«Детектор медіа» регулярно моніторить регіональні телеканали України. Наша мета — допомогти читачам обрати джерела, які дотримуються стандартів, а медійникам — попрацювати над помилками та поліпшити свій інформаційний контент.
До цієї хвилі моніторингу входять телеканали, що мають власне ефірне мовлення. Але з технічних причин ми будемо оцінювати контент, який медіа публікують на своїх ютуб-каналах: не лише інформаційні, а й авторські публіцистичні програми та студійні інтерв’ю. Попередні огляди читайте тут. Зараз на огляді матеріали телеканалу «Южненське телебачення» (донедавна — телестудія «МИГ») (Южне, Одеська область).
Комунальна телестудія, що може стати публічним медіа
Южненська міська студія телебачення «МИГ» (саме така назва досі фігурує на ресурсі Youcontrol) зареєстрована у січні 2000 року. Комунальне медіа підпорядковується виконкому Южненської міської ради. Очолює телеканал Ольга Годовенко. Студія телебачення «МИГ» була б звичайним регіональним мовником, якби не одне «але». Колектив медіа може створити прецедент в Україні, реформувавши телеканал із комунального у публічний, відповідно до вимог закону «Про медіа».
Для того представників южненського медіа нещодавно консультували члени Нацради з питань телебачення та радіомовлення Тетяна Руденко й Олександр Бурмагін, голова парламентського комітету з питань гуманітарної та інформаційної політики Микита Потураєв, виконавча директорка Національної асоціації медіа Катерина Мяснікова, представники Антимонопольного комітету й інші медіаексперти й народні обранці.
— По суті реформування комунальних медіа в публічні є останнім кроком у тривалому процесі реформування державних медіа в Україні. За його підсумками Україна досягне тієї мети, коли в державних агентів — органів місцевого самоврядування, державних органів — немає (за дуже незначним винятком) своїх медіа, — пояснив член Національної ради Олександр Бурмагін. — Такою була давня вимога Ради Європи та згодом Європейського Союзу. Тому перебіг цієї реформи буде активно відстежуватися європейськими колегами.
Про необхідність подібних змін медійники, зокрема і южненські, говорили й раніше. Питання обговорювали ще у 2019 році, на зустрічі Незалежної асоціації телерадіомовників із комунальними медіа. Учасники зібрання дійшли згоди, що громадські телерадіоорганізації повинні мати статус неприбуткових підприємств чи організацій і всі прибутки реінвестувати у свою роботу.
Говорили про реформування комунальних медіа і торік, але вже з урахуванням ухвалення закону «Про медіа». Тоді Незалежна асоціація медіа вирішила обговорити ситуацію з керівниками комунальних телерадіокомпаній, серед яких і южненська телестудія «МИГ».
Нині медіа залишається у комунальній власності, але вже рухається до набуття статусу публічного. Про це, зокрема, йдеться на сайті мовника: на початку квітня депутати Южненської міськради (якій і підпорядковане медіа) ухвалили зміни до назви телестудії та затвердили новий статут.
«Що зміниться для глядачів? Канал Южненського телебачення вже давно працює в форматі публічних медіа. У нас ви можете побачити все те, що передбачив законодавець. Новини, сесії, прямі ефіри, репортажі з місця подій — це не весь перелік того, що ви можете знайти. В перспективі (залежить від ситуації, пов’язаної з війною) хотіли б транслювати засідання депутатських комісій. І ще. У нас більше немає в назві слова “МИГ”. Ми просто канал Южненського телебачення», — йдеться на сайті мовника. Втім, на ресурсі Youcontrol додаток «МИГ» все ще залишається у реєстраційних даних. Крім того, Южне невдовзі хочуть перейменувати на Порт-Аненталь, тож, імовірно, й оновлена назва медіа зазнає змін.
