Політичний піар у телемарафоні, телеграм-скандали і вплив Кремля на вибори та репутацію України: головне про медіа у 2024 році
Політичний піар у телемарафоні, телеграм-скандали і вплив Кремля на вибори та репутацію України: головне про медіа у 2024 році

Політичний піар у телемарафоні, телеграм-скандали і вплив Кремля на вибори та репутацію України: головне про медіа у 2024 році

«ДМ» проаналізував і розібрав теми, які обговорювали впродовж минулого року.

Субота, 4 січня 2025 року

Новини і дайджест матеріалів «Детектора медіа».

 

Привіт. На зв’язку Марина Леончук, комунікаційна менеджерка «ДМ».

 

Моніторинг телемарафону: теми, акценти, маніпуляції

Ключові події на фронті, атаки ворога по Кривому Рогу та енергетичній інфраструктурі аналізує у звіті від 23–25 грудня медіаексперт «Детектора медіа» Ігор Куляс. Перший канал Суспільного висвітлював події оперативніше та глибше завдяки роботі кореспондентів на місцях, тоді як телемарафон обмежувався констатаціями й порушенням журналістських стандартів. Водночас Суспільне цього разу отримало зауваження за збільшення порушень стандарту достовірності. Політичні ефіри знову продемонстрували домінування «Слуги народу», а за проявами політичного піару лідирує канал «Рада». Ігор Куляс пише, що «навіть у критичні дні війни телемарафон не може позбутися залежності від політичних впливів». Які теми ігнорували, які акценти зміщували та як ці ефіри впливають на інформаційний простір — читайте в повному тексті.

Відмова від телеграму та виклики інформаційного фронту

Моніторинг роботи Держкомтелерадіо опублікувала Світлана Остапа. У другому півріччі 2024 року держкомітет ухвалив низку важливих рішень, серед яких — відмова від використання телеграму через безпекові ризики. «У час війни інформаційна гігієна стає питанням національної безпеки», — наголошують експерти. Моніторинг також виявив, що, попри вдосконалення законодавчої бази, реалізація медійних реформ дещо відстає через бюрократичні перепони. Як Держкомтелерадіо реагував на виклики інформаційного фронту та які кроки ще потрібно зробити для ефективної боротьби з пропагандою — аналізувала Світлана Остапа.

Вибори в США, фейсбук-скандали та російська пропаганда

Ірина Семенюта зібрала 20 найпопулярніших матеріалів нашого сайту MediaSapiens за 2024 рік. Цей рік виявився справжнім випробуванням для медіаспільноти: президентські вибори в США супроводжувалися інформаційними війнами, фейсбук-алгоритми створювали ідеальний ґрунт для поляризації суспільства, а російська пропаганда вдосконалювала свої методи маніпуляцій. У топі MediaSapiens — аналіз впливу дезінформації на американські вибори, дослідження фейкових наративів у телеграм-каналах і розслідування, як платформи соціальних мереж стали інструментами політичних впливів. Найбільше читачів цікавили рубрики «Агітпроп у світі», «Тактики пропаганди» та «Кремлеграм», а рекордсменом серед авторів публікацій, що ввійшли у двадцятку найпопулярніших, став аналітик Артур Колдомасов — він є автором або співавтором семи матеріалів. «У час, коли правда має вирішальне значення, маніпуляції стають найнебезпечнішою зброєю», — пише Артур. Як медіапростір відповідав на ці виклики, що вдалося викрити, а які ризики залишаються актуальними — читайте в добірці найважливіших текстів року.

