/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F278%2Fde37152dfbb59e7f72b58cfdd62fec41.jpg)
В США замість фіксованих цін масово впроваджують динамічне ціноутворення. Як від цього програє покупець?
/https%3A%2F%2Fs3.eu-central-1.amazonaws.com%2Fmedia.my.ua%2Ffeed%2F278%2Fde37152dfbb59e7f72b58cfdd62fec41.jpg)
На YouTube-каналі The New York Times опублікували відео про те, як змінюється система ціноутворення і чому звичайні цінники в магазинах можуть незабаром зникнути, якщо на проблему не звернуть увагу.
У сюжеті підкреслюють, що компанії все частіше використовують алгоритми, які встановлюють і змінюють ціну кілька разів на день. Це називається динамічним ціноутворенням, при цьому більшість людей навіть не помічає, що цінники поступово «вмирають».
На початку ХІХ сторіччя купівля товару в магазині у Сполучених Штатах була своєрідною грою: продавець називав ціну, яка залежала від його настрою, черги чи того, наскільки заможним ви виглядали, а ви мали торгуватись з ним на місці. Квакери вважали це несправедливим і почали відкрито вивішувати єдині ціни у своїх магазинах. Інші торговельні точки підхопили цю ідею. Так з’явився принцип «одна ціна для всіх» і покупцям стало значно простіше порівнювати вартість у різних магазинах. А у 1930-ті роки придумали перші самоклейні цінники, до яких ми звикли.
Тепер ці підходи руйнується завдяки сучасним технологіям. Штучний інтелект і системи спостереження дозволяють компаніям змінювати ціни будь-якої миті й підлаштовувати їх під себе. Покупки знову перетворюються на гру і тепер ця гра працює виключно проти клієнта. Наприклад, RealPage допомагав орендодавцям штучно підвищувати ціни на житло. Це класичне порушення закону, і компанію притягнули до відповідальності.
Чи на американських заправках раніше конкурували цінами, щоб переманити клієнтів, але зараз алгоритми аналізують ціни конкурентів і в результаті ніхто вже не хоче знижувати вартість. У результаті ціни ростуть, а водії платять більше.
Алгоритми вивчають не лише ринок, а й вас особисто. Програми лояльності збирають величезну кількість даних: що ви купуєте, де ходите, які сайти відвідуєте. Потім ці дані використовують, щоб показувати вам вищі ціни там, де ви найвразливіші.
Наприклад, McDonald’s та Kroger відстежують покупки, історію в інтернеті та навіть місцезнаходження. На основі цього алгоритми вони можуть підвищувати ціни саме для вас.
У випуску пропонують уявити як працює така система на наступному прикладі: в місті дорожчає вона після оголошення новин про перебої з її постачанням, чи підкочує оренда житла, бо алгоритм знає, що у людини є нова робота чи їй негайно треба міняти квартиру.
Майбутнє цінників — це серія алгоритмів, що «стежать» за кожним з нас і прагнуть витиснути з нас максимум грошей.
Зараз уряди починають серйозніше це регулювати: борються з незаконними алгоритмами, але потрібне жорсткіше регулювання таких практик.
- #Наука
Коментарі:
*Ці коментарі модеруються відповідно до наших правил ком’юніті