Перун крутіший за Тора. Як проєкт «Чарівний світ UA» популяризує українську міфологію
Перун крутіший за Тора. Як проєкт «Чарівний світ UA» популяризує українську міфологію

Перун крутіший за Тора. Як проєкт «Чарівний світ UA» популяризує українську міфологію

Письменник Нік Лисицький вірить, що українські міфологічні персонажі крутіші за Marvel і можуть бути частиною бренду нашої країни.

Восени 2022 року в ютубі з’явилося шоу «Чарівний світ української міфології», яке прагне довести, що персонажі української міфології не гірші, ніж герої Marvel та інших фантастичних всесвітів. Випуски програми на ютуб-каналі поки що набирають від тисячі до десятка тисяч переглядів. Це шоу — частина культурно-мистецького проєкту «Чарівний світ UA», який уперше «оживив» багатьох персонажів української міфології. Наша міфологія багата, але майже не візуалізована, маловідома та лишається поза сучасним культурним контекстом. Намагаючись це виправити, у 2020 році проєкт створив мобільний застосунок із доповненою реальністю для дітей та підлітків. У 2021 році — настільну гру разом із видавництвом «Така Мака».

Автор і керівник проєкту — письменник і цифровий продюсер Нік Лисицький — розповів «Детектору медіа», чому міфологія є важливою для українського суспільства, як народився проєкт, за що він живе й чому люди мають зацікавитися Перуном більше, ніж Тором. Далі пряма мова. 

Перун крутіший за Тора. Як проєкт «Чарівний світ UA» популяризує українську міфологію - Фото 1

Від ідеї створення сувенірів до довгострокового проєкту

Усе почалося з ідеї створення українського національного сувеніра, який би приваблював туристів і популяризував Україну у світі. Може здатися, що це далеко від міфології, але насправді ні. Коли ми думали, якими можуть бути сувеніри, які би показували українську автентичність, то побачили, що в багатьох країнах міфологічні персонажі є елементами національної сувенірної продукції. Наприклад, в Ірландії є лепрекони, в Норвегії — тролі, в Китаї — дракони. А в нас такого немає. Ми задумались над тим, щоби зробити лінійку сувенірної продукції з українськими міфологічними персонажами. Проблемою було, що більшість героїв нашої міфології взагалі не візуалізовані. Ми зрозуміли, що перш за все їх потрібно візуалізувати, а потім створювати якісь продукти. Я — письменник із досвідом роботи в маркетингу й туризмі, і цікавлюся міфологією, тож вирішив за це взятися.

Поле для роботи було великим. Українська міфологія багата, в ній є різні персонажі, які мають потенціал стати героями голлівудських фільмів. Водночас зазвичай вони є тільки на сторінках старих книжок, наукових праць, а в сучасній культурі їх майже немає. Спершу потрібно популяризувати українську міфологію, візуалізувати її персонажів і створити сучасні культурні продукти.

Тоді майже не було яскравих ілюстрацій з українськими міфологічними персонажами, деякі персонажі були взагалі не візуалізованими, деякі ілюстрації були російськими. Нашим завданням було показати, що це — саме українська міфологія, зробити її частиною нашої культури. Кожен персонаж мав бути достовірним, цікавим, дружнім для дитячої й молодіжної аудиторії. Герой мав жити в багатьох культурних продуктах. Ми зрозуміли, що роботи тут більше, ніж просто створення сувенірів. Так народився проєкт «Чарівний світ UA».

Це все розпочалось іще в 2015 році, але втілили ми проєкт у 2020 році — тоді нам удалося отримати перший грант Українського культурного фонду на створення мобільного застосунку для дітей. Першу заявку ми подали в 2018-му і нічого не отримали. Зробивши роботу над помилками та сформувавши ініціативну групу, в 2019 році ми підготували нову заявку та в 2020-му отримали гроші. Створення грантових заявок, реалізація, звітування — клопіткий процес, який потребує багато зусиль. Не всі наші заявки проходять, конкуренція дуже велика, але за 2020–2022 роки ми чотири рази отримали грантову підтримку від Українського культурного фонду. Завдяки цьому досвіду зрозуміли, як писати заявки й розказувати про проєкт.

Коли у 2020-му стало зрозуміло, що ми отримаємо наш перший грант, навколо ідеї зібрались люди, які теж хотіли популяризувати українську міфологію. До нас долучились ілюстратори, письменники, продюсери, програмісти, нас підтримали лідери думок — автор коміксів Олексій Чорний, режисер Любомир Левицький, актор Михайло Войчук, письменник Хірано Такаші, народний артист України Петро Мага та інші. З ними ми зробили серію інтерв’ю про міфологію. Ми зібрались і швидко створили продукт — мобільний застосунок. Його метою є близько, буквально на відстані простягнутої руки познайомити людину з героями української міфології. Ми оживили героїв за допомогою сучасних технологій. Діти, розважаючись і слухаючи історію певного персонажа від першої особи, проходячи квести, знайомляться з цим персонажем. У кінці вони можуть побачити його в доповненій реальності, наприклад, у власній кімнаті, відчути героя живим.