«Южненське телебачення», як ми вже вказували, має власний сайт, сторінки у фейсбуці (5,6 тисячі підписників) та інстаграмі (майже 1800 читачів). Ютуб-канал мовника з’явився у травні 2015 року та нині має майже 10,5 тисячі підписників. У будні тут викладають випуски новин «Хроніки воєнного стану» й окремі сюжети з них. Крім того, на каналі виходить безліч проєктів у вигляді інтерв’ю, прямих етерів, розширених сюжетів про важливі події або кепшн-відео. Для огляду відібрано п’ять випусків новин, опублікованих із 10 по 19 квітня, а також переглянуто чимало супутніх проєктів, що вийшли у цей час і раніше.
Новини, дружні до глядача
Традиційно, найбільша увага під час оглядів прикута до новинних випусків мовника. Такі на «Южненському телебаченні» мають назву «Хроніки воєнного стану» та виходять у будні. Випуски короткі: середня тривалість — близько 10 хвилин. Новини йдуть через перебивки, ведучих у студії немає. У сюжетах з’являються теми, а також титри, що вказують імена та прізвища членів знімальних груп.
Забігаючи наперед, новини «Южненського телебачення» справляють позитивне враження. Тут немає упереджених сюжетів, відео з явними ознаками прихованого піару або перебування посадовців у кадрі лише через те, що телеканал підпорядкований виконкому міської ради.
У період огляду (туди ввійшли випуски за 10–19 квітня) посадовці Южненської міськради не раз були спікерами у новинах комунального мовника. Наприклад, у сюжеті від 10 квітня про курси для підлітків щодо догляду за власним фізичним і ментальним здоров’ям була пряма мова начальниці управління культури, спорту та молодіжної політики міськради. А у відео від 12 квітня, де йшлося про підготовку школярів до складання національного мультипредметного тесту, промовицею була заступниця начальника відділу середньої та дошкільної освіти Южненської міської ради. В обох випадках посадовиці говорили за темою, на якій знаються, а не просто «щоб було». 19 квітня у сюжеті про засідання міськвиконкому коментар заступниці очільника Южного теж був цілком доречним. До речі, про титрування жінок: южненські медійники не соромляться використовувати фемінітиви. Так тримати!
Як і чимало колег із регіонів, журналісти «Южненського телебачення» знімають багато сюжетів про прощання з загиблими героями. Скорочені версії виходять у новинах, розширені, де транслюють усю траурну процесію, — в окремих блоках. В одному з таких сюжетів від 12 квітня була пряма мова начальниці управління фізкультури та спорту Одеської ОВА. Синхрон теж був доречним, адже загиблий воїн у цивільному житті був майстром спорту міжнародного класу та тренером паралімпійської збірної України з кульової стрільби.
Ще журналісти розповідають про роботу волонтерів, освітні ініціативи, житлово-комунальні події, виставки й інші творчі події. В окремому блоці є спортивні новини. Критикувати новинарів телеканалу практично немає за що: прямі мови спікерів доречні та не затягнуті, теми висвітлюють докладно. Навіть у конфліктних сюжетах на кшталт матеріалу про демонтаж МАФів на місцевому ринку (випуск за 17 квітня) автори дали висловитися і підприємцям, і адміністрації ринку, подавши позиції сторін збалансовано.
Єдиний сюжет з ознаками піару трапився у випуску від 15 квітня. Йшлося про нові тенісні корти, на яких уже тренуються місцеві спортсмени. Втілив ідею в життя та особисто взяв участь в облаштування кортів директор міського палацу культури (що, як і телеканал, підпорядкований Южненській міськраді) Петро Кутинець, кілька синхронів якого наведено у матеріалі. У титрах його підписали «власником тенісних кортів». Чому очільник культурного закладу володіє спортивним об’єктом і шукає інвесторів для цього, з сюжету не зрозуміло.
