із коліщатками.
  2. Уточніть правила провезення ручної поклажі на сайті конкретної авіакомпанії.
  3. Не забувайте проходити електронну реєстрацію (у різних авіакомпаній вона відкривається за 24, 36 або 48 годин до вильоту).
  4. Навіть якщо ви пройшли електронну реєстрацію і у вас немає багажу, приїжджайте в аеропорт щонайменше за 2,5 години до вильоту. Якщо йдеться про великий аеропорт-хаб, як, наприклад, аеропорти Лондона, Стамбула, Риму, Гельсінкі, Франкфурта тощо, потрібно приїхати мінімум за 3, а то й за 4 години до вильоту – черги навіть на митний огляд там непередбачувані.
  5. Здійснюючи великі покупки в д'юті фрі, заздалегідь переконайтесь, що зможете безкоштовно пронести на борт додатковий пакет.
Джерело матеріала
loader
loader