Україна не є унікальною країною з точки зору проблем, з якими стикаються підприємці. Регуляторне середовище, доступ до фінансування, низький рівень кооперації, брак освіти та підготовки, брак інфраструктури підтримки малого та середнього бізнесу. Я говорю про це з розумінням не лише як представник державної інституції, але й як колишній підприємець. 

У розвинутих країнах підприємці отримують суттєву підтримку та допомогу держави. А держава вважає це своїм обов’язком. 

Досвід сусідньої Польщі

З 2000-го року функціонує Польське агентство розвитку підприємництва. Воно допомагає реалізувати національні і міжнародні програми, що фінансуються з фондів ЄС, державного бюджету та багаторічних програм Європейської Комісії.

Також працює в стратегічних напрямах:

  • навчання та розвиток навичок підприємців за допомогою онлайн-курсів
  • допомагає державним органам у створенні інноваційної політики, 
  • просуває інноваційні рішення в державному секторі
  • підтримує інноваційну діяльність підприємств. 

Наприклад, щорічно організовує конкурс «Польський продукт майбутнього». За всю історію там представили понад 1,2 тис. проєктів. А також проводить періодичні зустрічі в межах «Клубу інноваційних підприємств». 

Досвід Грузії

Ця країна на 7-му місці в світі в рейтингу легкості ведення бізнесу. В 2014 році створено Агентство з розвитку підприємництва​​, яке сприяють підприємництву, експорту та підвищенню якості грузинської продукції. Агентство прагне, щоб грузинські компанії стали більш конкурентоспроможними та могли реалізовувати продукцію на різноманітних ринках. 

Для цього агентство запустило програму «Виробляй у Грузії» — 8-10% від відсоткової ставки за кредитом або 12% для лізингу покриє уряд протягом 24 місяців з моменту видачі кредиту. І розширило цю програму – додали компонент з фінансування готельного бізнесу (щоб регіональний бізнес міг будувати готелі за спільного фінансування з державою), а також компонент зі сприяння кіноіндустрії «Знімай у Грузії» (відшкодування кіновиробникам до 25% витрат). 

Досвід США

Ще в 1953 році, коли в радянській Україні підприємницька ініціатива була незаконною, в Америці вже була створена Адміністрація з питань малого бізнесу.

Вони допомагають американцям починати, будувати та розвивати бізнес. Сьогодні вона забезпечує:

  • безкоштовні бізнес-консультації від партнерських організацій і експертів
  • кредити для підприємців 
  • позики для житла та бізнесу
  • програми від федерального уряду

 «М’яку» підтримку підприємців (навчання та консультації) реалізують переважно через центри розвитку малого бізнесу. Створювати цю мережу почали в 1970-ті роки. Минулого року Асоціація центрів розвитку малого бізнесу в США святкувала своє 40-річчя. Це 1000 центрів по всій країні. 

Щорічно з 1963 року Адміністрація з питань малого бізнесу координує національний тиждень малого бізнесу та підкреслює вплив видатних підприємців і власників малого бізнесу з усіх 50 штатів США. Також проводить національний тиждень ветеранського малого бізнесу і підтримує місяць жіночого малого бізнесу. А ще з приватними компаніями вже 10 років реалізується «субота малого бізнесу», коли купують продукти і послуги саме в малих підприємств. 70% споживачів США знають про цей день.  

В їхніх соцмережах безліч надихаючих історій підприємців, яким реально допомогли в розвитку. 

Наприклад, підприємці заснували веломагазин у штаті Нью-Йорк понад 10 років тому. Вони отримали безкоштовний бізнес-консалтинг для створення бізнес-плану. Через два роки додали продаж закусок і кавових напоїв до своєї бізнес-моделі. Завдяки програмі Emerging Leaders вони розробили план розвитку бізнесу. І під наставництвом ментора придбали склад площею 10 тис. квадратних футів, що дозволило їм демонструвати сотні велосипедів і розширити майстерню з ремонту.

Хочу зауважити, що наші центри Дія.Бізнес теж вже можуть похвалитися подібними історіями допомоги підприємцям. Наприклад, 17-річна дівчина отримала близько п’яти консультацій і завдяки цьому запустила свій бізнес — підготовку до ЗНО з біології (офіційно зареєстрована як ФОП і сплачує податки). 

Валерія Іонан

Про новий орган в Україні  

Теперь і в Україні з’явилась інституція, яка відповідатиме за реалізацію політики в сфері підприємництва. Це – Офіс з розвитку підприємництва та експорту. 

