Транспортний армагеддон у Києві: як вирішать проблему ізоляції Теремків
Транспортний армагеддон у Києві: як вирішать проблему ізоляції Теремків

Транспортний армагеддон у Києві: як вирішать проблему ізоляції Теремків

Через неробочі станції метро частина міста опинилася в ізоляції

Теремки перетворили на село. Так у соцмережах коментують транспортну ситуацію в одному із найбільш густо заселених районів Києва. У столичної влади за вихідні дні так і не вдалося знайти адекватну заміну метро. Що відбувається та чого чекати далі, розбиралися Vesti.ua.

Чорна п'ятниця Віталія Кличка

8 грудня, у п'ятницю, через підтікання тунелю між станціями метро "Деміївська" та "Либідська" мер Києва Віталій Кличко доручив перекрити шість станцій метрополітену: "Деміївську", "Голосіївську", "Васильківську", "Виставковий центр", "Іподром", "Теремки".

Потяги на "синій" гілці продовжили курсування лише між станціями метро "Героїв Дніпра" "Либідська". "Ми сподівалися, що зможемо експлуатувати цю гілку підземки ще до кінця цього дня (п'ятниці). Але чергове обстеження показало, що це дуже небезпечно", – пояснив Кличко.

В екстреному порядку у п'ятницю було пущено 35 автобусів та 15 тролейбусів від станції метро "Теремки" до "Либідської", до суботи було обіцяно збільшити кількість рухомого складу на альтернативних маршрутах до 77 автобусів та 20 тролейбусів.

У суботу стало очевидним, що столична влада самостійно вирішити проблему не зможе і до справи долучилася центральна виконавча влада. 9 грудня відбулося засідання Держкомісії з ТЕБ та НС при Кабміні. Ба більше, до суботи була виявлена ще одна тріщина.

Вирішено було лише перевірити організацію перевезення пасажирів KGVA, змінити графіки роботи світлофорів та доручити КП "Київський метрополітен" обстежити та усунути пошкодження. Водночас закриті станції метро залишаються функціональними як укриття.

Паралельно Київська міська прокуратура порушила кримінальну справу за фактом службової недбалості, що призвела до тяжких наслідків (ч. 3 ст. 367 Кримінального кодексу України). У повідомленні йдеться, що буде надано правову оцінку діям посадових осіб КП ("Київський метрополітен") та підрядних організацій, які споруджували перегінні тунелі між закритими наразі станціями у заплаві річки Либідь.

Це відразу викликало у користувачів скепсис, адже і Віталій Кличко звинуватив тих, хто будував аварійну частину гілки метро. За словами мера, її споруджували у 2008-2010 роках практично в ручному режимі, розрили ділянку 8-10 метрів у заплаві річки Либідь, яка й пропускає воду досі.

Понеділок день важкий

У понеділок, 11 грудня, попри зусилля центральної та столичної влади, вздовж "синьої" гілки метро від станцій метро "Либідська" до "Теремки" вибухнув транспортний колапс.

О 07:00, за свідченням користувачів соцмереж, інтервал руху автобусів становив не більше 10 хвилин. Автор одного з постів у місцевому пабліку доїхав у порожньому транспорті до місця призначення без проблем. Можливо, це був один із небагатьох пасажирів, якому пощастило. Адже з 08:00 "у Києві повністю паралізовані Теремки", повідомляють користувачі у соцмережах.

До полудня стало очевидним, що, хоча виділено достатньо рухомого складу для наземних маршрутів, що дублюють синю гілку метро, ​​проспект Глушкова єдина транспортна магістраль, що веде від станції метро "Либідська" на масив Теремки, паралізований. "Весь проспект Глушкова суцільна пробка", пояснюють кияни.

Не кращі справи й під землею. Як повідомляють користувачі в київських пабліках, станція метро "Либідська", яка стала мінімум на пів року кінцевою для "синьої" гілки столичного метро, заповнилася людьми. Такого не було навіть у повітряні тривоги, повідомляють пасажири.

