У разі введення обмежень на імпорт нафтопродуктів, чого домагаються українські нафтопереробні компанії, закупівельні ціни на дизельне паливо та скраплений газ в країні можуть стати найвищими в Європі.
Про це йдеться в повідомленні "Консалтингової групи А-95".
В "Консалтинговій груп А-95" називають дезінформацією заяви українських НПЗ про загрозу з боку російських нафтопродуктів. Через низькі обсяги виробництва всередині країни, трейдери змушені купувати паливо по імпорту, а зростаючий попит підштовхує закупівельні ціни вгору. Так, якщо в 2018 році митні ціни на російське дизпаливо були вищі за світові на $16/т, то в 2020 році премія складає $46/т. Скраплений газ поставляється з премією $70/т. На думку експертів "А-95", будь-які обмеження щодо імпорту викличуть зростання цін і перебої з поставками.
"Імпортозалежний ринок потребує створення максимально легкого доступу ресурсу, щоб посилити конкуренцію і добитися кращих цін. Введення мит і квот на імпорт вдарить по конкуренції і викличе зліт ціни на дизпаливо і зріджений газ до європейських максимумів", — говорить директор "Консалтингової групи А-95" Сергій Куюн.
Яскравим прикладом такого сценарію є зупинка російських поставок бітуму в 2019 році, після чого українські та білоруські НПЗ підвищили націнки в 2020 році на $65–120/т. Сьогодні ціни на бітум в Україні — максимальні в Європі, при значно нижчій якості продукту.
Введення 8,5% мита при нинішньому рівні світових цін призведе до підвищення оптових цін на дизпаливо мінімум на 1000 грн/т. Витрати на паливо найбільших категорій споживачів України зростуть наступним чином:
• Приватний комерційний сектор — 4,0 млрд грн;
• Аграрний сектор — 1,9 млрд грн;
• Гірничо-металургійний комплекс — 0,7 млрд грн;
• "Укрзалізниця" — 0,3 млрд грн;
• Міноборони — 0,1 млрд грн.
"Високі ціни на дизельне паливо, скраплений газ, бітум і авіагас створюють можливості для нормальної роботи НПЗ і нарощування переробки. Ці підприємства належать найпотужнішим фінансово-промисловим групам – "Приват" і НАК "Нафтогаз України", які здатні залучити інвестиційні ресурси без нарощування тиску на споживачів", заявив Сергій Куюн.