Найбільш надійними джерелами інформації для українців є родина та друзі. Їм довіряють 85% громадян. Про це свідчать результати щорічного дослідження USAID-Internews «Українські медіа, ставлення та довіра у 2024 році», яке було презентовано у Києві. Ще 60% респондентів довіряють тому, про що повідомляють їхні колеги по работі та навчанню.
На третьому місці за рівнем довіри споживачів інформації — Генеральний штаб Збройних Сил України та Міністерство оборони. Щоправда, у порівнянні із минулим роком цей рівень знизився з 80% до 63%. Соціальним мережам довіряють близько половини опитаних.
Медіа (телебаченню, радіо, газетам та онлайн-медіа) довіряють лише 47% учасників опитування, що менше на 8% минулорічного показника. Основними причинами зниження довіри до медіа автори дослідження називають недостовірность, упереджену подачу новин та нестачу фактів при висвітленні інформації.
Ще більше скоротилась кількість тих, хто довіряє інформації, яку надає Офіс президента України, — з 69% у 2023 році до 44% у 2024-му. Офіційний сайт та сторінки Кабінету міністрів у соцмережах також втратили користувачів, які довіряють їм як джерелу інформації: у минулому році вони користувались довірою у 59% респондентів, в нинішньому — у 41%. Інформації від місцевої влади довіряють у 2024 році також 41% (у 2023 році цей показник складав 53%).
Що стосується різних видів медіа, то рівень довіри до інформації, яку надають загальнонаціональні інтернет-видання, незначно, але впав — з 56% до 51%. Телебаченню довіряють менше — 46% (у 2023 році довіряло 49% респондентів). З 59% до 55% впала і довіра до соціальних мереж.
А ось до новин радіо довіра підросла: у 2023 році вона збільшилась до 28%, що на 5% більше, ніж було у 2022-му, а у нинішньому досягла 30%. Збільшилась довіра і до друкованих медіа — з 16% у 2023 році до 23% у 2024-му. З регіональними медіа картина майже така ж.
Дослідження «Українські медіа, ставлення та довіра у 2024 році» було виконано дослідницькою компанією InMind на замовлення міжнародної неприбуткової організації Internews Network, що реалізує «Медійну програму в Україні» за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Основна мета дослідження — вивчити звички українців щодо споживання медіа, виміряти їх довіру до медіа та вразливість до іноземних інформаційних маніпуляцій і втручань.
Під час дослідження було опитано 3 000 р респондентів у містах України з населенням 50 000+ у Київській, Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Житомирській, Закарпатській, Івано-Франківській, Кіровоградській, Львівській, Миколаївській, Одеській, Полтавській, Рівненській, Сумській, Тернопільській, Харківській, Хмельницькій, Черкаській, Чернігівській та Чернівецькій областях. Похибка вибірки не перевищує 2,5%. Були проведені очні інтерв'ю, а також фокус-групи та інтерв'ю з такими групами українців: мешканці невеликих населених пунктів, розташованих поблизу бойових дій; внутрішньо переміщені особи; військовослужбовці Збройних сил України; українці, які перебувають у Польщі, Німеччини, Чехії, Італії, Іспанії, Литви, Латвії, Естонії, Великої Британії, Ірландії, Нідерландів, Румунії та Болгарії; мешканці тимчасово окупованих територій та/або територій, де точаться активні бойові дії (Луганська, Донецька, Запорізька й Херсонська області).
Інтерв'ю та фокус-групи проводилися з травня до липня 2024 року.
Читайте також:
-
47% громадян вважають дезінформацію актуальною проблемою, — дослідження USAID-Internews
-
Більше телеграма, менше телебачення: USAID та Internews презентували результати соцдослідження про споживання медіа
-
Презентація соцопитування USAID-Internews «Українські медіа, ставлення та довіра у 2023 році» (ВІДЕО)
Фото: purplejavatroll / Flickr
До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.
Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.