Блокування новин у фейсбуці в Канаді призвело до вибуху популярності мемів та фейків, — Reuters
Блокування новин у фейсбуці в Канаді призвело до вибуху популярності мемів та фейків, — Reuters

Блокування новин у фейсбуці в Канаді призвело до вибуху популярності мемів та фейків, — Reuters

Після рішення соцмережі заблокувати посилання на новини реакції на публікації на основі зображень та на «ненадійні» джерела зросли втричі.

Після блокування фейсбуком посилань на новини у Канаді у політичних фейсбук-спільнотах різко зросла популярність мемів та потенційних фейків. Про це свідчать результати двох неопублікованих досліджень, якими поділилися з агенцією Reuters.

Компанія Meta з 1 серпня 2023 року почала блокувати доступ до новин у фейсбуці та інстаграмі в Канаді, у відповідь на нещодавно прийняте в країні законодавство, яке вимагає від технологічних компаній укладати угоди з канадськими видавцями новин і платити їм за використання їхнього контенту,

На практиці рішення Meta означає, що коли хтось розміщує публікацію з посиланням на новинну статтю, канадці побачать вікно з повідомленням: «Відповідно до канадського урядового законодавства, вміст новин не можна поширювати».

Дослідження Обсерваторії екосистеми медіа, проєкту Університету Макґілла та Університету Торонто, проаналізувало близько 40 000 публікацій і порівняло активність користувачів до та після блокування посилань на новини на сторінках приблизно 1000 видавців новин, 185 політичних діячів і 600 політичних груп.

Дослідження показало, що блокування посилань на новини призвело до глибоких і тривожних змін у тому, як канадські користувачі Facebook взаємодіють з інформацією про політику.

За даними Обсерваторії, раніше новини на Facebook збирали від 5 до 8 мільйонів переглядів від канадців на день — тепер це зникло. За словами Тейлора Оуена, директора-засновника Центру медіа, технологій і демократії університету Макґілла, новини у політичних групах замінюють меми.

Творець мемів правого спрямування Джефф Боллінґолл підтвердив, що побачив сплеск кліків на своїй фейсбук-сторінці Canada Proud, яка публікує до 10 публікацій на день і має близько 540 000 підписників.

Дослідники вважають, що відсутність новин на платформі та збільшення взаємодії користувачів з думками та неперевіреним контентом потенційно можуть підірвати політичний дискурс, особливо в роки виборів. «Навколишня присутність журналістики та правдивої інформації в наших стрічках, сигнали надійності, які там були — всього цього вже немає», — сказав Оуен.

Хоча взаємодія з обліковими записами впливових політичних осіб, таких як партійні коментатори, науковці та медійники, у соцмережі не змінилася, реакція на публікації на основі зображень у канадських політичних групах у Facebook зросла втричі і дорівнялась до попередніх показників дописів з новинами.

Представник Meta сказав, що дослідження підтвердило думку компанії про те, що люди все ще заходять «у Facebook та Instagram навіть без новин на платформі». За його словами, канадці все ще можуть отримати доступ до «авторитетної інформації з низки джерел» у Facebook, а процес перевірки фактів компанії був «спрямований на припинення поширення дезінформації в наших службах».

Інше дослідження нью-йоркської компанії з перевірки фактів на веб-сайтах на точність NewsGuard, проведене для Reuters, показало, що кількість лайків, коментарів і поширення того, що воно класифікувало як «ненадійні» джерела, зросла до 6,9% у Канаді за 90 днів після заборони, порівняно з 2,2% за 90 днів до цього.

Співдиректор NewsGuard Ґордон Кровіц каже, що «це викликає особливе занепокоєння» на тлі «різкого зростання кількості сайтів з неправдивими новинами, створених штучним інтелектом, та фейкових аудіо, зображень і відео, у тому числі від ворожих урядів, призначених для впливу на вибори».

Видання пише, що ймовірно компанія зробить подібний крок в Австралії, де у 2021 році ухвалили подібний закон. Google і Meta спочатку виступали проти нього і навіть на певний час заборонив австралійським ЗМІ розміщувати на платформі власний новинний контент. Проте після внесення змін до закону уклали добровільні угоди з низкою австралійських медіакомпаній. Утім, вже в березні 2024-го Facebook заявив, що не продовжить угоди з новинними видавцями в Австралії.

Помічник скарбника Австралії Стівен Джонс сказав виданню, що уряд чітко доніс до Meta свою позицію про те, що австралійські медіа-бізнеси повинні отримувати «справедливу винагороду за новинний контент, який використовується на цифрових платформах». Meta відмовилася коментувати майбутні бізнес-рішення в Австралії, але заявила, що продовжить співпрацювати з урядом.

Reuters відзначає, що наразі Каліфорнія та Велика Британія також розглядають законодавчі акти, які змусять інтернет-гігантів платити за новинний контент. Індонезія запровадила аналогічний закон цього року.

Дослідження показують, що Facebook залишається найпопулярнішою соцмережею для новинного контенту, навіть попри намагання компанії Meta зменшити пріоритетність політичної інформації в стрічці та відтоку молодих користувачів до конкурентів. У Канаді, де чотири п’ятих населення користуються Facebook, 51% отримували новини на платформі у 2023 році, повідомляє Обсерваторія екосистем медіа. За даними Університету Канберри, дві третини австралійців користуються Facebook, а 32% використовували платформу для новин минулого року.

Google, на відміну від Facebook, не вказав жодних змін у своїх угодах з видавцями новин в Австралії та досяг угоди з канадським урядом про здійснення платежів у фонд, який підтримуватиме ЗМІ.

ГО «Детектор медіа» понад 20 років бореться за кращу українську журналістику. Ми стежимо за дотриманням стандартів у медіа. Захищаємо права аудиторії на якісну інформацію. І допомагаємо читачам відрізняти правду від брехні.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування ідей та створення якісних матеріалів, просувати свідоме медіаспоживання і разом протистояти російській дезінформації.
Долучитись
Теги по теме
Новости исследование Канада Соцсети Facebook
Источник материала
Поделиться сюжетом