Наша команда формується для кожного проєкту окремо. До створення застосунку долучилося 30 людей, а для настільної гри — приблизно 10. В основній команді небагато людей: я, як автор та керівник, та ініціативна група нашої громадської організації «Чарівний світ UA» — креативний директор Олесь Кучеренко, копірайтерка Світлана Романенко і лідер команди ілюстраторів Олександр Нестеренко.

Перун крутіший за Тора. Як проєкт «Чарівний світ UA» популяризує українську міфологію - Фото 2

Зараз ми намагаємось виходити на рівень бізнес-проєкту. Перш за все, ми культурний і некомерційний проєкт, але, щоб він був успішним і довгостроковим, він має заробляти. В нас є магазин, де можна придбати сувенірну продукцію і настільну гру, створену спільно з видавництвом «Така Мака». Також ми продаємо мерч, стікери і пазли з міфічними героями. Найчастіше в нас купують настільну гру. Вона вже рік є в продажу, але зараз через регулярні вимкнення світла особливо актуальна. Крім того, ми проводимо вебінари для дітей про міфологію. В цьому році провели з десяток таких для IT-компаній, які організовують різні заходи для співробітників та їхніх дітей, підтримують благодійні ініціативи. За такі вебінари ми отримуємо гроші, які вкладаємо в розвиток проєкту.

Раніше ми планували збирати пожертви аудиторії. Зараз я не вважаю це актуальним, але після перемоги планую розвивати цей спосіб доходу. Ми маємо досвід краудфандингу: настільна гра була створена не тільки за грантової підтримки, а й за рахунок пожертв, зібраних на платформі Big Idea. Якщо хтось хоче зараз підтримати нас грішми, достатньо купувати нашу продукцію, таким чином зробивши приємне й собі, й «Чарівному світу».

Звичайно, на початку створення проєкту були побоювання, чи буде проєкт успішним, чи сподобається він людям. Коли починаєш щось із нуля, страхи завжди є. На щастя, побоювання не справдились. Ми почали з візуалізації персонажів, створення сторінок у соцмережах та представлення персонажів аудиторії. Відразу отримали позитивні відгуки, люди писали: «Добре, що ви це робите». Якщо люди так думають, то ми на правильному шляху. 

Українська міфологія крутіша за Marvel

Ютуб-шоу — наш свіжий аудіовізуальний продукт. У першому сезоні має бути шість серій. Ми склали стратегію розвитку проєкту на кілька років уперед, і в планах завжди був якийсь аудіовізуальний продукт. Поступово ми до цього йшли, але початок повномасштабного вторгнення трішки сколихнув наші плани. Ми не знали, як працювати далі й чи потрібно зараз створювати такий продукт. Поки я думав, мені зателефонували знайомі та сказали, що є потреба у проведенні вебінару про українську міфологію для дітей. Я відгукнувся і провів вебінар «Українська міфологія крутіша за Marvel». Там я пояснив, чому наші герої можуть конкурувати з персонажами Marvel, мають потенціал стати популярними у світи і стати частиною фільмів та ігрових всесвітів. Це й стало метою нашого ютуб-шоу. Нам удалося отримати стипендію від Українського культурного фонду на створення цього проєкту. Восени ми його втілили.

Над усіма випусками пілотного сезону ми працювали паралельно й витратили на них приблизно півтора місяця. Одна серія триває приблизно дев’ять хвилин, кожна з них розповідає про один з архетипів міфологічних персонажів: герої, поганці, романтичні персонажі і друзі, трикстери, мудреці, воїни. Щойно завершимо цей сезон, почнемо робити наступний. Сподіваємося залучити фінансову допомогу, щоб контент був іще якіснішим.

Ідея шоу виходить із завдання: ми хочемо популяризувати українську міфологію й довести, що вона може бути крутішою за Marvel чи інші відомі фантастичні всесвіти. Для цього нам потрібно з’ясувати, хто з наших персонажів має, наприклад, найгероїчніший образ і знайти схожих героїв в інших міфологіях і всесвітах. Після цього ми маємо проаналізувати, наскільки український персонаж цікавіший, які в нього суперсили та потенціал. Наприклад, Перун і Тор. Усі знають, що є Тор — бог грому та блискавки. Але ж є і український Перун — теж бог грому, який має суперсилу блискавки. Отже, два персонажі: один уже відомий в усьому світі, а інший поки що ні. Тут наше завдання — показати сили Перуна. Як з’ясувалося в процесі підготовки відео, він у чомусь навіть крутіший за Тора. 