Мережа Медведчука, роспропаганда і скандали року

Добірку з 20 топматеріалів флагманського сайту «Детектора медіа» за кількістю переглядів склала  Гала Скляревська. Торік найпопулярнішими текстами «ДМ» були не лише авторські колонки, аналіз телевізійного контенту чи матеріали про дотримання стандартів. У третій воєнний рік аудиторія «ДМ» також цікавилася дослідженнями, зокрема впливу російської пропаганди на інформаційний простір України та країн-сусідок: шість текстів у двадцятці — дослідження «Детектора медіа». Вони стосуються пропаганди в різних країнах, на окупованих українських територіях чи присвячені розповсюджувачам цієї пропаганди. Не оминули увагою читачі й медійні скандали — зокрема, з неприпустимими жартами «Вечірнього кварталу» в новорічному випуску та новорічним шоу «Дизеля». Також аудиторію цікавила дискусія навколо телеграму й анонімних каналів, які влада використовує для тиску на медіа, що тривала протягом року. Але найбільше уваги читачі приділили матеріалу про один український документальний фільм — і зрозуміло чому.

Суспільне. Підсумок

Найпопулярніші новини й статті про Суспільне зібрала Оксана Наумова. У провідній десятці публікацій сайту «ДМ Суспільного» лідирують статті про «Євробачення», а також інтерв’ю зі співведучою токшоу «Новий відлік» Властою Лазур. Є в тексті й добірка з 15 найвідвідуваніших новин 2024 року сайту.

І одразу залишаю посилання на ще один текст Оксани Наумової. Під обстрілами, без стабільного зв’язку та з постійною загрозою життю команда «Українського радіо» в Херсоні щодня тримає інформаційний фронт. У відвертому інтерв’ю Маргарита Лазник розповідає про роботу на окупованій території, важливість місцевого мовлення та мотивацію залишатися там, де її голос найпотрібніший. «Ми працюємо, щоб херсонці знали: їх не забули», — ділиться Маргарита. Читайте, щоб відчути реалії роботи журналістів у прифронтових містах.

Тактики пропаганди

Як Росія створює та використовує фейкові перші шпальти іноземних медіа — розбиралися Артур Колдомасов та Орест Сливенко. Колеги пишуть, що підробні обкладинки авторитетних світових видань стали одним із найбільш використовуваних інструментів дезінформаційних кампаній Росії. У нашій «Хроніці дезінформації»  проаналізували близько 80 таких випадків. Ці сфабриковані зображення вводять в оману міжнародну аудиторію і формують негативний образ України та її лідерів. «Детектор медіа» зібрав головні приклади таких фейків за 2024 рік і пояснює, з якою метою вони були створені.

Політичний піар у телемарафоні, телеграм-скандали і вплив Кремля на вибори та репутацію України: головне про медіа у 2024 році - Фото 1

Нацисти, фашисти чи бандерівці? То хто ж українці насправді?

Російська пропаганда роками намагається представити Україну як нацистську державу. Але хто насправді переписує історію? І як Росія з її власними неонацистськими формуваннями створює міфи, щоб виправдати свої злочини?  У новому випуску історичного сезону проєкту «Локшину замовляли?» Вадим Міський розглядає скандальні факти про російського неонациста Олексія Мільчакова, пояснює різницю між націоналізмом, фашизмом і нацизмом та показує, як Росія сама підтримує неонацистські угруповання, називаючи це «боротьбою з нацизмом».

Трешеві заголовки колег-журналістів

В «Антоніні» зізнаються, що почали задумуватися над спеціальною премією для журналістів. Лєна Чиченіна нагадує, що не так давно ми розбиралися, як на стрічках новин писали про смерть режисерки Світлани Олешко. Величезна частина медіа розмістила повідомлення з абсолютно знецінними заголовками, в яких Світлану називали передусім «першою дружиною Жадана». Часом навіть імені її не вказували. Висновок Антоніни був, з одного боку, не радикально песимістичний, бо більшість колег усе ж написала доречні заголовки. Але з іншого — кількість ганебно оформлених новин була настільки великою, що проблему заперечувати безглуздо. Та всі бурхливі обговорення були десь приблизно як подорожник до рани, адже ситуація повторилася. У новорічну ніч внаслідок атаки російських дронів у Києві загинуло подружжя науковців — нейробіолог Ігор Зима та біологиня Олеся Сокур. Але більшість колег знову відсунула жінку в тінь чоловіка. Ім'я пані Олесі та її професію дехто написав у тілі новини, та й то не всі. Головна редакторка «Антоніни»  пропонує розібратися, чого ж так вийшло цього разу. 

