– Якось Микола Муравський, художник з Ялти, зателефонував у морозну ніч, – згадує Анатолій Криволап.
– Десь опівночі.
І захоплено говорить: "Виходжу з дверей, бачу сніг і силует коня.
Він наче пропадає, тане.
Толя, це – твоя тема".
Він так яскраво розповів, що я взяв полотно метр на метр і написав першого коня.
Він був темно-синій.
Роботу "Кінь.
Ніч" 2006-го показав у столичній галереї українського сучасного мистецтва "Ірена".
Продовжив малювати коней.
Спочатку – на малих полотнах, потім на великих – 1,6 на 2 метри, 2 на 2.Живу в селі Засупоївка Яготинського району на Київщині.
Там було двоє коней.
Один витончений, стрункий.
Другий сільський, кудлатий.
Придивлявся до них, включав чуйку.
Але це не портрети, які малюють у кінних клубах.
У мене ця тварина – знак, символ.
Якась легенда, фантом.
Наче він є, і начебто нема.
У творі важливий не кінь, а медитативний стан, емоційне поле, куди може ввійти глядач.
Кольори – це певний настрій.
Після "Кінь.
Ніч" я зробив відтінки ночі, а потім прослідкував освітлення – від світанку і до смерканку.
Далі були пори року: зима, весна, літо, осінь.
Те, що я ставив собі у план, вичерпано.
Цією виставкою закриваю тему коней, яка була для мене суперуспішною.
На українській землі жили скіфи, козаки.
Коні були основним засобом пересування, а отже і спілкування.
Кінь – найближча і найважливіша істота для людини.
Малюю від півгодини до двох-трьох тижнів.
Золотого коня малював довго.
Це ідея колекціонера Ігоря Воронова.
Він, дивлячись на моїх коней, сказав: "А хай він золотого зробить".
Потопити силует на золотому тлі складно.
Переписував полотно з десяток разів.
Під час роботи маю сотні відкритих банок – чисті і з відтінками.
Мені потрібно до сотні кольорів.
Беру їх за відчуттями.
Треба, щоб передавали стан, який мене цікавить.
Досвід допомагає імпровізувати.
Поштовх іде від ірраціонального, але цей стан треба вчасно зафіксувати.
А потім включаю раціональне, щоб викласти чуття буквально з комп'ютерною точністю.
Тільки від емоцій ідуть примітивні художники.
А коли роблять усе правильно – це професіонали.
Істина – злиття цих речей.
Треба відчувати гостро і точно реагувати.
А потім оформити так, щоб це стало почуттям, розлитим по полотну.
На це в мене пішли 20 років експериментів.
Вишукував, які почуття за цим кольором, яка гармонія.
Це естетичне, але пусте, а це – крикливе.
А ось – особливе, та його треба розтягнути на все полотно і зробити хвилю.
В емоціях пройшов усю шкалу банальностей – веселий настрій, сумний.
Занурився у глибину власних відчуттів, у підсвідоме.
Наскільки це можливо.
Працюю, щоб спалах інтуїції довести до максимальної реалізації на полотні.
Коли художники починають лізти у філософію, мені смішно.
Мистецтво – це робота з почуттями.
А решта – інтелектуальна недолугість, яку художник ілюструє.
Мені це не цікаво.
Виставка художника Анатолія Криволапа "У цьому полі, синьому…"13 грудня 2018 року – 19 січня 2019 року.
Київ, Музей історії міста Києва, вул.
Богдана Хмельницького, 7.