Державі необхідно створити ефективне стимулювання використання шлакових відходів в дорожньому будівництві і виробництві будматеріалів, що дозволить вирішити Україні та проблему шлакових відвалів, і поліпшити якість об'єкта будівництва, при цьому зробить його більш економічним та екологічним, заявила президент ВГО "Жива планета" Світлана Берзіна, повідомляє "Уніан".
За її словами, в розвинених країнах шлакові матеріали повсюдно використовуються в будівництві різних об'єктів і доріг, що дозволяє, насамперед, поліпшити їх характеристики і надійність.
У дорожньому будівництві вони забезпечують кращу надійність покриття.
"У європейському законодавстві шлакові матеріали, як продукти металургійної, енергетичної промисловості, не відносяться до категорії відходів взагалі.
По суті, це побічний продукт, який на 100% може бути використаний в будівництві.
Доменні шлаки також успішно знаходять своє застосування в сільському господарстві в якості мінерального добрива", – сказала Берзіна.
Вона зазначила, що шлаки не роблять істотного негативного впливу на навколишнє середовище та здоров'я людини, оскільки не містять токсичних речовин.
За рівнем радіоактивності вони більш безпечні, ніж, наприклад, граніт, щебінь або гравій.
Берзіна повідомила, що на сьогодні немає технологій обробки залізної руди для одержання металу без утворення шлаків.
Шлаки не можуть бути утилізовані в металургійному виробництві.
"В Україні законом прийнята стратегія екологічної політики до 2030 року, де чітко прописано, що шлаки повинні бути використані в якості матеріалів.
Ще один документ – указ президента Володимира Зеленського про Цілі сталого розвитку України на період до 2030 року.
В указі йдеться і про такі цілі, як забезпечення переходу до раціональної моделі споживання і виробництва", - зазначила вона.
Невирішена проблема викликає негативну реакцію жителів промислових міст, створює конфліктні ситуації нерідко стає предметом маніпуляцій.
Наприклад, днями виконуючого обов'язки голови Держекоінспекції Єгор Фірсов на своїй особистій сторінці в Facebook опублікував звернення за нібито факту недопуску позапланової перевірки на "ММК ім.
Підставою для перевірки була скарга про порушення правил поводження з промисловими відходами, тобто шлаковими матеріалами.
За словами експерта, і органи державного контролю, та підприємства повинні працювати за законом.
Підприємство має право не допустити будь-яку перевірку, якщо перевіряючий орган не дотримується встановлених правил і процедур.
Причини можуть бути різні - відсутність необхідних підстав, документів, порушення строків та ін.
За словами Берзіної, порушення цих принципів з боку контролюючих органів можуть бути пов'язані або з некомпетентністю, або умисним і упередженим ставленням до об'єкта перевірки.