Пандемія, а згодом повномасштабна війна змінили підходи до навчання школярів: онлайн-освіта набирає обертів і дозволяє дітям отримувати знання незалежно від місця перебування. Наприклад, чверть учнів КМДШ навчається онлайн. Діти збираються у віртуальні класи, програми відповідають вимогам МОН України, а гейміфікація процесу допомагає тримати зацікавленість і мотивацію учнів на високому рівні.
Редакція ITC.UA, дізналася, як побудований процес навчання та наскільки він ефективний.
Зміст
- 1 Еволюція гнучкої системи навчання
- 2 КМДШ в цифрах
- 3 Кому підходить навчання в онлайн-форматі
- 4 Переваги та відмінності між екстернатом і Real Time
- 5 Гейміфікація процесу навчання
- 6 Хто викладає у КМДШ
- 7 Хвильове занурення, проєктний підхід і підготовка до ЗНО та НМТ
- 8 Переваги диджиталізованого підходу до навчання дітей
Еволюція гнучкої системи навчання
Мережу шкіл КМДШ заснували випускники КМБС, в тому числі і Володимир Козленко. Станом на сьогодні він продовжує розвивати КМДШ ВСЕСВІТ. Спочатку це була школа вихідного дня, із часом вона перетворилася на школу повного дня, а від 2023 року в її складі почав діяти садочок повного дня. За 11 років на освітньому ринку КМДШ виросла до шести навчальних закладів у Києві та розвинула напрям онлайн-освіти.
Диджиталізований підхід до навчання дітей був відповіддю на виклики сьогодення. Спочатку з’явився так званий гібридний формат навчання, коли діти могли одночасно знаходитися онлайн у прямій трансляції та офлайн. Але за такого підходу викладачі стикнулися з певними викликами, а саме підготовка матеріалів (окремо для онлайн- та офлайн-навчання), утримання уваги дітей і контролювання навчального процесу.
Для надання якісних освітніх послуг у КМДШ вирішили розділити навчальний процес на два окремі формати: онлайн та офлайн. Зокрема, онлайн-формат поділили на Real Time та екстернат.
Real Time – лише «живі» онлайн-заняття з учителем, жодних уроків «у попередньому записі».
Екстернат – дистанційний формат навчання, коли учні самостійно опановують освітні програми.
Для максимального залучення та мотивації учнів у навчальних програмах Play процес навчання гейміфікований.
Завдяки постійній взаємодії учні та викладачі не відчувають різницю між онлайн- та офлайн-навчанням. Але прийоми оцінювання учнів відрізняються, оскільки важче дотримуватися академічної доброчесності у звичний спосіб. Тому більшість учителів переходять на усне опитування, бесіду тощо для оцінювання справжніх знань дитини.
КМДШ в цифрах
- 11 років на ринку освітніх послуг
- 330 кваліфікованих вчителів, психологів, тьюторів, едвайзерів
- 1,8 тис. учнів – потужність наявних локацій
- 6 сучасних освітніх закладів та онлайн
Від 2020 року 67 випускників вступили до провідних українських ВНЗ та популярних закордонних вищих навчальних закладів.
Кому підходить навчання в онлайн-форматі
Дистанційна освіта – один із найоптимальніших способів надолужити освітні втрати, обумовлені воєнним часом. Дітям доступні матеріали з відеопоясненнями, детальні матеріали з прикладами й завданнями з автоматичною перевіркою. Окрім цього учні мають можливість отримати додаткову консультацію вчителя. Навчальний процес загалом відбувається в зручному темпі, а отримувати освіту можна з будь-якої точки світу.
«На мою думку, екстернат – це про самоорганізацію дітей, – зазначає директорка ліцею КМДШ ОНЛАЙН Альона Кузовенкова. – А цієї навички потрібно навчати, тому перший час бажано, щоб батьки допомагали дитині самоорганізуватися та налагодити графік».
Є діти, яким потрібний саме формат Real Time, оскільки всі мають свої особливості. Наприклад, гіперактивна дитина може постійно відволікатися на заняттях, які проходять офлайн. А коли вона знаходиться у своїй кімнаті та звичному для неї середовищі, то її вже ніщо не відволікає, а навчання стає більш активним і продуктивним.
Навчатись онлайн в КМДШ можуть всі охочі діти. Перевірити, чи підходить такий формат навчання саме вашій дитині, допоможуть пробні дні, під час яких родини знайомляться із програмами та підходами до викладання, а вчителі – з дитиною. За результатами пробних днів педагоги визначають, чи варто дитині далі проходити ще й тестування. Тестування проводять, щоб спланувати подальшу траєкторію навчання учня. На екстернатну форму навчання учнів зараховують без пробних днів і тестування.
Переваги та відмінності між екстернатом і Real Time
Коли родина вибирає для своєї дитини формат Real Time, то навчання відбувається за певним графіком. Щоденно учні мають синхронні уроки з 10-ї години ранку і, залежно від віку, до 13:00 або 14:30. Обраний час обґрунтований тим, що значна кількість школярів знаходиться за кордоном і різниця в часі досягає 1–2 годин.
На випадок блекаутів педагоги мають готові матеріали.
Діти об’єднані у класи, у кожного класу є куратор. Уроки проходять на платформі Microsoft Teams: тут є класи, календар, чат, завдання.