Він утворився на базі Офісу з просування експорту України. Офіс кросфункціональний, передбачає міжсекторну взаємодію з Міністерством економіки України, Мінцифри, Міністерством освіти та науки, Міністерством фінансів, Міністерством інфраструктури та іншими державними органами, громадськими організаціями, приватними компаніями, асоціаціями. Координує роботу Секретаріат Кабміну. 

Передбачається, що структура Офісу складатиметься з 10 підрозділів. 

  1. Аналітика та стратегія
  2. Освіта та підтримка
  3. Цифрова трансформація
  4. Інноваційний розвиток
  5. Доступ до фінансування
  6. Експорт
  7. Інфраструктура МСП
  8. Взаємодія бізнесу з державою (B2G)
  9. Комунікація та співпраця з партнерами
  10. Маркетинг та PR

Над чим ми працюємо? Стратегічні цілі  

Ми віримо в те, що наша діяльність позитивно впливатиме на збільшення зареєстрованого бізнесу в Україні, збільшення податків в бюджет міста (за рахунок зростання бізнесу, а не додаткових регуляцій), збільшення кількості працевлаштованих в Україні та у кожному населеному пункті, зменшення кількості бізнесу, що на межі банкрутства в Україні та в кожному населеному пункті. 

  • Розвиток талантів

Розвиватимемо підприємницьку культуру, ініціативу та взагалі образ та роль підприємця. Плануємо, що у півтора рази зросте частка людей, для яких ризик невдачі – не перешкода, вдвічі зросте частка людей, які вважатимуть, що в Україні доцільно започатковувати бізнес, та практично всі жителі країні вважатимуть, що бути підприємцем – престижно.

  • Ринкова експансія

Підтримка мікро-, малих та середніх підприємств у виході на внутрішні і зовнішні ринки. Плануємо, що у 2025 році на 100 тис. збільшиться кількість бізнесів, які діють на ринку публічних закупівель (з 245 тис. МСП до 350 тис. МСП); у півтора рази збільшиться кількість експортерів серед МСП (з 29 тис. у 2020 році до 50 тис. у 2020 році); на 50% збільшаться продажі (з 7.1 трлн грн у 2019 році до 10.6 трлн грн у 2025 році).

  • Інклюзія

Покращення доступу до інфраструктури підтримки підприємництва, покращення доступу до фінансування, рівні стартові умови для підприємців з вразливих категорій населення – ветерани АТО/ООС, молодь, жінки, люди з особливими фізичними потребами. Створимо 25 регіональних офісів підтримки підприємництва та залучимо понад 100 регіональних організацій-партнерів. Так інфраструктура підтримки підприємництва буде у всіх містах країни з населенням понад 50 тис. 

Підтримаємо понад 80% мікро-, малих та середніх підприємств навчанням, доступом до фінансування тощо. МСБ отримають мінімум $1 млрд прямого фінансування через портфельні гарантії, гранти, донорську допомогу, мікроінвестиції та інші джерела фінансування. Також у малому бізнесі буде створено 200 тис. нових робочих місць.

  • Інноватизація

Підтримка впровадження цифрових та інноваційних технологій, а інноваційних підприємств та стартапів. Передбається створення принаймні 10 технологічних хабів/бізнес-інкубаторів/бізнес-акселераторів. Щорічно $10 млн спрямуємо на грантову підтримку науково-дослідницької діяльності МСП та взаємодію з науковими закладами.  

  • Цифрова дерегуляція

Покращення доступу до державних послуг, зменшення адміністративного тиску – цифровізація, послуги онлайн і мінімізація кількості необхідних процедур. В Україні не залишиться державних сервісів для підприємців, які недоступні онлайн, – від реєстрації бізнесу в будь-якій організаційній формі, відкриття рахунків, отримання ліцензій/дозволів, сплати податків, оренди державного майна, отримання фінансування чи консультацій/допомоги, до укладення договорів, пошуку партнерів/постачальників, участі в віртуальних виставках за кордоном, тощо. 

Вартість дотримання державного регулювання і податкових норм для МСП буде знижено на 25%. Це за рахунок перегляду системи оподаткування малого та середнього бізнесу і запровадження податкових стимулів. 

Ми прагнемо, щоб нова інституція не тільки несла відповідальність за розвиток малого та середнього бізнесу, але й мала реальні повноваження.

Источник материала
Поделиться сюжетом