Директор міського палацу культури Петро Кутинець
Рекордсмени за неновинними телепроєктами
Окрім новин, у доробку журналістів «Южненського телебачення» є величезна кількість інших проєктів. Такої кількості програм в етерах інших мовників важко пригадати. Звісно ж, у комунального медіа багато відео про міську владу та за її участю. Найбільше уваги приділяють міському голові Володимиру Новацькому. На ютубі мовника є окремий плейлист зі зверненнями посадовця до громади, а є і такий, де міський голова вітає авдиторію зі святами. На телеканалі також транслюють засідання виконкому, а ще є проєкт «Депутатська трибуна», назва якого повідомляє глядачам, що тут звітують міські обранці.
Проєкти зі згадками місцевої влади або роботи комунальних підприємств на цьому не закінчуються. Ще на ютубі «Южненського телебачення» є рубрика «Без коментарів», де публікують відео у форматі caption (без начитки; про що мова, глядачу повідомляють субтитри). Тут можуть бути відео як про захід для школярів у місцевій бібліотеці, так і про роботу дорожньої техніки КП «Южтранс».
Проєкт «ПроМова» — це програма тривалістю близько пів години з елементами інтерв’ю, де розповідається про певну подію в житті міської громади. Наприклад, 15 лютого випуск присвятили презентації южненською командою у Львові проєктів, що мають невдовзі втілити в місті. Наприклад, організувати притулок для тварин. Серед героїв сюжету були заступниця очільника управління економіки, а також один із депутатів Южненської міськради. За кілька днів детально про гранти для підприємців розповідала представниця місцевої філії обласного центру зайнятості. 7 березня про небезпеку віртуальних спільнот для дітей і кібербулінг говорив редактор проєкту «По той бік новин».
Рубрика «Місто у мережі» — це добірка відео, опублікованих у соцмережах підрозділами Сил оборони, волонтерами тощо. Підводить до відео ведуча у студії. А от проєкт «Стосується нас» — це, по суті, подовжені сюжети про певні події або опитування містян. Наприклад, 15 березня на ютубі южненських медійників з’явився матеріал про те, як енергетики хотіли відімкнути одну з багатоповерхівок від живлення, але абоненти були проти. Відзначимо, що журналісти й тут дотрималися балансу думок, надавши слово всім учасникам суперечки. 22 березня вийшло опитування містян щодо перейменування Южного на Порт-Аненталь, а 4 квітня — ще одне, щодо важливості роботи волонтерів.
Рубрика «Спецрепортаж» говорить сама за себе: тут публікують довгі сюжети про певні події з життя Южного (схоже на згадану вище програму «ПроМова»). 14 лютого був детальний сюжет про презентацію проєктів на форумі у Львові (у «ПроМові» про це теж розповідали). 28 березня мовилося про те, що один із закладів дошкільної освіти міста можуть законсервувати (якраз стала у пригоді пряма мова міського голови), а 9 квітня був відеозвіт про те, як місцеві творчі колективи захищали звання народних і зразкових.
Ще у скарбничці «Южненського телебачення» є проєкт «Ваш консультант». Наприклад, у випуску від 30 січня режисерка місцевого лялькового театру поділилася секретами залаштунків і тонкощами роботи. 8 березня психологиня розповідала, звідки береться дитячий булінг і як йому запобігти, а 15 квітня сімейна лікарка говорила про етапи проведення щеплень за національним календарем.
У проєкті «Наша земля — наші люди» публікують короткі інтерв’ю внутрішньо переміщених осіб із різних регіонів. 15 грудня минулого року журналісти спілкувалися з переселенкою з Миколаєва, 25 грудня — з ВПО з Очакова на Миколаївщині, а 17 квітня цьогоріч героєм проєкту був священнослужитель, який переселився з окупованого Мелітополя Запорізької області. Таких проєктів чимало і в інших мовників, зважаючи на війну.
Є у доробку місцевих журналістів відеозвіти з місцевих концертів або просто кадри, зняті на вулицях та узбережжі Южного. Загалом, попри підпорядкування міській раді, журналісти «Южненського телебачення» не перенасичують новини виступами посадовців ні про що. Для звітів міської влади є окремі проєкти. Які з них дивитися, а які ні, обирає місцевий глядач. І це — хороша тенденція.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.