Віктор Медведчук: Депутати мають рацію в небажанні голосувати за розпуск КСУ, - це порушення Конституції і кримінального законодавства
Ведучий: Володимир Зеленський вчора заявив, що якщо не вистачить голосів за законопроект про розпуск КСУ, то можливий розпуск парламенту. Як ви можете взагалі прокоментувати цей законопроект і нинішню ситуацію, те, що сам президент розуміє: можливо, голосів і не вистачить?
Віктор Медведчук: Слід зазначити, що законопроект, який подано паном Зеленським щодо розпуску Конституційного суду, припинення повноважень суддів КСУ, є сьогодні за всіма правовими оцінками конституційним переворотом, грубим порушенням чинного законодавства, а саме Основного закону. Конституція не передбачає можливості припинення повноважень суддів Конституційного суду, за винятком тих підстав, які прямо передбачено в ст. 149.
Тобто це рішення може бути ухвалено під час виконання повноважень суддями Конституційного суду тільки як мінімум двома третинами голосів від складу КСУ. Ніяких інших підстав для розпуску суду, для припинення його повноважень не існує. На це прямо було вказано в листі Венеційської комісії, адресованому голові ВРУ Разумкову, де було сказано, що це грубе порушення Конституції, невідповідність Конституції - припинення повноважень суддів Конституційного суду. І в правовій демократичній державі подібні дії не можуть мати місце. Тим паче ініціювати їх не може президент України. Ба більше, я хочу сказати про те, що дії, які було зроблено президентом і його оточенням, РНБО, урядом, вони всі підпадають під дію кримінального законодавства. Зокрема, відповідно до норм кримінального законодавства, є ознаки складу злочину, передбачені статтями 376, 344, 382.
До речі, частина 4 Кримінального кодексу прямо передбачає відповідальність за дії, спрямовані на невиконання рішень та висновків КСУ. Вони, відповідно до статей 151-152 Конституції, є такими, які не можуть бути оскаржені і підлягають неухильному дотриманню. Й ознаки цих статей Кримінального кодексу є в діях всіх посадових осіб, які ініціювали і які почали реалізовувати політику президента, який подав цей законопроект. Я маю на увазі в цьому випадку і членів РНБО, і членів уряду, які почали скасовувати ті норми, які стосуються НАЗК.
Хочу особливо звернути увагу, що низку норм статей, у тому числі і закону про протидію корупції, а також статтю КК визнано неконституційними. Який вихід у цій ситуації? Вихід є один. Не той, який запропоновано в іншому законопроекті, під яким підписалося майже 130 народних депутатів, який ініціював голова ВРУ Разумков, де пропонується термін і назва закону, "відновити дію окремих статей закону" і далі по тексту.
Немає такого поняття в Конституції, як "відновлення дії закону". У Конституції в статті 85, яка передбачає виключні повноваження ВР, є пункт, який передбачає ухвалення законів. Закони можна ухвалювати. А відновлення дії закону не є функцією парламенту, в нього немає на це повноважень. Ба більше, Конституційний суд у своєму рішенні від 8 червня 2016 року зазначив, що після визнання тих чи інших статей або норм законів неконституційними повторення цих текстів у новоприйнятих законах ВР є грубим порушенням і невиконанням висновків Конституційного суду.
Тобто те, що сьогодні пропонується законопроектом, який підписала низка депутатів, як я вже говорив, 126 або 130, є також грубим порушенням чинної Конституції, оскільки не можна відновити ті норми, які визнано Конституційним судом неконституційними.
Який же вихід у цій ситуації? Вихід один. Він теж передбачений у Конституції, на нього вказано в тому числі і в рішенні Конституційного суду. Необхідно розробити нові норми, які повинні врегулювати ті прогалини, які з'явилися в чинному законодавстві після визнання низки статей неконституційними.
Це єдиний вихід, за яким повинна йти влада в правовій державі. Це єдиний вихід для ВР - розробити законопроекти із зазначенням та з огляду на те, що Конституційний суд визнав ці норми неконституційними. Тобто законопроекти треба розробити таким чином, щоб вони відповідали Конституції, винести їх у зал та ухвалити. Адже абсолютно ніхто не виступає проти декларування доходів і витрат чиновників. І в нашій фракції, коли ми порушували це питання, ми вказували в своєму поданні до Конституційного суду, що порушуються норми Конституції і це треба скасувати. Порушення Конституції повинні бути визнані такими, і ці норми треба ухвалити в іншій редакції, які б не порушували норм Основного закону. От і все. Тобто в цій ситуації різні звинувачення, підозри чи навіть образи щодо цього нашою партією "Опозиційна платформа - За життя" і фракцією не сприймаються. Ми не будемо голосувати за жоден із цих законів.
Ми вважаємо, що ВР повинна розробити нове законодавство, яке в цій частині має врегулювати всі прогалини, які виникли після рішення Конституційного суду. Але ні в якому разі ці норми, які будуть ухвалюватися, не повинні порушувати нашу Конституцію. Ось єдиний правовий вихід у ситуації, яка склалася. Все інше - від лукавого. І коли ви ставите питання щодо того, що президент сказав, що розпустить ВР... Ну, напевно, це він лякав представників своєї партії, які не хочуть голосувати. І, знаючи про те, що це голосування буде порушенням Конституції, не тільки Конституції, а й норм кримінального законодавства.
