Кіно в темряві. Як відключення електроенергії впливає на роботу кінотеатрів
Кіно в темряві. Як відключення електроенергії впливає на роботу кінотеатрів

Кіно в темряві. Як відключення електроенергії впливає на роботу кінотеатрів

Через відключення електроенергії кінотеатри втрачають і без того нечисленних глядачів. Генератори поки що не рятують, а продюсери затримують релізи.

Велика війна сильно вдарила про кінотеатрах. Російська агресія знищила чимало з них і поставила решту на межу виживання — «Детектор медіа» писав про це у травні. У жовтні до економічних, логістичних і безпекових проблем кінотеатрів додалася ще одна: вимкнення електроенергії через російські ракетні удари по електростанціях та планові (насправді не завжди) знеструмлення міст. Показувати кіно на великому екрані без електроенергії неможливо.

«Люди приходять, коли є електрика, — розповідає генеральний директор мережі кінотеатрів «Мультиплекс» Роман Романчук. — Бо в нас зараз цікавий контент. Багато гостей дякують, що завдяки кінотеатрам можуть зануритись в інше життя хоч на півтори години». Великі мережі кінотеатрів відновили роботу навесні. Спершу крутили повтори, а далі почалися прем’єри.

Найскладніша ситуація в містах, де росіянам удалося пошкодити енергетичну інфраструктуру — в Києві, де найбільше кінотеатрів, а також у Житомирі, Полтаві й Черкасах.

«Ми потерпаємо від відключення електроенергії, як будь-який бізнес або будь-яка родина в Україні. Намагаємося якось прилаштуватися до нових умов», — коментує генеральна директорка мережі «Планета кіно» Наталія Байдан. Насамперед робота залів залежить від прогнозованості і тривалості вимкнень електроенергії. Після влучних ударів по енергетичній інфраструктурі електрики може не бути цілими днями, а графіки відключень збиваються.

«Якщо ми починаємо роботу о дванадцятій і запускаємо людей на сеанс, а о першій вимикають світло, ми повертаємо гроші гостям, — каже Роман Романчук. — Якщо світло з’являється лише о сьомій вечора, а до того часу торгівельно-розважальний центр не працює, нема шансів, що хтось прийде на сеанс. До того ж, деякі сеанси вже неможливо провести, бо о 21:00 ми маємо зачинятись, аби люди встигли додому до комендантської години. У дні масових атак ми не відкривали кінотеатри в деяких торгівельних центрах по кілька днів».

Про подібну ситуацію «Детектору медіа» розповіли й у пресслужбі мережі «Сінема сіті». Коли вимикають електропостачання, кінотеатр припиняє роботу, сеанси скасовують, а квитки на перервані чи скасовані сеанси повертають або замінюють квитками на наступні сеанси. На початку листопада ситуація дещо покращилась — відключати світло почали більш-менш за графіком, і сеанси почали підлаштовувати під нього. (15 листопада Росія знов ударила по енергетичній інфраструктурі майже сотнею ракет, тож ситуація може знов змінитися на гірше.)

Кінотеатр «Жовтень» має генератор, який дозволяє проводити кіносеанси і навіть кінофестивалі (наприклад, Docudays UA). Але мережеві кінотеатри генератор не врятує. Їхні зали розташовані у приміщеннях торгівельно-розважальних центрів, які під час вимкнення електрики зазвичай не працюють і не освітлені. «На час відсутності світла ТРЦ закриваються й не допускають відвідувачів. Тому використання генератора має бути комплексним рішенням для всіх орендарів ТРЦ», — кажуть у «Сінема сіті». Щоб забезпечити струмом увесь ТРЦ, потрібен дуже потужний генератор — це дорого й може бути економічно невигідно. Кінотеатрам довелося б підвищувати ціни на квитки та попкорн удвічі-втричі, а глядачі до цього не готові.

«На жаль, наш бізнес дуже енерговитратний, тому генераторами розв’язати проблему неможливо. Це буде дорого й сеанси перестануть окупатися. Ми й без того працювали собі у збиток через тривогу й брак відвідувачів, а купівлю генераторів для власних потреб навіть не розглядаємо. Інша річ, якщо цю ідею підтримають власники ТРЦ. Хоча і для нас, і для ТРЦ це дуже дороге задоволення», — коментує Наталія Байдан.