Топ світових медіаколотнеч 2024

Корисні ідіоти Кремля, ганебна поведінка ведучих та дуже багато секс-скандалів за 2024 рік — усе це зібрала журналістка нашого медіатаблоїду Катерина Городнича.  Як пише колега,  історично вже склалося, що «Антоніна» рідко колекціонує історії успіху. Переважно доводиться розбиратися в сортах посліду. Тож Катерина підготувала вам огляд імпортного «товару». Тут і Такер Карлсон як той самий корисний ідіот Путіна, і ведучий-педофіл з ВВС, і тривала перевірка «корпоративної культури» британського суспільного мовника, і скандали по-британськи на майданчику «Танців із зірками», і мегаскандал з Дідді та Джеєм Зі.

А ще колеги з «Антоніни» подивилися мюзикл «Різдво. Ти не один» і засумували. Катерина Городнича розбиралась, коли нам врешті-решт знову знімуть різдвяно-новорічний хіт? Вона пише, що «Плюси» взялися за, здавалося б, благородну мету — створити щось святкове і покращити настрій українцям. Мюзикл «Різдво. Ти не один». Режисерсько-операторський тандем — багатонадійний: подружжя Катя Царик і Юрій Король. Царик була режисеркою дуже масштабних постановок, у тому числі пам'ятного останнього перед вторгненням Дня Незалежності на Майдані. Король, здається, був оператором-постановником чверті всіх українських прокатних фільмів. Ну ок, може не чверті, але фільмографія в нього чимала, причому саме кіношна («Сторожова застава», «Кіборги», «Шляхетні волоцюги», «Захар Беркут»). Але що вийшло в такої обнадійливої команди? «Антоніні» здалося, що вийшов мюзикл від авторів у депресії. І окрема справа в цьому творінні — акторська гра. А точніше, її відсутність. Чому так — ось у цьому матеріалі відповідь. 

Хто (не)замовив серіал про Інгулець?

Юрій Горбунов в інтерв’ю проєкту «Наодинці» від TSN.UA заявив, що хвиля критики серіалу «СМТ Інгулець», який він збирався продюсувати, є політично вмотивованою. На його думку, «Критика — це не випадковість, а чітко спланована кампанія». Тема хейту взагалі проходила червоною стрічечкою через це інтерв'ю. Лєна Чиченіна пише, що таке враження, ніби Юрій Горбунов не може повірити, що він сам, його вчинки та проєкти можуть комусь щиро не подобатися. Але вирішила розібратися і проаналізувати, хто і як міг вплинути на створення інформаційного скандалу навколо серіалу, а також зібрати реакції глядачів та експертів на цей конфлікт.

Наразі це все.

Дякую, що дочитали цього листа до кінця. 

Більше текстів наших авторів у різних форматах ви можете читати у фейсбуці, інстаграмітелеграмі,  вотсапі, вайбері, іксі (твітері) та на сайті «Детектор медіа».  Не залишаю вас на вихідні й без посилання на новий випуск «Ньюспалму». Особливий — тут Юрко Космина зібрав найбільшу кринжатину 2024 року. Увесь зворотний зв'язок також пишіть сюди — мені на пошту. А ще всією командою ми будемо вдячні, якщо порекомендуєте підписатися на цю розсилку вашим колегам та друзям.

  

До зустрічі. Переможемо!

Ваша комунікаційна менеджерка «ДМ» Марина Леончук.

Команда «Детектора медіа» понад 20 років виконує роль watchdog'a українських медіа. Ми аналізуємо якість контенту і спонукаємо медіагравців дотримуватися професійних та етичних стандартів. Щоб інформація, яку отримуєте ви, була правдивою та повною.

До 22-річчя з дня народження видання ми відновлюємо нашу Спільноту! Це коло активних людей, які хочуть та можуть фінансово підтримати наше видання, долучитися до генерування спільних ідей та отримувати більше ексклюзивної інформації про стан справ в українських медіа.

Мабуть, ще ніколи якісна журналістика не була такою важливою, як сьогодні.
Долучитись
Источник материала
loader
loader