Мають рацію ці депутати, які не хочуть голосувати? Абсолютно праві. Чи правий президент, який загрожує? Вважаю, що ні. Я думаю, що президент не повинен опускатися до погроз. А щодо розпуску парламенту, я вважаю, є всі підстави, щоб сьогодні, особливо після місцевих виборів, з урахуванням того рівня довіри, яку отримала партія "Слуга народу", переглянути питання того, наскільки довіряють ВР IХ скликання. І я думаю, що якщо це питання проаналізувати, ми отримаємо відповідь: так, український народ вважає, що повинні бути нові вибори і повинна бути обрана нова ВР, яка буде відповідати більшості інтересів українського народу.
Як ви оцінюєте місцеві вибори? Ми бачимо фальсифікації, в деяких областях тривають ще підрахунки. Ваша партія заявила, що не підтримуватиме законопроект про КСУ, тому що він містить ознаки державного перевороту. Якщо змоделювати ситуацію, що його винесуть і проголосують, що ми матимемо?
Щодо порушень. Тривають масові фальсифікації на виборах. Що стосується нашої партії, ми на цьому неодноразово наголошували. Такі порушення тривають в Одесі й Одеській області, Харкові та Харківській області, Миколаєві та Миколаївській області, Донецькій, Луганській областях, практично повсюди. До того ж, вдумайтеся, сьогодні 9-й день після виборів триває підрахунок голосів. Є остаточний результат? Категорично ні.
Є окремі результати в окремих регіонах, що є незначним на тлі результатів усіх виборів до місцевих рад і виборів мерів міст. Це що, країна в смартфоні? Це так звана діджиталізація? Що це, коли 9 днів немає результатів голосування? І це не останній сьогодні день, коли немає результатів.
Чому їх немає? Не можуть порахувати? Не вміють рахувати? Не можуть заповнити протоколи? Територіальні комісії не можуть звести протоколи дільничних комісій? Ні, все це є, все це може бути, але це комусь вигідно. Вигідно саме тим, хто сьогодні зайнятий злочинною фальсифікацією результатів виборів. Звичайно ж, подібні речі терпіти неможливо, тому що ми бачимо на тлі інших країн, тієї ж Грузії, Молдови, де відбуваються вибори, - там на ранок вже знають результати.
А чому в Україні ми їх не знаємо? Україна більша? Так, більша. Але і комісій більше, і людей, які рахують і заповнюють протоколи, теж більше. У чому ж питання? А питання в тому, що влада потурає фальсифікаціям і злочинним діям, спрямованим на спотворення результатів виборів у окремих регіонах. На жаль, ця політика і ці обставини мають місце досі, на 9-й день після голосування 25 жовтня.
Цього тижня ще одне важливе питання - бюджет на 2021 рік, у четвер депутати будуть його розглядати. Чи є зараз пропозиції в "Опозиційної платформи - За життя"? Які основні статті витрат на наступний рік повинні бути в ньому?
Ми дійсно подали 220 поправок до законопроекту, до бюджету для проходження його в першому читанні. Його мають слухати, якщо комітет завершить і подасть відповідну таблицю, в четвер цього тижня. Ми вважаємо, що цей бюджет є неприйнятним для того, щоб його було ухвалено і в першому читанні, і в подальшому. Він вимагає кардинальних змін. Які це кардинальні зміни?
Ми вважаємо насамперед, що не може бути терпимою ситуація, коли дохідна частина бюджету формується на дві третини, майже на 66%, із внутрішніх і зовнішніх запозичень. Це неприйнятно для суверенної і незалежної держави. Ми повинні змінювати економічну політику радикальним чином. Ми дали конкретні пропозиції щодо наповнення дохідної частини і зростання ВВП. Це зняття економічної блокади з Донбасу, це відновлення торговельно-економічних відносин з країнами СНД і з РФ. І вважаємо, що ми можемо збільшити ВВП за рахунок зміни радикального економічного курсу, за рахунок податкової політики, за рахунок тарифної політики, а всі ці законопроекти знаходяться в ВРУ вже не перший місяць. Ми можемо змінити радикально наповнення дохідної частини бюджету, де не буде дві третини складатися із запозичень. Всі ці пропозиції ми зробили. Ми зробили пропозицію щодо захисту соціальних програм, щодо субвенцій, щодо субсидій, ми зробили пропозицію про те, що не може бути прийнятним прожитковий мінімум на тому рівні, який пропонує сьогодні уряд, який давно мали відправити у відставку.
Ми зробили свої пропозиції щодо мінімальної заробітної плати, яка не може становити ні 5, ні 6 тис. грн, і щодо мінімальної пенсії. Все це подано в альтернативному законопроекті до бюджету, який було підготовлено і внесено до ВРУ Кабінетом міністрів. І ми будемо стояти твердо на цих позиціях, тому що, по-перше, вважаємо, що бюджет повинен соціально захищати наших громадян. Друге: ми вказуємо на нові джерела поповнення ВВП і дохідної частини бюджету. І ми вказуємо, що саме треба в економіці змінити, для того щоб претендувати на будівництво України як успішної країни.