Дійшло до того, що допомогу Києву запропонувало село Калинівка, що межує з Теремками. Голова Калинівської сільради Юлія Олексенко у понеділок у листі КМДА та КОДА попросила продовжити маршрут внутрішньообласних автобусних перевезень до станції метро "Либідська" на період ремонту проблемних станцій метро. Голова сільради наголошує: самостійно змінити маршрут перевізники не уповноважені, оскільки вносити зміни до відповідних договорів може лише КОДА.

Навряд чи це вирішить проблему, оскільки головний стопор не кількість рухомого складу, а пропускна спроможність Голосіївського проспекту (проспекту Глушкова).

Човниковий рух

До вечора неділі це зрозуміли і в КМДА, де обережно заявили про тестування човникового руху між станціями метро "Деміївська" та "Теремки". Це означає, що один поїзд рухатиметься без розвороту між цими двома станціями через непошкоджений тунель, розповів директор Департаменту транспортної інфраструктури КМДА Руслан Кандибор. Простіше кажучи, "туди-сюди". Інтервал руху (час очікування поїзда) становитиме близько 30 хвилин.

Але на ранок понеділка човниковий рейс не запрацював, у КМДА обіцяють розпочати його тестувати з 13 грудня. Та й кому він потрібен, чекати на поїзди по пів години плюс доїзд, плюс від станції метро додому, роздратовано коментували це рішення в соцмережах. Хоча інші користувачі таки наполягали на човникових рейсах.

В результаті багато пасажирів метро змушені були брати таксі, задіяти особистий автотранспорт або утрамбовуватись у наземні автобуси-тролейбуси. Зазначимо, населення житлового масиву Теремки за оцінками до 24 лютого 2022 року становило близько 250 тисяч осіб. Зараз приблизна кількість жителів становить близько 500 тисяч осіб. Щонайменше третина від цієї кількості регулярно їздили в інші райони міста, оскільки Теремки вважаються "спальником". Плюс жителі приміських сіл (тої ж Калинівки), які добиралися на роботу у Києві переважно приміськими маршрутами із пересадкою на метро.

Транспортний Армагеддон Києву пророкували ще у п'ятницю. Відразу далася взнаки відсутність єдиного центру управління перевезеннями, що призвело до хаосу та затримок, розповів Vesti.ua політичний аналітик та ексголова РДА Дмитрий Франчук: "Оптимально було б створити єдиний центр управління перевезеннями, який би відповідав за планування маршрутів та координацію роботи перевізників, але цього немає. І хоча київська влада закупила додатковий рухомий склад, цю проблему не вирішити. Потрібно вже зараз розвивати альтернативні види транспорту, наприклад велосипедний чи громадський електротранспорт". 

Чи винна забудова?

Є думка, що аварія стала наслідком недбалого ставлення до щорічного технічного огляду тунелів, передбачених нормами метробудівництва. Тим більше начальник КП "Київський метрополітен" Віктор Брагінський обіймає цю посаду протягом 10 років і про проблему мав би знати.

Але не в компетенції Багинського займатися надземними спорудами, адже саме в них, як вважають експерти, є справжня причина кризової ситуації.

На тій ділянці, де й підтопило тунель метро (кадастровий №8000000000:79:054:0029), відбувається будівництво Ocean Mall.

Заради цікавості користувач Володимир Бондаренко подивився фірму "Центр комерційних площ" (код ЄДРПОУ 38104878), яка була замовником будівництва Ocean Mall, тобто на тій ділянці, де й підтопило тунель метро (кадастровий №8000000000:79:054:0029). Саме будівництво пов'язують із київським бізнесменом Вагіфом Алієвим.

Комплекс споруджувався не просто над тунелем між станціями метро, ​​а між річкою Либідь та озером Глінка, та ще й на пливуні.  У 2016 році забудовник про це нібито інформував міську владу. Пливун це підземна відокремлена ділянка ґрунту, яка, з різних причин (насамперед насиченості підземними водами) рухається і фундаменту або палям, опорам нема на що спиратися

Втім, згідно з відкритими даними Київрада, перед війною розірвала з фірмою-орендарем ("Інвестиційний союз "Либідь") договір про оренду цієї ділянки землі.

