На першому місці у переліку найбільш надійних джерел інформації для українців залишається родина (82%), у той час, як на друге місце вийшов Генеральний штаб ЗСУ (80%), який тогоріч посідав третю сходинку п’єдесталу. Про це свідчать дані щорічного дослідження USAID-Internews «Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа 2023».
У 2022 році друге місце у рейтингу найнадійніших джерел інформації дісталось друзям, про довіру яким тоді повідомив 81% опитаних. Результати ж цьогорічного дослідження показали зниження довіри до цього «інформаційного ресурсу» до 75%.
Серед органів державної влади, як і раніше, найбільшою довірою користується Офіс президента України. Хоча кількість респондентів, які вважають його надійним джерелом інформації, зменшилась з 73% у 2022 році до 69% у 2023-му.
Похитнулись також позиції місцевої влади (у 2022 році — 61%, у 2023-му — 53%) та церкви (у 2022 році — 40%, у 2023-му — 36%). Медіа (телебаченню, радіо, газетам та онлайн-медіа) довіряють 53% респондентів. І все більше людей довіряють медіа як джерелу інформації, ніж не довіряють (31%).
Втім, якщо говорити про різні види медіа, то звертає на себе увагу зростання у 2023 році рівня довіри до радіо — як національного (з 23% у 2022 року до 28% у 2023-му), так і регіонального (з 22% у 2022 року до 27% у 2023-му). Основними причинами цього, експерти називають зникнення проросійських станцій, відсутність російської музики та збільшення новинного контенту на музичних станціях. Серед радіостанцій найпопулярнішим джерелом новин є Українське радіо, що свідчить про високий рівень довіри до суспільного мовлення України.
Що стосується друкованих медіа, то довіра до них, яка помітно впала з початком широкомасштабного вторгнення (з 22% у 2021 році до 16% у 2022-му), перевищила у цьому році довоєнний рівень на 2%.
Не пасуть задніх й інтернет-медіа, демонструючи двохпроцентне зростання довіри (з 54% у 2022 році до 56% у 2023-му). Причому кожний четвертий споживач новин з онлайн-медіа готовий платити за доступ до улюбленого інтернет-сайту. Щоправда, половина з них — за умови, якщо вартість послуги складе не більше ніж дві чашки кави (60 грн.). «Ті, хто не готові платити за доступ ні за яких обставин (61%), говорять, що будь-яка новина, навіть ексклюзивна, дуже швидко з’являється у безкоштовному медійному просторі», — зауважують автори дослідження.
Дослідження «Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа» було виконано дослідницькою компанією InMind з використанням кількісного та якісного методів збирання інформації.
Опитування проводилося з 28 липня по 28 серпня 2023 року в чотири етапи і включало в себе як загальнонаціональне опитування, так й інтерв’ю з окремими категоріями населення.
Загальнонаціональне опитування відбувалось шляхом особистого інтерв’ю (face-to-face) серед громадян віком від 18 до 65 років у місті Києві, Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Київській, Кіровоградській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернігівській, Чернівецькій областях (у Миколаївській та Харківській областях —лише в м. Миколаїв та м. Харків). Особи, які виїхали за кордон, в опитуванні участь не брали. Загальна вибірка 3250 інтерв’ю, репрезентативна — 1534.
Похибка вибірки з імовірністю 0,95 не перевищує 2,5%.
Дослідження проводилось на замовлення міжнародної організації Internews, що реалізує «Медійну програму в Україні» за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.