Власники деяких ТРЦ вже думають над цим. За словами Романа Романчука, його мережа шукає спільне розв’язання проблеми з торгівельно-розважальними центрами «Лавина» і «Проспект». «До речі, в “Лавині” вже підключають генератор і підживлюють найкритичнішу інфраструктуру. Але для повноцінної роботи потрібно не менше чотирьох», — каже Роман.

Відключення електрики в кілька разів знизили й без того невелику відвідуваність кінотеатрів. Як розповіли в мережі «Сінема сіті», до початку великої війни стандартний розклад для шестизального кінотеатру включав тридцять сеансів на день. Зараз — у найкращому разі десять. У дні повітряних тривог часом удається провести лише два повноцінні сеанси. За інформацією пресслужби «Сінема сіті», під час великої війни дохід кінотеатрів мережі знизився на 80%.

День, коли кінотеатри не працюють, завдає мережі «Мультиплекс» збитків десь на сто тисяч гривень. «Але всі збитки ми не підраховували, — каже Роман Романчук. — Адже розуміємо, що ніколи й ні до кого не зможемо звернутися по компенсацію цих збитків. Це спільна біда, і нам потрібно триматись і перемагати ворога».

На думку Наталії Байдан, ситуація в мережевих кінотеатрах зараз гірша, ніж за часів епідемії коронавірусної хвороби. Але є «ті, хто потребує підтримки набагато більше», тому «Планета кіно» не претендує на допомогу від держави. «Що ж до донорів, то на початку великої війни до мене звернулися друзі з Асоціації кінотеатрів Великої Британії, — розповідає Наталія. — Вони зібрали невеличку суму й передали на підтримку колег, які постраждали від агресії найбільше. Є кінотеатри, вщент зруйновані окупантами. Я беру участь у міжнародних форумах і зустрічах, де обговорюють ситуацію в кінобізнесі України. Відчуваю підтримку зарубіжних колег. А на запитання, чим вони можуть нас підтримати, відповідаю: нам потрібна зброя, звертайте на це увагу своїх урядів».

Ситуація з контентом зараз покращилась у порівнянні з першими місяцями великої війни: всі світові прем’єри в Україні виходять одночасно зі світом. Українські кінотеатри пропонували студіям-мейджорам запровадити спеціальні умови — розподілити прибутки у співвідношенні 50 на 50 або хоча б 60 на 40. Але правила залишилися тими самими, що й 24 лютого.

Натомість затримується вихід релізів незалежних студій, які хочуть притримати свої фільми до завершення бойових дій або стабілізації відвідуваності. «На жаль, це стосується й українського контенту, — каже Роман Романчук. — Є позиція дистрибуторів і продюсерів — не випускати реліз, бо він збере менше, ніж зібрав би після перемоги. І тут виникає дилема. Справді, коли все буде краще, збори будуть вищими. Але контент потрібен кінотеатрам щодня, щоби хоч щось зберегти. Ми закликаємо підтримувати нас і випускати прем’єри». За словами Романа, у 2022 році вийшло лише двадцять відсотків запланованих українських прем’єр. У «Сінема сіті» кажуть, що дуже чекають на прем’єру анімаційного фільму «Мавка», яку також відклали.

Вподобання глядачів, за словами Наталії Байдан, не дуже змінилися після 24 лютого. В кіно ходять на фільми про супергероїв, комедії, потроху відновлюється інтерес до сімейного кіно. «Глядач доволі охоче йде на українське кіно, — коментує вона. — Вразив результат “Білого ворона”, “Я працюю на цвинтарі”. Зараз вийшов “Клондайк”. Це чудово».

У мережі «Мультиплекс» восени найпопулярнішими були фільми «Квиток до раю», «Королева-воїн», «Чорний Адам», «Чорна пантера: Ваканда назавжди», «Після. Довго і щасливо», «Тед-мандрівник: Закляття мумії».

У «Сінема сіті» найбільші збори мали «Посіпаки: Становлення лиходія», «Квиток до раю», «Швидкісний поїзд», «Тор: Любов і грім» і «Топ Ган: Меверік». «Чекаємо на стабілізацію ситуації в країні і на вихід “Аватара”», — кажуть у мережі.

Фото: Max Sat/Flickr

Теги по теме
российская агрессия Кино
Источник материала
Поделиться сюжетом