Втім, ґрунт міг вплинути і на житлові комплекси, які будувалися поблизу метро.

Представниця Національного транспортного університету Ганна Мінюкова нагадала, що ідеально герметичних тунелів не буває в принципі, наявність води в метрополітені досить поширена ситуація та критичною не є, але зараз через складну геологію стики двох тюбінгів почали руйнуватися. 

Система водопостачання це складна інженерна споруда, шляхопровід Шулявка, метро, ​​станція аерації, міст Патона, міст Метро, ​​колектор Либеді, бетонні набережні. "Продовжувати?" сумно іронізує депутат Київради ("Слуга народу") Ксенія Семенова. 

Нерухомість почне рухатися

Нерухомість у недешевих ЖК на Теремках, прогнозують аналітики сервісу новобудов ЛУН, може помітно подешевшати, особливо в оренді. Через затори ціни на оренду квартир там просядуть, адже наявність метро є суттєвою перевагою для орендарів. Проте в агентстві вважають, що обвалу цін не станеться, адже в короткостроковій перспективі метро запрацює. І на це можуть робити ставку ті, хто не здає, а продає чи перепродає квадратні метри. Водночас у соцмережах невесело жартують: "Життя дало тріщину Теремки стали Троєщиною".

Втім, причина може бути і в сильно роздутих цінах квартир на Теремках. Як розповіла Світлана Скшетуська, 2020 року продала "двушку" на Теремках за 42 тис. доларів США, зараз вбиті "однушки" йдуть за 40 тис. доларів. Якщо говорити про оренду, згідно з даними порталу нерухомості M2bomber по другій половині листопада 2023 року, ціни почали просідати. Наприклад, у Києві зниження становило 10-15%, тренд продовжився у грудні.

В середньому оренда однокімнатної квартири у столиці коштувала 13 тис грн, найдешевші у Деснянському, Оболонському та Дарницькому районах. Голосіївський район (де розташований житловий масив Теремки) за цінами належить до дорогих, вартість оренди "однушки" там сягала 18 тис. грн. Водночас, попри наявне метро, ​​він залишався найдоступнішим із чотирьох дорогих районів Києва.

Для порівняння, у Шевченківському районі середня вартість оренди однокімнатної квартири 29 тис. грн, у Печерському – майже 30 тис. грн. Такий розкид цін пояснюється тим, що у Голосіївському районі дуже щільна забудова та банально багато квартир. Якщо проблему з "синьою" гілкою не буде вирішено, житло на Теремках подешевшає, але, враховуючи очікуваний розігрів ринку нерухомості в столиці після 10-25 січня 2024 року, і орендувати, і купувати житло, зокрема на Теремках, краще зараз, радить Святослав Смольянинов

Коли стане легше

Гендиректор КП "Київський метрополітен" Віктор Брагінський пізно ввечері у понеділок в ефірі ТРК "Київ" підтвердив, що проблеми щодо підтоплень мають не лише шість станцій "синьої" гілки, а й інші, оскільки, за його словами, якщо в місті Дніпро метро збудовано в скельних породах, то в Києві в насичених водою ґрунтах. Проте заспокоїв – закриття всіх станцій одразу не буде, тривають планові роботи. Чому планові роботи у перегоні між "Деміївською" та "Теремками" не попередили аварію, він не уточнив. Наголосив лише, що там ситуація почала розвиватися стрімко. На цей момент підтікання є, але без винесення піску, а це вже прогрес. Горезвісний човниковий рух між "Деміївською" та "Теремками", за словами Віктора Брагінського, очікується до кінця поточного тижня. Інтервал між поїздами становитиме 13 хвилин (а не пів години, як повідомлялося раніше), поїзди зупинятимуться на всіх станціях метро зазначеної ділянки.

Від "Либідської" організувати такий рух не вийде, оскільки порушиться графік руху та розворотів на "Героїв Дніпра". А делікатне питання компенсації пасажирам за додаткові витрати вирішено однозначно: оскільки тариф збитковий з 2018 року, про таке й не йдеться.

Источник материала
Поделиться сюжетом