Команда проєкту Uablocklist, що веде відкриту базу заблокованих в Україні вебсторінок, дослідила, чи часто громадяни намагаються потрапити на сайти найбільших заблокованих російських пропагандистських медіа, вводячи їх назви або домени для пошуку у Google. Аналітики пересвічилися, що кількість брендових пошукових запитів по 20 заблокованих ворожих медіа суттєво скоротилася, повідомили в Uablocklist.
Користуючись даними з сервісу Ahrefs, дослідники з’ясували, що у лютому 2024-го року порівняно з аналогічним періодом 2021-го року кількість брендових пошуків, здійснених користувачами з України скоротилась для російських пропагандистських медіа щонайменше удвічі.
Зокрема:
- lenta.ru: було — 240 тис. запитів, стало — трохи більш як 119 тис.
- НТВ: було — понад 93 тис. запитів, стало — 12,8 тис.
- Перший канал: було — понад 45,6 тис. запитів, стало — 21,9 тис.
- smi2.ru: було — трохи більше 40 тис. запитів, стало — 20 тис.
- ТНТ: було — майже 23 тис. запитів, стало — близько 5 тис.
«Серед топових російських ЗМІ бачимо падіння щонайменше вдвічі. Але в багатьох випадках різниця навіть більш значуща. Свого роду "антирекордсменом" став сайт vedomosti.ru. До блокування його шукали 1550 разів впродовж місяця, а після — всього двічі», — йдеться у публікації.
Цю тенденцію підтвердили й проаналізовані дані Google Trends.
«Ми спостерігаємо падіння популярності російських ЗМІ серед українців в середньому у 2-3 рази й більше. Відносно високі показники популярності все ще мають Вести, ТВЦ, smi2.ru та деякі інші, але і вони в рази нижчі, ніж були до блокування», — повідомила команда Uablocklist.
Зокрема:
- ТВЦ — 50 балів зі 100 можливих (до блокування — 76);
- vesti.ru — 46 балів (до блокування — 68);
- ria.ru — 26 балів (до блокування — 60);
- inosmi.ru — 22 бали (до блокування — 32);
- ТНТ — 21 бал (до блокування — 65).
Серед сайтів, які втратили найбільше балів в Google Trends також vedomosti.ru — з 84 до блокування лишилось тільки 10, та ukraina.ru — з 71 показник скоротився до 19.
Пояснюючи, чому всетаки знаходження заблокованих ворожих медіа через пошукову систему Google досі є можливими, аналітики акцентували на особливостях її роботи та поведінці самих користувачів.
У Uablocklist нагадали, що специфіка пошукової системи Google полягає у тому, що алгоритм не робить чіткого розмежування між контентом, створеним спорідненими мовами для користувачів сусідніх країн.
«Приміром, ви часто можете побачити нідерландський чи французький сайт у бельгійському пошуку, рівно як і російський — в українському. І навіть той факт, що певний вебсайт знаходиться в переліку заблокованих в Україні, не виключає його з результатів пошукової видачі для українців», — йдеться у публікації.
На думку аналітиків, ускладнює ситуацію і те, що чимало українців продовжують шукати інформацію в Google російською мовою. За даними Serpstat, до початку повномасштабної війни понад 75% українців «гуглили» саме російською. Після 24 лютого 2024 року кількість російськомовних запитів зменшилася в середньому на 10%. Однак досі залишається величезний пласт українців, які шукають інформацію переважно мовою ворога, відтак пошуковик надає їм «релевантні» результати видачі.
- Читайте також: Користувачі Android бачать пропутінську пропаганду через персоналізовану стрічку новин Google Discover, — Bloomberg
З огляду на ці чинники, команда Uablocklist також проаналізувала шанси пересічного користувача випадково потрапити з пошуку на згадані російські пропагандистські ресурси.
За їхнім висновком, наразі найбільший ризик отримати у результатах видачі Google посилання на наступні сайти: lenta.ru, РБК, ria.ru, Газета.ру та Первий канал.
«Тішить, що попри все ще досить високі шанси побачити заборонений пропагандистський сайт у пошуку, цифри однозначно вказують, що шанси ці поступово зменшуються. Для більшості проаналізованих сайтів за роки блокування РКВ скоротилась у 2-4 рази. Для одіозного НТВ імовірна кількість відвідувачів з України взагалі скоротилась більш як у 20 разів (з 97 010 до 4 690), а для ТНТ — у 377 разів! (з 60 350 до 160)», — йдеться у публікації.
Нагадаємо, Uablocklist з’ясували, що відвідуваність 20 заблокованих найбільших пропагандистських медіа з України знизилася кардинально: у 19 з 20 заблокованих ресурсів відвідувачі з України становлять лише 1–3% аудиторії.
Фото: ілюстративне / appuals.com
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.