В екстернаті учень навчається самостійно, і результати навчання залежать від багатьох факторів: самоорганізація, вмотивованість, час, приділений навчанню тощо.
У старших класах діти часто пропускають перші або останні уроки, оскільки витрачають час на дорогу чи відвідування додаткових занять. У Real Time розклад дня побудований таким чином, що після 14:30 діти мають вільний час, який можуть використовувати на власний розсуд. Частина предметів, зокрема мистецтво, основи здоров’я, фізкультура тощо, викладаються у формі інтегрованої проєктної діяльності.
Гейміфікація процесу навчання
Гейміфікація – методика навчання на основі гри та з використанням системи ігрових елементів. Викликаючи зацікавленість, вчителі підвищують мотивацію до навчання.
Плюси гейміфікації в навчальних програмах Play:
- є проста і зрозуміла винагорода за проходження завдань;
- стимулює здорову конкуренцію та азарт;
- передбачає різні види взаємодії з матеріалом у процесі вивчення;
- учень може ділитися результатами та досягненнями;
- є очевидний і швидкий зворотний зв’язок на правильність дій;
- допомагає учням бачити завдання чи тему в загальному контексті;
- розвиває системне мислення і здатність бачити зв’язки між предметами, подіями та фактами;
- робить навчальний процес цікавим і радісним для дитини.
Хто викладає у КМДШ
Будь-яка школа мріє про найкращих фахівців, а перевага онлайн-школи в тому, що вона не обмежена територією та може запропонувати роботу найкращим учителям з будь-якого віддаленого містечка або селища.
Критерії, за якими відбирають кандидатів до КМДШ, це в першу чергу поєднання професійного рівня та певних людських якостей. Людина має відповідати цінностям КМДШ, не зупинятися на досягнутому й екологічно знаходити спільну мову з дітьми. Вона має розділяти такі цінності, як взаємодія на основі чесності та поваги; свобода усвідомленого вибору; людяність.
Хвильове занурення, проєктний підхід і підготовка до ЗНО та НМТ
У 1–4-му класах на інтегрованих уроках «Я досліджую світ» відбувається хвильове занурення в тему місяця, наприклад «Україна, мистецтво, екосмарт». Протягом місяця учні вивчають тему з різних боків, використовують знання, які вони здобувають на різних предметах.
Кожен клас з учителем вибирає підтему (але це необов’язково: якщо захист відбуватиметься у виді змагання, то учні просто глибоко вивчають тему місяця), у якій буде глибше працювати. А наприкінці місяця кожен учень представляє та захищає проєкт на цю тему. В онлайн-навчанні захист може відбуватись у вигляді презентації, дослідження, поробки, вебквесту, бліцтурніру, змагань, Kahoot!
За результатами виконання таких проєктів учні отримують семестрову оцінку.
Тематика проєктів розроблена вчителями КМДШ і є досить різноманітною. Але учні можуть вибирати власні теми. Зокрема, траплялися дуже цікаві та несподівані проєкти, наприклад, учні:
- презентували свої сімейні реліквії та дослідили технології їх створення;
- дослідили свої харчові звички та робили висновки стосовно безпеки харчування;
- використовуючи сучасні інформаційні технології, створювали різноманітні мультфільми, у яких презентували свої результати відвідування онлайн-музеїв;
- виготовляли моделі легень і досліджували їхню життєву ємність;
- виготовляли ялинкові прикраси, глобуси тощо.
У КМДШ приділяють багато уваги підготовці учнів до зовнішнього незалежного оцінюванняЗНО та національного мультипредметного тестуНМТ. Вона фактично відбувається протягом усього навчання. Але цілеспрямована підготовка до ЗНО/НМТ починається у другому семестрі 11-го класу.
Протягом 10–11-го класів учителі поступово ущільнюють програму так, щоб ближче до другого семестру 11-го класу була можливість вивільнити учням час від вивчення програмового матеріалу та приділити час підготовці до НМТ.
Також декілька разів проводиться тренувальне тестування випускників. При цьому відтворюються умови, наближені до реальних: відведений час, перерви, кількість завдань – усе як під час НМТ.
2022 року школярі, які навчалися у форматі Real Time, отримали високі бали: наприклад, 200 балів з української мови, 175 і вище балів з математики. Тому в КМДШ вважають, що Real Time дає можливість отримати такі самі результати, як і в офлайн-навчанні. Особливо це характерно для дітей старшої вікової категорії.
Переваги диджиталізованого підходу до навчання дітей
Чому онлайн-навчання в КМДШ вибирають діти і їхні батьки:
- програма відповідає вимогам МОН України;
- дитина може самостійного вибирати предмети;
- можна подивитися звіт про прогрес та успішність учня;
- домашні завдання – інструмент розвитку практичних навичок;
- у КМДШ застосовують 17 тис. навчальних матеріалів;
- батьки можуть бачити й контролювати рівень успішності дитини;
- передбачено 120 тис. завдань на здобуття вмінь;
- доступ до навчальних матеріалів у режимі 24/7;
- учні можуть самі керувати власним часом для вивчення та засвоєння матеріалу;
- розроблені та застосовуються різноманітні ігрові платформи для розвитку навичок і засвоєння знань.