Уніфікація тарифів на залізничні вантажоперевезення. Як має реагувати аграрний ринок
Уніфікація тарифів на залізничні вантажоперевезення. Як має реагувати аграрний ринок

Уніфікація тарифів на залізничні вантажоперевезення. Як має реагувати аграрний ринок

Юрій Щуклін

Варто почати з того, що різна вартість залізничних перевезень різних вантажів — не суто українська унікальна історія.

Наприклад, вартість сировини для будівельних матеріалів настільки мала, що залізничне перевезення цих вантажів апріорі не витримує застосування економічно обґрунтованих тарифів. Тому і в інших країнах з міркувань забезпечення будівництва доріг, житлових та інфраструктурних обʼєктів практикується перевезення будівельних вантажів за найменшою вартістю. 

Але суто українською «унікальністю» є інше: власники галузей, що продукують вантажі 1 тарифного класу, є олігархами, які мають набагато потужніший вплив на депутатів та уряд, ніж виробники вантажів 2 класу. Деякі керівники «Укрзалізниці» намагалися впровадити уніфікацію тарифних класів. Але реалізації цих намірів щоразу заважав опір металургійного лобі у ВР та уряді, які мають карт-бланш на формування тарифної політики «Укрзалізниці». 

Цьогоріч «Укрзалізниця» вчергове декларує наміри здійснити уніфікацію тарифних класів. Але в цих реаліях заяви щодо уніфікації та зближення тарифних класів — не більше ніж інформаційний фон напередодні чергового підвищення тарифів. Бізнесам, чиї вантажі формують позитивний фінансовий результат перевезення, обіцяють зближення класів. А з бізнесами, чиї вантажі навіть не оплачують собівартість їхнього перевезення, тимчасом йдуть торги. Їм спершу говорять: ось ми піднімемо вам тариф на 30%, а потім торгуються і погоджуються зменшити підвищення до 15%. Але реального зближення класів не відбувається, розрив продовжує існувати, і одні вантажі продовжують утримувати й пасажирський напрям залізниці, а інші навіть не оплачують свою собівартість. Якби йшлося про реальне обговорення тарифної реформи, ми побачили б конкретні цифри. Але їх зазвичай ховають, оскільки йдуть торги з тими, хто може це заблокувати. 

Думка автора може не збігатися з думкою редакції. Відповідальність за цитати, факти і цифри, наведені в тексті, несе автор.

Источник материала
loader
loader