До 85% українців у 2023 році повністю відмовились від російського медіапродукту, — дослідження «Детектора медіа»
Так, медіаконтент українського виробництва у 2023 році стали частіше споживати 50,3% аудиторії. Якщо до цього показника додати 32,7% тих, хто заявив про незмінність своїх уподобань, то вимальовується доволі високий рівень споживання контенту саме вітчизняного виробництва.
Матеріали, присвячені українській історії і культурі почали частіше, ніж у 2022 році, дивитись, слухати і читати 39,5% аудиторії (разом з тими, хто робив це й до того, — понад 78%).
Більше українців почало цікавитись також контентом суспільно-політичної тематики (на 27,4%) та матеріалами від військових експертів (на 44,3%).
Разом із цим від 69% до 85% українських споживачів медіаконтенту у 2023 році повністю відмовились від медіапродуктів російського виробництва — як від офіційних, так і від опозиційних російських медіа.
В основу моделі індексу медіаграмотності було покладено концепцію Лена Мастермана та результати якісного етапу дослідження «Практики медіаспоживання українців: концептуальна розробка індексу медіаграмотності аудиторії» підготовленого на замовлення ГО «Детектор медіа» (січень 2020).
Уточнена модель медіакомпетентності включає чотири категорії та 42 індикатори.
-
Розуміння: роль медіа в суспільстві, глибина впливу медіа на свідомість на рівні фреймів сприйняття оцінки, а також поведінкових патернів; уявлення про роботу медіаіндустрії та сприйняття українського медіаландшафту; обізнаність у питаннях регулювання медіасередовища та ставлення до суспільного мовлення.
-
Використання: кількість джерел інформації про суспільно-політичні новини за тиждень; тривалість знайомства з новинами на день; мотиви використання інтернету; пристрої, якими респонденти користуються для доступу в інтернет.
-
Цифрова компетентність: інтернет як джерело новин на суспільно-політичну тематику; розуміння особливостей функціонування й термінології нових медіа; практики цифрової безпеки; практики створення власного медіаконтенту.
-
Спотворений медіаконтент: чутливість до дезінформації/фейків, маніпулятивних технік і маніпулятивного медіаконтенту.
Про дослідження: «Індекс медіаграмотності українців» проводилося компанією New Image Marketing Group (польовий етап: 15.01.2024 — 29.01.2024). Мета дослідження — валідизувати концепцію індексу медіаграмотності та прорахувати його для різних категорій української аудиторії.
Методологія: кількісне дослідження; інтерв'ю обличчя-до-обличчя за допомогою планшета за стандартизованим опитувальником (CAPI).
Обсяг вибірки: 1200 респондентів.
Цільова аудиторія: доросле населення України (18+).
Тип вибірки: репрезентативна за віком, статтю, типорозміром населеного пункту та регіоном.
Дослідження не проводилось на тимчасово окупованих територіях Донецької, Луганської, Запорізької, Херсонської областей та в АР Крим.
Раніше повідомлялось про те, що згідно з дослідженням «Детектора медіа», індекс медіаграмотності майже чверті українців нижчий за середній.
Фото: unsplash.com
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
![loader](/files/images/preloader.gif)
![loader](/files/images/preloader.gif)