Репортаж із презентації читайте тут.
Пишучи цей текст, маю стримувати емоції.
Зрештою, що таке професія кінокритика? Суцільна холодна голова, сферична об’єктивність у вакуумі — і жодних сантиментів. Але зараз я кажу про те, стосовно чого не можу не бути схвильованим. Про «Кіно-коло».
Ганна Шерман презентує перше друковане число відновленого журналу «Кіно-Коло»
16 років — це достатньо, щоб, наприклад, закінчилося дитинство. І недостатньо, щоб подорослішати. Але в Україні один рік іде за три, за п’ять. 16, 18, 20 років тому ми мали цілковито інакшу країну. Якій не вистачило лише однієї революції, щоб усвідомити себе. А ще в цій країні не було кіно. Панувала пустка — пастка — безкартиння, яке ще з середини 1990-х паралізувало екранну індустрію, наче непоборна інфекція.
І ось у цій пустелі українського реального раз на три місяці, під правдивим гаслом «Творення є акт волі» Володимир Войтенко — інтелігентна тиха людина з твердим, наче самурайський меч, редакторським ґартом і безмежною працьовитістю, — що три місяці видавала грубезне число добірних інтерв’ю, рецензій та есеїв. Вийшло 38 номерів.
Володимир Войтенко
Історія — процес часто безжальний. Тоді припинення виходу «Кіно-кола», хай би якою поганою звісткою воно не було, відчувалося як природна частина зневіри й занепаду, що все дужче охоплювали міжмайданне суспільство.
З 2014-го ситуація змінилася, ставши радше парадоксальною. До того ми були країною, в якій не було кіно, але виходив журнал про нього — тепер же нарешті мали кіно, але не мали журналу. Кінокритика в українському інтелектуальному полі лишалася сиротою. Розкидані по відділах культури різних медіа, по експертних радах, по оргкомітетах кінофестивалів, ми виживаємо як можемо, відпрацьовуючи амплуа «професійних глядачів». Але ж ми не просто такі собі недоблогери, що рекомендують, іти чи не йти до кінотеатру; ми з усіма «але» ще й дослідники. Нам потрібна синергія зусиль, концентрація смислів на власній території. Потрібне своє видання.
Тому звістка про відродження «Кіно-Кола» є настільки важливою. Тому я впадаю в майже дитячий захват. У нас знову з’явився центр тяжіння, довкола якого можемо гуртувати свої хаотичні орбіти.
Ганна Шерман
Звісно, перший (він же 39-й) номер — про війну. Більше публіцистичний, аніж аналітичний. Багато оповідей від першої особи: коментарі від кінематографістів, що зараз на фронті, опитування представниць і представників телеіндустрії про кінотелевиробництво й дистрибуцію, зауваги директорів кінотеатрів про те, як їм ведеться зараз, спогади сценариста Федора Янька про окупацію на Херсонщині, інтерв’ю з Валентином Васяновичем, Сергієм Буковським, Дмитром Сухолитким-Собчуком і очільницею «Довженко-центру» Оленою Гончарук, дві розмови з Володимиром Тихим. Старт номеру дає Довженко, починаючи з обкладинки: на ній кадр з «Арсеналу» — Амвросій Бучма в ролі німецького солдата Першої світової, враженого хімічною зброєю, — образ, гідний найкращих зразків світового кіноекспресіонізму. Перші тексти номера після редакторського слова — фрагменти з Довженкової кіноповісті «Україна в вогні» та біографічна розвідка Сергія Тримбача «Коли Україна в огні. Порахунки Олександра Довженка»: більш ніж досить паралелей між 1944-м та 2024-м.
Звісно, магістральною є тема про те, яким кіно є зараз і яким воно має стати після перемоги: за думкою кінокритика-фронтовика Антона Філатова, саме війна не має бути точкою відліку — інакше кіно зайде в глухий кут; з ним погоджується колега, що теж у ЗСУ, Олексій Сахалтуєв, тривожачись щодо загрози «байрактарщини». Халеп для нашої кіноіндустрії вистачає тут і зараз у глибокому тилу, не в останню чергу через невідповідність офіційних кіноінституцій теперішнім викликам (точний, інформативний і гіркий текст Деніса Іванова). Уїдливий Ігор Савиченко наголошує в есеї «Зло****** Пушкін»: «Українці мають стати нацією чистого сарказму, безпринципного й неполіткоректного», — було би добре, аби цього сарказму вистачало не тільки на окупантів, а й на власних негідників і негідниць. Ірина Цілик розповідає про долю героїнь її документального фільму «Земля блакитна, ніби апельсин»: вижили, але лишилися без дому — на жаль, типова доля багатьох українських родин. У цікавий діалог мимоволі вступають між собою Олег Шинкаренко й Андрій Кокотюха з дослідженнями, відповідно, образів героїв війни, створюваних акторами на екранах часів УРСР і незалежної України та перших українських супергероїв Пса Патрона й Привида Києва. Олексій Першко аналізує погляд на російсько-українську війну очима французьких журналістів: поки що маємо бойову нічию — на нас зважають, але багато моментів лишаються нерозв’язаними. Ні з чим не сплутати есеїстичний стиль Вадима Скуратівського в його розборі останніх повнометражних робіт Сергія Маслобойщикова. Богдан Марченко в ретроспективному огляді викривального «Кисневого голоду» Олександра Дончика нагадує, наскільки потворною була зображена там реальність радянського війська — і саме цій, гальванізованій росіянами потворі нам доводиться протистояти сьогодні.
Хор голосів, які погоджуються і сперечаються одне з одними, змальовуючи краєвид української кінематографії, простягнутий як у минуле, так і в майбутнє — це і є журнал. Наше кіноколо.
Володимир Войтенко, пряма мова:
— Нове число вийшло з гаслом, позиченим у драматичної кіноповісті Довженка — «Україна в огні». Мова про те, що відбувається через російсько-українську війну, про тих, хто на фронті, зокрема кінематографістів, і багато публікацій про фільми, пов’язані з тим, від чого ми страждаємо та за що боремося. Такий принцип.
Володимир Войтенко та Ганна Шерман
Уже протягом майже трьох років, коли я казав, зокрема кінематографістам, що от, будемо відроджувати паперовий журнал, більшість перепитувала: «А ви, як нормальні люди, не можете це в інтернеті робити?». Я відповідав: «Ну, вочевидь, ми ненормальні люди». Насправді інтернет — дуже хороша річ, але коли вимикають електрику, то в тебе його нема. Я не буду казати, що рукописи не горять і всі ці речі, але коли ти тримаєш у руках журнал, то можеш перегорнути сторінку і повернутися до тексту. Ти можеш інакше подивитися на зображення. В нас дуже багато зображень, кадрів; кіно — це, зрештою, аудіовізуальне мистецтво. Цю річ можна взяти в руки, вона матеріальна, і це матеріальне, поки ми люди, лишається дуже важливим у мистецькому, в культурному, в життєвому процесі. Як би не змінювалася історія людства, ми гортатимемо, розглядатимемо і читатимемо книжки й часописи, видруковані на папері. Я вважаю, що для осмислення того, що ми робимо, це нам досі потрібне.
Журнал виходитиме щоквартально, дай Боже нам знайти кошти й людей. Це було важко і 20 років тому, а зараз ще важче. Сподіваюся, восени, до Київського тижня критики, вийде друге число.
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.