Перун крутіший за Тора. Як проєкт «Чарівний світ UA» популяризує українську міфологію - Фото 3

Ми зрозуміли, що нас будуть дивитись не тільки діти

Від початку роботи в нас була доволі ефективна комунікаційна кампанія, ми розвивали сторінки в соцмережах, особливо на фейсбуку, де маємо 12 тисяч підписників. Також просували проєкт у медіа, в 2020-му та 2021-му давали пресконференції, тоді про нас писали. Зараз ми робимо рекламні кампанії для залучення конкретної аудиторії. Враховуючи, що «Чарівному світу» вже три роки, багато людей знаходить нас через своїх знайомих.

У нас є бажана кількість переглядів на ютубі — поки що це 250 тисяч. Це наш пробний етап, тому я вважаю, що наступні цифри будуть більшими. Сподіваємось, далі будуть мільйони.

Коли ми розпочинали роботу проєкту, то думали, що наша цільова аудиторія — діти й підлітки від 7 до 13 років. У школі міфологію вивчають приблизно у п’ятому класі, тому логічно, що такий контент буде цікавим саме дітям. Згодом стало зрозуміло, що, перш за все, нас дивляться й читають дорослі, зокрема батьки. Після того, як батьки підтвердять, що наш контент хороший, вони показують його дітям. Тому аудиторія проєкту розширилась до сімейної. Наша аудиторія — всі, хто цікавиться міфологією, грає в настільні ігри, любить фентезі й хоче популяризувати українську культуру. Найбільше глядачів, звісно, з України, але також нас дивляться українці в Канаді, Японії, Португалії, Німеччині та інших країнах. Ми прагнемо популяризувати українську міфологію серед іноземної аудиторії, тому в нас є англомовна версія сайта й англійські субтитри під відео. Плануємо випустити ще версію нашого ютуб-шоу з дубляжем англійською для залучення іноземної аудиторії.

Перун крутіший за Тора. Як проєкт «Чарівний світ UA» популяризує українську міфологію - Фото 4

Зараз усю комунікацію ми ведемо на фейсбуку, де поширюємо інформацію про кожен випуск. Також у нас є інстаграм, плануємо створити тікток, щоб бути в комунікаційних трендах.

Ми бачимо, що з’являються й інші блоги, статті, ініціативи, де люди намагаються поширювати українську міфологію. Також нам регулярно пишуть на пошту. Нещодавно отримали листа з Великої Британії від нашої співвітчизниці. Вона зараз там живе та планує досліджувати сприйняття української міфології тамтешньою аудиторією студентів. Позитивний фідбек аудиторії допомагає нам рухатись далі.

Звісно, поряд із позитивом завжди буде негатив. Коли щось стає популярним, то з’являються ті, яким це не подобається. У нас таких людей мало, але інколи вони висловлюють у коментарях своє невдоволення. Комусь не подобається борода Перуна, а для когось персонаж недостатньо міфологічний. 

Міфологія — це частина бренду суспільства

Міфологія лежить в основі розвитку суспільства. Давні Скандинавія, Греція, Єгипет, Китай — всюди світогляд включав міфологічне бачення. Міфологія — це те, як колись люди дивились на світ. Це й сформувало подальший розвиток суспільства. Щоб розуміти себе, свою культуру, транслювати цінності, потрібно знати свій бекґраунд: не лише історію, а й міфологію, як частину нематеріальної культурної спадщини. Зараз міфологія — це частина бренду суспільства. В багатьох країнах міфологія є частиною туристичного бренду.

Міфологія дає змогу зрозуміти суть суспільства, провести паралелі між минулим і теперішнім. Наприклад, Кирило Кожум’яка сміливо виходить на двобій зі змієм і перемагає його. Якщо перенести на сучасні реалії, то можна легко зрозуміти, хто зараз Кирило Кожум’яка, а хто змій. Після початку великої війни ми побачили, що зацікавленість українського суспільства «Чарівним світом UA» зросла. Це змушує нас ще більше працювати, адже те, що ми робимо зараз, стало ще потрібнішим. Міфологія — важлива частина нашої культури та ідентичності. Росія привласнює собі не лише території, а й українську нематеріальну спадщину, в тому числі й героїв української міфології. Важливо показувати, що це саме наша міфологія, наші герої та наша культура. Тому ми теж робимо певний внесок в цю боротьбу.

Перун крутіший за Тора. Як проєкт «Чарівний світ UA» популяризує українську міфологію - Фото 5

Найбільшим успіхом «Чарівного світу» я вважаю те, що ми досі працюємо та розвиваємось. Це вже сталий проєкт, який розвивається в бік формування фантастичного всесвіту на основі української міфології. Скоро вийде моя художня книжка — фентезі на основі української міфології з пригодницьким сюжетом. В центрі, звісно, боротьба добра і зла. Ця книжка писалася для дітей і підлітків, але, можливо, її читатимуть і дорослі. Також ми хочемо перенести українських міфологічних персонажів у метавсесвіт. У цьому плані ми йдемо в ногу з часом, щоб наша культура та міфологія була максимально диджиталізована. Ми прагнемо, щоб «Чарівний світ української міфології» був відомим на світовому рівні і щоб із нашими героями і продуктами взаємодіяла не тільки українська аудиторія.

Источник материала
loader
loader