Венеціанська комісія 10 грудня опублікувала друге зведення рекомендацій щодо реформи Конституційного Суду, рішення якого від 27 жовтня зумовило конституційну кризу в Україні. Документ представлений на сайті комісіі.
"Рішення 13 - р/ 2020 показує, що стиль обґрунтування і підготовки рішення Конституційним Судом мають серйозні недоліки, які не відповідають стандартам чіткості обґрунтування в конституційних процедурах і потребують удосконалення", - підсумували у Венеційській комісії.
У висновку містяться наступні рекомендації для Верховної Ради при ухваленні законів, спрямованих на врегулювання конституційної кризи в Україні:
1. Верховній Раді треба чіткіше прописати ситуації, в яких може бути обмежена діяльність КСУ, а суддям Конституційного Суду - конкретно вказувати причини неконституційності того чи іншого закону.
2. Дисциплінарна процедура щодо суддів повинна регулюватися законом про КС. Можливість повторно повертати на розгляд справи КС повинна бути передбачена тільки у випадках, коли встановлено, що суддя у зв'язку з цим рішенням вчинив кримінальне порушення (хабар і т.д.).
3. Встановити більш чітке визначення конфлікту інтересів, виділяючи, наприклад, фінансовий конфлікт інтересів, особливо якщо це пов'язано з увагою до суддів з боку НАЗК або розслідуванням НАБУ.
4. Кворум необхідно зменшувати, якщо його неможливо забезпечити через відвід суддів.
5. Парламенту слід розглянути питання про ухвалення закону, де детально розписані наслідки у разі недотримання суддями КСУ положень закону про відкликання, у тому числі про порушення публічного дисциплінарного провадження.
6. Створити орган з відбору кандидатів на посаду судді КСУ, куди можуть входити міжнародні експерти, а у відборі можуть брати участь представники громадянського суспільства.
7. Впроваджувати норму, згідно з якою, у разі визнання сенатом КС неконституційним будь-якого положення закону, він, у разі запиту від президента або Верховної Ради, повинен буде звернутися за підтвердженням до Великої палати суду.
8. З метою деполітизації складу КСУ депутатська квота повинна обиратися кваліфікованою більшістю (для цього на більш пізньому етапі буде потрібна поправка до Конституції).
9. Заповнювати нині вакантні місця в КС парламентом і Радою суддів тільки після створення органу для перевірки кандидатів.
10. Корисним практичним заходом було б проходження суддями спеціальної, в тому числі міжнародної, підготовки з питань тлумачення Конституції.
Нагадаємо, 9 грудня Венеційська комісія опублікувала спільний терміновий висновок про законодавчу ситуацію щодо механізмів протидії корупції відповідно до рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020.
У ньому рекомендувалося відновити відповідальність за недостовірне декларування, але докладніше розписати санкції, які слідують за тим чи іншим порушенням у декларації. І, можливо, відновити покарання у вигляді тюремного ув'язнення при особливо великих порушеннях.
Нагадаємо, 27 жовтня КСУ скасував кримінальну відповідальність посадових осіб за недекларування доходів, а також істотно обмежив повноваження НАЗК і заявив про неконституційність контролю НАЗК за деклараціями суддів.
У зв'язку із цим, президент України Володимир Зеленський вніс на розгляд Верховної Ради законопроект №4288, яким пропонується позбавити суддів КСУ їхніх повноважень та відновити скасований ними закон про декларування.
25 листопада президент України Зеленський звернувся до Венеційської комісії з проханням дати оцінку конституційності ситуації, яка виникла через скандальне рішення КСУ від 27 жовтня. Також він попросив оцінити антикорупційне законодавство України.
Венеційська комісія оприлюднила друге зведення рекомендацій щодо реформи КСУ
На думку комісії, Верховній Раді слід чіткіше прописати ситуації, в яких може бути обмежена діяльність КСУ, і встановити більш конкретне визначення конфлікту інтересів
01:45 11.12.2020
Венеціанська комісія 10 грудня опублікувала друге зведення рекомендацій щодо реформи Конституційного Суду, рішення якого від 27 жовтня зумовило конституційну кризу в Україні. Документ представлений на сайті комісіі.
"Рішення 13 - р/ 2020 показує, що стиль обґрунтування і підготовки рішення Конституційним Судом мають серйозні недоліки, які не відповідають стандартам чіткості обґрунтування в конституційних процедурах і потребують удосконалення", - підсумували у Венеційській комісії.
У висновку містяться наступні рекомендації для Верховної Ради при ухваленні законів, спрямованих на врегулювання конституційної кризи в Україні:
1. Верховній Раді треба чіткіше прописати ситуації, в яких може бути обмежена діяльність КСУ, а суддям Конституційного Суду - конкретно вказувати причини неконституційності того чи іншого закону.
2. Дисциплінарна процедура щодо суддів повинна регулюватися законом про КС. Можливість повторно повертати на розгляд справи КС повинна бути передбачена тільки у випадках, коли встановлено, що суддя у зв'язку з цим рішенням вчинив кримінальне порушення (хабар і т.д.).
3. Встановити більш чітке визначення конфлікту інтересів, виділяючи, наприклад, фінансовий конфлікт інтересів, особливо якщо це пов'язано з увагою до суддів з боку НАЗК або розслідуванням НАБУ.
4. Кворум необхідно зменшувати, якщо його неможливо забезпечити через відвід суддів.
5. Парламенту слід розглянути питання про ухвалення закону, де детально розписані наслідки у разі недотримання суддями КСУ положень закону про відкликання, у тому числі про порушення публічного дисциплінарного провадження.
6. Створити орган з відбору кандидатів на посаду судді КСУ, куди можуть входити міжнародні експерти, а у відборі можуть брати участь представники громадянського суспільства.
7. Впроваджувати норму, згідно з якою, у разі визнання сенатом КС неконституційним будь-якого положення закону, він, у разі запиту від президента або Верховної Ради, повинен буде звернутися за підтвердженням до Великої палати суду.
8. З метою деполітизації складу КСУ депутатська квота повинна обиратися кваліфікованою більшістю (для цього на більш пізньому етапі буде потрібна поправка до Конституції).
9. Заповнювати нині вакантні місця в КС парламентом і Радою суддів тільки після створення органу для перевірки кандидатів.
10. Корисним практичним заходом було б проходження суддями спеціальної, в тому числі міжнародної, підготовки з питань тлумачення Конституції.
Нагадаємо, 9 грудня Венеційська комісія опублікувала спільний терміновий висновок про законодавчу ситуацію щодо механізмів протидії корупції відповідно до рішення Конституційного Суду України № 13-р/2020.
У ньому рекомендувалося відновити відповідальність за недостовірне декларування, але докладніше розписати санкції, які слідують за тим чи іншим порушенням у декларації. І, можливо, відновити покарання у вигляді тюремного ув'язнення при особливо великих порушеннях.
Нагадаємо, 27 жовтня КСУ скасував кримінальну відповідальність посадових осіб за недекларування доходів, а також істотно обмежив повноваження НАЗК і заявив про неконституційність контролю НАЗК за деклараціями суддів.
У зв'язку із цим, президент України Володимир Зеленський вніс на розгляд Верховної Ради законопроект №4288, яким пропонується позбавити суддів КСУ їхніх повноважень та відновити скасований ними закон про декларування.
25 листопада президент України Зеленський звернувся до Венеційської комісії з проханням дати оцінку конституційності ситуації, яка виникла через скандальне рішення КСУ від 27 жовтня. Також він попросив оцінити антикорупційне законодавство України.