В Україні продали таємничий літак: хвости ведуть до КВІР, Росії та збройового барона
В Україні продали таємничий літак: хвости ведуть до КВІР, Росії та збройового барона

В Україні продали таємничий літак: хвости ведуть до КВІР, Росії та збройового барона

Літак вимушено прилетів до України і залишився назавжди

В Україні продали іранський літак, який може бути пов’язаний із відомим торговцем зброєю та навіть КВІР. Літальний апарат із перськими написами на борту зберігали у Запоріжжі.

"Телеграф" розповідає про цікаву історію незвичайного літака.

Несподіваний лот

Навесні 2025 року на сайті Прозорро з’явився лот із продажем пасажирського літака "ЯК-42Д". На перший погляд, оголошення не викликає особливого інтересу — продаж старенького радянського літака, ймовірно, під запчастини. Але всю суть розкриває його бортовий номер – EP-QFB. По ньому можна знайти фото борту в інтернеті

І ось вони вже викликають невелике здивування. Як можна побачити, на ньому красується прапор Ірану та написи на фарсі.

Як-42Д на стоянці в Запорізькій області. Фото: jetphotos

Про літак:

В описі лоту від Запорізької митниці наголошується, що літак раніше використовувався у цивільній авіації. Він має реєстраційний номер EP-QFB і заводський — 4520422003019. Також відомо, що він перебуває в неробочому стані і швидше за все ніколи не підніметься в небо. "Як" частково розукомплектовано. У нього лише один встановлений двигун із трьох. Ще один силовий агрегат зберігається окремо.

"Загальний знос становить 97%", — ідеться в описі пошкоджень.

Росія, КВІР, Збройовий Барон, Запоріжжя — доля, гідна фільму

Дізнавшись заводський номер борту, в інтернеті можна знайти інформацію, що спочатку цей Як був російським. За даними сайту russianplanes, літак був збудований у 1994 році, а вже в 2003 році був відданий Чехії як компенсація за зовнішній борг РФ.

2005 року його виставили на продаж за 12 мільйонів доларів, а вже 2006 року його купила іранська авіакомпанія Fars Qeshm Air.

Іранський ЯК у Тегерані (2008 рік).

А з появою інформації про авіакомпанію історія старого ЯКа набуває вже дуже цікавого забарвлення. Вся річ у тому, що Fars Air Qeshm – це невелика авіакомпанія з Ірану, заснована у 2003 році. На той час вона мала приватних інвесторів. Але перевізник припинив свою діяльність у 2013 році. За чотири роки – у березні 2017 року – роботу Fars Air Qeshm було відновлено з новим менеджментом, що базувався в Тегерані.

І як пише NV, посилаючись на інформацію в іноземних ЗМІ, західна розвідка підозрювала, що уряд Ірану міг використовувати літаки Fars Air Qeshm для транспортування зброї до Лівану для Хезболли під прикриттям виконання цивільних рейсів. У 2018 році американський телеканал FOX випустив матеріал, де обговорювалася нетипова поведінка бортів цієї авіакомпанії. Вони злітали з бази ВПС Ірану в Тегерані та літали до Бейрута. Один із них робив зупинку в Сирії.

Ще важливо, що серед членів правління компанії є три представники КВІР : Алі Нагі Гол Парста, Хамід Реза Пахлвані та Голамреза Хасемі (Ali Naghi Gol Parsta, Hamid Reza Pahlvani та Gholamreza Qhasemi).

КВІР (корпус вартових ісламської революції) — елітне іранське військово-політичне формування. Виконує функції армії, жандармерії та органів держбезпеки.

NV зазначає, що цей ЯК — не єдиний літак із Ірану в Україні. Ще один літак, який використовувала компанія McDonnell Douglas MD-83, пізніше став частиною авіакомпанії Буковинські авіалінії, яку пов’язували із бізнесменом ліванського походження Родрігом Мерхежем. У 2013 році США ввели санкції проти цієї української компанії за співпрацю з Іраном.

Кабіна літака (2008 рік, місто Дніпро)

Крім усього вищесказаного, іранський ЯК може бути пов’язаний з відомим збройовим бароном Віктором Бутом. Справа в тому, що в його історії фігурують кілька цікавих компаній — Magnum Investments Ltd. та AVIALINX TRADING LLC І друга, як з’ясували журналісти, згадується у великій статті Radio Free Europe, опублікованій у липні 2012 року. У ній зазначено, що ця компанія з ОАЕ належить Сергію Денисенку, який має тісні зв’язки з Іраном. З посиланням на доповідь Кеті Лінн Остін, виконавчого директора Conflict Awareness Project, журналісти називають його одним із колишніх помічників відомого торговця зброєю Віктора Бута. Ба більше, у матеріалі йдеться, що Денисенка занесено до чорного списку американського бізнесу через тісні зв’язки з Бутом.

Віктор Бут — російський підприємець, засуджений у 2012 році у США на 25 років ув’язнення за намір незаконно здійснити торгівлю зброєю та підтримку тероризму. Наприкінці 2022 року Росія обміняла його на громадянку США.

Віктор Бут

Як таке "диво" опинилося в Україні

Як з’ясували у NV, у 2012 році літак вимушено прилетів на територію України для ремонту на ДП Івченко-Прогрес (Запоріжжя). Але, до речі, мабуть, на шляху він зупинявся в Криму — фото звідти можна знайти у мережі. Компанія Magnum Investments Ltd повідомляла, що у період виконання ремонтних робіт цивільна авіаційна адміністрація Ірану зупинила, а згодом анулювала Сертифікат експлуатанта у компанії Fars Qeshm Air Lines. Отримати дозвільні документи не вбачалося можливим.

Можливості вчасно вивезти літак за межі митної території України не було, тому 2 вересня 2014 року власник подав заяву про його переведення в режим "відмова на користь держави". Але це зробила інша компанія — AVIALINX TRADING L.L.C. (Дубаї, ОАЕ).

Як з’ясувалося в процесі судових слухань, 1 травня 2009 року між Magnum та AVIALINX на невизначений термін було укладено договір про генеральну агенцію з продажу літака Як-42д, згідно з якою "позивач призначає агента з продажу та експлуатації вищевказаного літака компанію — AVIALINX TRADING L.L.C.". Тобто компанія з ОАЕ мала право виконувати будь-які дії з літаком.

"Судячи з усього, позивач не зміг через суд скасувати передачу Як-42д на користь держави. Тому Запорізька митниця нарешті оголосила аукціон", — йдеться у матеріалі NV.

Як у Євпаторії (2012 рік)

У результаті літак придбала компанія "Авіамаркет Систем".

Нагадаємо, раніше ми писали про те, що радари помітили над Україною загадковий літак на шляху до Москви.

Теги за темою
Україна війна Іран Літак
Джерело матеріала
loader
loader