Дослідження ІМІ: Рік повномасштабної війни зменшив видимість жінок в українських медіа
Дослідження ІМІ: Рік повномасштабної війни зменшив видимість жінок в українських медіа

Дослідження ІМІ: Рік повномасштабної війни зменшив видимість жінок в українських медіа

Дослідження ІМІ: Рік повномасштабної війни зменшив видимість жінок в українських медіа - Фото 1
За 2022 рік скоротилось цитування жінок-експерток, а самих жінок в контексті війни почали зображати більш стереотипно.
Дослідження ІМІ: Рік повномасштабної війни зменшив видимість жінок в українських медіа - Фото 2

Рік повномасштабної війни в Україні негативно вплинув на видимість жінок у медіа. Їх стали менше цитувати як експерток та почали зображати більш стереотипно в контексті війни. Схожа тенденція помітна і в загальнонаціональних, і в регіональних ЗМІ.

Про це свідчать дані моніторингового дослідження Інституту масової інформації, проведеного в першому кварталі 2023 року, порівняно з попередніми дослідженнями ІМІ.

У загальнонаціональних ЗМІ цитування коментарів від жінок-експерток скоротилося до 18% (водночас 82% експертних коментарів у медіа припадає на чоловіків). Кількість матеріалів, героїнями яких є жінки, становить 23%, тоді як у 77% матеріалів головними героями є чоловіки.

Дослідження виявило, що станом на перший квартал 2023 року медіа значно частіше цитували закордонних, ніж українських політикинь чи посадовиць. Головні три теми, в яких згадувалися жінки як експертки – це міжнародні події, війна та кримінал. 

Дослідження ІМІ: Рік повномасштабної війни зменшив видимість жінок в українських медіа - Фото 3

Крім того, жінок стали зображувати більш стереотипно. Зокрема, зросла кількість згадок про жінок як сексуальних об’єктів, про жертв злочинів чи обстрілів чи про берегинь домашнього вогнища в той час, як чоловіки воюють. 

Натомість медіа мало пишуть про зростання навантаження на жінок у часи великої війни, а також про пов’язані з нею соціальні, гуманітарні та економічні проблеми.

«Як мінімум половину контенту українських медіа зараз становить війна, в якій дуже мало голосів жінок, а ті згадки, які є, переважно стосуються речниць офіційних структур. Водночас відчутно, що в новинних стрічках зменшилося різноманіття коментарів від українських жінок, які ухвалюють рішення, керують процесами, порівняно з періодом до повномасштабного вторгнення», — підсумовує медіаекспертка ІМІ Яна Машкова.

Дослідження контенту проводилось у лютому 2023 року в 10 загальнонаціональних інтернет-медіа: ТСН, УП, НВ, Цензор, Главком, РБК Україна, Корреспондент, УНІАН, Гордон, Суспільне.  

У новинах регіональних онлайн-медіа кількість жінок-експерток становить 19%, водночас на чоловіків припадає 81% експертних коментарів. У порівнянні з часами до повномасштабного вторгнення загальна кількість експерток у новинах знизилася на 9%. 

Дослідження ІМІ: Рік повномасштабної війни зменшив видимість жінок в українських медіа - Фото 4

У регіональних медіа жінки найчастіше коментують соціальну тематику: на неї припало 22% загальної кількості згадок про експерток у новинах. На другому місці – коментарі про війну і бойові дії (здебільшого це заяви прессекретарок і спікерок, які давали зведення з фронтів, – 18%). На третьому – коментарі від жінок у темах волонтерства й активізму (13%). У кримінальній тематиці експертки згадувалися в 10% випадків, але, як і у воєнній тематиці, більшістю експерток були речниці правоохоронних органів. Не зафіксовано коментарів від експерток у тематиці, пов'язаній з корупцією і спортом. 

Натомість експерти-чоловіки найчастіше коментували війну і бойові дії: на такі коментарі припало 43% загальної кількості згадок про експертів у новинах. 

Дослідження ІМІ: Рік повномасштабної війни зменшив видимість жінок в українських медіа - Фото 5

Дослідження зафіксувало сталу тенденцію, у якій жінки-експертки більше коментують теми волонтерства (13% згадок про експерток проти 3% згадок експертів), культури (8% експерток проти 3% експертів), медицини (6% експерток проти 2% експертів) і освіти (4% експерток проти 1% експертів) тощо. 

Героїнями у матеріалах регіональних ЗМІ жінки ставали у 25% випадків, натомість чоловіки – у 75%. Жінки найчастіше виступали героїнями в кримінальній хроніці, де їх переважно зображували як жертв злочинів, і у воєнній тематиці, де йшлося про родичок, матерів загиблих, жертв війни. 

Натомість чоловіки були героями в новинах про війну і бойові дії (згадки про учасників бойових дій), а також у кримінальній тематиці, але, на відміну від жінок, не як жертви, а як суб’єкти скоєння злочинів. 

У дослідженні проаналізовано 2500 публікацій (по 50 перших публікацій, у яких є дійові особи) починаючи з 6 лютого 2023 року в 50 регіональних онлайн-медіа 10 регіонів України (Волинь, Дніпро, Донецьк (неокупована частина), Кропивницький, Миколаїв, Одеса, Рівне, Харків, Херсон (неокупована частина), Черкаси). До моніторингу потрапили новинні публікації з новинних стрічок онлайн-медіа. Не аналізувалися аналітика / статті / інтерв'ю, журналістські розслідування, комерційна / політична джинса, подана не у формі новини, авторські колонки / блоги, анонси.  

Головне фото: Aiste Stancikatie / Time. Інфографіка: ІМІ

Теги за темою
дослідження
Джерело матеріала
loader
loader